Un val de nemulțumire față de politica externă a președintelui american Donald Trump a dus la un boicot vizibil al produselor americane în Danemarca, cu efecte directe asupra vânzărilor Coca-Cola. Carlsberg, compania care îmbuteliază băutura emblematică în Danemarca, a confirmat pentru Financial Times că „volumele de Coca-Cola sunt în ușoară scădere”, iar la baza acestei scăderi stă un val tot mai puternic de boicot consumator.
Directorul executiv al Carlsberg, Jacob Aarup-Andersen, a declarat că brandurile locale câștigă teren în fața celor americane, în special pe fondul nemulțumirii publice legate de comportamentul administrației Trump față de Copenhaga.
„Respectăm pe deplin deciziile oamenilor”, a spus Aarup-Andersen, adăugând că, deși Coca-Cola și Pepsi sunt produse de muncitori danezi în fabrici locale, mulți consumatori le percep totuși ca simboluri americane.
Danezii nu mai vor să cumpere Coca-Cola
Nemulțumirea danezilor a fost amplificată de episoade controversate precum amenințările lui Trump de a cumpăra sau prelua Groenlanda – un teritoriu autonom danez, precum și criticile aduse Danemarcei de oficiali americani. Vicepreședintele JD Vance a acuzat recent Danemarca că „nu este un bun aliat”, în ciuda contribuției militare consistente a acestei țări în teatre de război alături de SUA, precum Afganistan.
Un oficial danez a explicat pentru Financial Times reacția populației: „Danezii își amintesc cum soldații lor s-au întors în sicrie din conflicte susținute de SUA. Lipsa de respect pentru aceste sacrificii a provocat o reacție emoțională puternică.”
În acest context, băutura locală Jolly Cola a cunoscut o revenire spectaculoasă. Lanțul de supermarketuri Rema a raportat o creștere de 13 ori a vânzărilor în martie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Valul de sprijin pentru produsele autohtone reflectă o tendință tot mai accentuată de „naționalism de brand” în rândul consumatorilor.
Un fenomen similar a fost observat și în Canada, unde amenințările lui Trump privind impunerea unor tarife și chiar anexarea teritoriului au dus la un val de boicot al produselor americane.
Pe plan global, Coca-Cola s-a confruntat și cu alte forme de boicot, în special în țările majoritar musulmane, ca urmare a conflictului din Gaza și percepției legate de sprijinul SUA pentru Israel.
Coca-Cola nu a oferit un comentariu oficial legat de situația din Danemarca. Între timp, compania americană a raportat o scădere de 2% a veniturilor nete în primul trimestru al anului, până la 11,1 miliarde de dolari, invocând schimbări în „dinamica comerțului global”.
În același interval, Carlsberg a raportat o scădere de 2,3% a volumelor de produse organice, dar vânzările totale au crescut cu 17,4%, ajungând la 20,1 miliarde de coroane daneze (aproximativ 2,3 miliarde de lire sterline), susținute de achiziția companiei britanice Britvic.