Local

Cursă de coșmar la Iași! Călătorii s-au săturat de controlorii aroganți și nu mai vor să fie țepuiți prin „metoda biletul”. Explicații incredibile!

Publicat: 09 nov. 2019

Investițiile făcute în tehnologizarea sistemului de transport din Iași nu au adus nici pe departe beneficiile așteptate. POS-urile montate în autobuze și tramvaie dau mari bătăi de cap călătorilor care doresc să își achiziționeze bilete direct de pe card. Oamenii sunt puși în situații penibile din cauza defecțiunilor tot mai dese înregistrate de POS-uri care nu eliberează bilete. Deși plătesc pentru transport, călătorii sunt luați la rost de controlorii care le reproșează în fața altor oameni faptul că circulă fraudulos

În ultimii doi ani au fost realizate investiții semnificative în ceea ce privește transportul public de persoane în municipiul Iași. Pe lângă mijloacele de transport noi scoase la stradă, autoritățile locale au pus la dispoziția călătorilor și noi modalități de plată a tichetelor de călătorie cu ajutorul cardurilor bancare sau a telefoanelor mobile. Aceste noi modalități de achiziție a biletelor dau însă mari bătăi de cap călătorilor, iar asta se întâmplă tot mai des în ultima perioadă.

POS-uri noi, montate la începutul anului în autobuze și tramvaie

Compania de Transport Public Iași a făcut un parteneriat cu Banca Comercială Română (BCR), pentru montarea unor POS-uri în tramvaie și autobuze. Astfel, prin intermediul unui card contactless, prin apropierea de aparat, se eliberează un tichet de călătorie cu tarif standard. Asta nu se întâmplă însă și în practică, pentru că POS-urile nu funcționează de multe ori, spre nemulțumirea călătorilor care sunt puși în situații penibile.

„Am urcat în autobuzul de pe traseul 46 în Păcurari cu gândul să îmi iau bilet din interior. Știam că nu am bilet la mine sau bani cash suficienți pentru asta, dar aveam cardul contactless pe care l-am mai folosit în autobuz. Am urcat în fugă și am fost direct la POS-ul din mijloc. Când am apropiat portofelul, s-a auzit sunetul ca și cum a fost acceptată plata, dar nu a ieșit și bonul de hârtie. Am așteptat, dar nu s-a mai întâmplat nimic”, povestește ieșeanul Andrei Sauciuc.

A plătit de trei ori și a primit reproșuri în schimb

Mirat de cele întâmplate, călătorul a repetat procedura, însă fără să obțină un bilet propriu-zis nici după trei încercări eșuate.

„Am mai dat odată efectuarea plății la același aparat și din nou s-a auzit sunetul specific, dar fără să se elibereze hârtia, așa cum știam. După asta am fost la un alt POS și s-a întâmplat același lucru – s-a auzit sunetul de confirmare, dar nu am primit biletul”, a mai povestit călătorul CTP Iași.

Incidentul a avut loc în zona Păcurari – Independenței în după-amiaza zilei de 7 noiembrie. Ghinionul a făcut că, în timp ce călătorul încerca fără succes să își achiziționeze bilet de la POS, doi controlori ai CTP au urcat în mijlocul de transport.

„După ce am încercat de trei ori fără să meargă, cât am stat pe gânduri, au urcat și controlorii în autobuz. Când au venit la mine le-am spus că nu funcționează POS-urile, cu toate că am bani pe card. La început erau puși pe ceartă, dar a intervenit șoferul care m-a văzut atunci când îmi făceau probleme POS-urile și le-a spus situația. Am fost pus într-o situație jenantă, toți se uitau ca la ultimul călător fraudulos”, a explicat Andrei Sauciuc.

Acesta nu este singurul călător care întâmpină această problemă în mijloacele de transport.

Cum se ajunge în astfel de situații

Conducerea Companiei de Transport Public Iași explică faptul că aceste situații se întâmplă mai ales din cauza defecțiunilor tehnice înregistrate de POS-uri. Totodată, pot exista și situații în care călătorii încearcă să evite plata biletelor.

„Sunt diverse situații care se pot întâmpla în cazul POS-urilor. Sunt cazurile în care se poate efectua plata de două ori dacă cardul este apropiat într-un interval scurt de timp. Din acest motiv s-a stabilit un termen de 30 secunde – 1 minut în care, dacă același card este apropiat de două ori, să nu se mai efectueze plata din nou. Dacă plata a fost făcută însă, iar biletul nu a fost eliberat, trebuie făcută o adresă scrisă pentru recuperarea banilor de la bancă”, a explicat Cristian Stoica, director general al Companiei de Transport Public Iași.

Călătorii frauduloși creează probleme

Șefii CTP mai susțin faptul că exită și numeroși călători rău-intenționați care fac probleme în mijloacele de transport.

„De multe ori, POS-urile sunt înfundate de diferite persoane, iar biletul nu mai poate fi eliberat prin acel orificiu. Pot exista și călători frauduloși care susțin în fața controlorilor că au plătit cu cardul, dar nu au primit biletul. Dacă biletul nu este eliberat și se plătește o singură dată, se consideră că este o călătorie efectuată. În această situație, călătorul trebuie să se adreseze șoferului. Sunt situații și situații, și cel mai bine trebuie luată fiecare în parte”, a mai declarat Cristian Stoica, director general CTP Iași.

Cum se recuperează banii

De precizat faptul că de întreținerea POS-urilor se ocupă Banca Comercială Română. Dacă nu a fost eliberată chitanța și călătoria a fost plătită de două sau mai multe ori, trebuie urmată o procedură pentru recuperarea banilor. Procedura este însă una îndelungată, având în vedere pierderea suferită.

„Daca ai plătit o călătorie de două ori, te rugăm să te adresezi băncii care ți-a emis cardul pentru a solicita «refuz la plată» și a-ți fi returnați banii achitați în plus”, au explicat reprezentanții Companiei de Transport Public Iași



loading...

Comentarii
  • Vrajeala celor de la CTP, fac investitii supara evaluate cu materiale si aparate proaste si se plang ca li se defecteaza aparatele.
    Adevarul este ca se fac investitii proaste in CTP numai sa se cheltuie bani fara a se imbunatati si activitatea companiei si confortul calatorilor.
    A se vedea programul Archimedes, publicitatea in mijloacele de transport in loc de a informa calatorii prin GPS unde se afla sau cand ajung mijloacele de transport in statii.
    Deci bani cheltuiti aiurea numai sa fie cheltuiti fara ca iesenii sa aiba un transport mult mai performant si de calitate.

  • Dupa cum vedem din declaratiile pe care le fac reiese clar ca astia de la RATP sunt oligofreni tare, si nu ma refer la controlorii care au fata de infractori, ci la sefii lor. Pai daca platesc de doua ori si nu-mi elibereaza bilet, ca asa se intampla, cum sa le demonstrez acelor puscariasi ca am platit??…iar dupa aia sa mai umblu si pe la banci, sa pierd timpul pentru a scrie hartii, pentru 4 lei??! Chiar ca merita dati afara toti managerii din RATP si inlocuiti cu tineri care sigur au alta viziune, mai corecta pentru cetateni!

Adauga un comentariu