Începând din 2028, copiii din Suedia vor începe școala la vârsta de șase ani, cu un an mai devreme decât în prezent, ca parte a unei reforme ce schimbă abordarea tradițională de învățare prin joacă pentru cei mici, potrivit The Guardian.
Reformă educațională, în Suedia. Copiii vor începe școala la 6 ani
Guvernul suedez a anunțat că anul obligatoriu de grădiniță pentru copiii de șase ani, cunoscut drept förskoleklass, va fi înlocuit de un an suplimentar de școală primară. Această decizie a fost luată de coaliția de centru-dreapta, condusă de Partidul Moderat, cu sprijinul Democraților Suedezi, un partid de extremă-dreapta, și a fost dezvăluită înainte de prezentarea bugetului pentru 2025.
Reforma continuă inițiativele guvernului anterior și este susținută de Partidul Social-Democrat, principalul partid de stânga. Ministrul Educației, Johan Pehrson, a subliniat că „școala trebuie să revină la elementele de bază”, punând accent pe citit, scris și matematică, pentru a oferi elevilor o pregătire solidă în abilitățile fundamentale.
„Înregimentarea copiilor de șase ani în școala primară fără a ține cont de nevoile lor de dezvoltare specifice și fără a valorifica competențele unice ale profesorilor de grădiniță reprezintă un pas în direcția greșită și nu va duce la o egalitate sporită”, au scris reprezentanții guvernului.
Criticii consideră că această schimbare contrazice cercetările care sugerează că dezvoltarea copiilor este cel mai bine susținută prin învățarea bazată pe joacă, care stimulează creativitatea și curiozitatea. Sindicatele sunt, de asemenea, îngrijorate că profesorii specializați în educația preșcolară ar putea pierde locuri de muncă.
„În loc să se implementeze schimbări structurale, ar trebui să se investească resurse în creșterea calității educației cu ajutorul profesorilor competenți”, au mai spus sursele citate, potrivit The Guardian.
Christian Eidevald, profesor în educația timpurie la Universitatea Södertörn, a avertizat că forțarea copiilor de șase ani într-un cadru formalizat de învățare ar putea elimina metodele esențiale de predare prin joc, care s-au dovedit benefice pentru dezvoltarea copiilor.
Pe de altă parte, Johannes Westberg, profesor la Universitatea din Groningen, a susținut că reforma este justificată și va alinia sistemul educațional suedez cu cel din alte țări europene. Alte măsuri propuse includ crearea de „școli de urgență” pentru situații de relocare temporară, investiții în manuale pentru a reduce utilizarea ecranelor în clasă și sprijinirea formării profesorilor.
„Probabil va implica o școlarizare mai accentuată a förskoleklass, astfel încât câteva noțiuni de pedagogie școlară tradițională va fi aplicată acestor copii de șase ani, dar nu va afecta neapărat întreaga școală din punct de vedere comprehensiv”, a explicat Johannes Westberg, profesor la Universitatea din Groningen.
În ceea ce privește țara noastră, modificări în cadrul noului an școlar fac referire la orele de curs în weekend, dar și implementarea unei noi materii.