Vicepremierul Dragoș Anastasiu au prezentat planul de măsuri pentru reformarea companiilor de stat și reducerea risipei cauzate de unele dintre ele. Acesta a precizat că urmează restructurări și tăieri de costuri la CFR SA și CFR Călători. Compania de stat cu cele mai mari datorii va fi reformată. CFR SA și CFR Călători au anunțat primele măsuri de eficientizare a activității lor. Cele două companii se angajează să-și reducă cheltuielile și să-și eficientizeze activitatea.
Urmează restructurări și tăieri de costuri la CFR SA și CFR Călători!
Vicepremierul Dragoș Anastasiu a declarat că vor fi reformate companiile de stat pentru reducerea risipei cauzate de unele dintre ele. Vizate sunt și două dintre cele mai mari întreprinderi ale statului român – CFR S.A și CFR Călători. Acestea au prezentat, la rândul lor, măsurile pe care le vor lua pentru a-și eficientiza acitivitatea.
Situația companiilor de stat care operează pe piața feroviară din România este complicată. Două dintre acestea, CFR Marfă și CFR SA, numârându-se printre întreprinderile pe care Anastasiu le-a prezentat ca fiind printre cele mai mari „găuri” la bugetul de stat, cu pierderi de 320 de milioane de lei, respectiv 417 milioane de lei. Trebuie subliniat că, în acest moment, conducerea primei firme nu a prezentat un plan de eficientizare a activității și de reducere a pierderilor.
CFR SA a anunțat că a făcut o analiză a activității sale și că a pregătit un pachet de măsuri care „vizează reducerea costurilor de întreținere a infrastructurii și adaptarea forței de muncă în mod responsabil, fără a afecta secțiile cu activitate intensă și rentabilitate economică ridicată”.
Printre măsurile anunțate de CFR SA se numără reducerea activității pentru angajații din zonele cu trafic redus sau inexistent, măsură din care ar urma să rezulte o economie de 3,25 de milioane de lei lunar. În același timp, directorii din companie ar urma să primească salarii cu 10% mai mici începând cu 1 august.
În plus, sunt pregătite și „acțiuni de restructurare, raționalizare și eficientizare, menite să consolideze echilibrul financiar” care ar urma să genereze economii anuale de 57 de milioane de lei.
Pentru a-și crește încasările de la buget, CFR SA plănuiește și să scoată la vânzare echipamentele vechi, măsură din care ar urma să colecteze aproximativ 8,7 milioane de lei până la finalul anului 2025.
Pe lângă tăierile de costuri și vânzarea trenurilor și a altor echipamente vechi, CFR SA anunță și o serie de investiții în modernizarea infrastructurii pe care o administrează.
Planul de eficientizare a activității CFR Călători
CFR Călători a anunțat un plan de redresare care include o reducere a cheltuielilor cu 130 de milioane de lei în 2025, limitarea angajărilor și „optimizarea forței de muncă prin reorientarea și recalificarea în cadrul societății precum și acoperirea funcțiilor deficitare”.
În ceea ce privește indemnizațiile, CFR Călători anunță reducerea veniturilor pentru directori cu 10%, măsură prin care este estimată o economie de 300.000 de lei. În plus, angajații companiei nu vor mai putea să cumuleze pensiile cu salariul.
De asemenea, angajații nu vor mai primi ore suplimentare, măsură care ar duce la o economie de 47 de milioane de lei.
În plus, CFR Călători plănuiește să supende trenurile neperformante, măsură care ar urma să economisească aproximativ 40 de milioane de lei din bugetul companiei.
CFR S.A. devine prima companie de stat care adoptă săptămâna de lucru de patru zile, într-un efort de a reduce cheltuielile bugetare. Măsura, care va intra în vigoare începând cu data de 4 august 2025, implică și scăderea cu 20% a salariilor pentru peste 1.400 de angajați.