Decizie majoră pentru toți clienții de energie electrică din România! ANPC a anunțat că va face verificări în toată țara timp de trei luni pentru a vedea dacă sunt respectate de către furnizori prevederile legale privind protecţia consumatorilor în procesul de furnizare a energiei electrice. Iată că au început controalele chiar înainte de Paști.
Decizie majoră pentru toți clienții de energie electrică din România!
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va desfăşura, timp de trei luni, acţiuni de control în toată țara pentru a verifica modul în care este respectată legea privind protecţia consumatorilor în procesul de furnizare a energiei electrice.
,,În perioada 17 aprilie – 16 iunie 2025, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (…) va desfăşura o amplă acţiune de control la nivel naţional, având ca scop verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind protecţia consumatorilor în procesul de furnizare a energiei electrice. Acţiunea de control vizează, în principal, modul în care furnizorii de energie electrică respectă drepturile consumatorilor în relaţia contractuală şi în prestarea serviciilor. Vor fi verificate aspecte esenţiale referitoare la transparenţa ofertelor, corectitudinea informaţiilor prezentate, precum şi conformitatea clauzelor contractuale cu legislaţia în vigoare.”, se arată într-un comunicat al ANPC.
Potrivit ANPC, principalele obiective ale controlului sunt:
- respectarea drepturilor consumatorilor
- informarea corectă privind tarifele percepute la energia electrică
- depistarea diferenţelor nejustificate între ofertele online şi cele în format fizic
- modalităţile de restituire a sumelor achitate în avans, în caz de schimbare a furnizorului
- informarea corectă cu privire la termenele şi procedurile aferente schimbării furnizorului
- identificarea potenţialelor practici comerciale incorecte în procesul de încheiere şi derulare a contractelor la energia electrică
- verificarea existenţei posibilelor clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii
- depistarea oricăror încălcări ale drepturilor consumatorilor de către furnizorii de energie electrică.
Controalele ANPC au început chiar înainte de Paști și se vor desfășura la nivel național până pe 16 iunie 2025.
Românii care primesc banii înapoi la facturile negative
Mulți români au primit facturi negative în ultima perioadă. Furnizorii de energie electrică stornează facturile emise pentru consumul de energie din perioada octombrie-decembrie 2024 și ulterior le va emite recalculate. Românii primesc, de fapt, sumele reținute pentru taxa CfD. Potrivit noilor reglementări, colectarea contribuției a început de la 1 aprilie 2025, și nu de la 1 octombrie 2024, așa cum era prevăzut inițial. Astfel, clienții primesc facturi cu valoare negativă (cu minus sau stornate) pentru consumul aferent perioadei octombrie-decembrie 2024. Ulterior, românii vor primi o factură recalculată pentru întreaga perioadă menționată.
Furnizorii de energie din țară au anunțat că sunt obligatorii stornarea și emiterea din nou a facturilor aferente consumului din lunile octombrie-decembrie 2024. CfD, care înseamnă Contribuția aferentă contractelor pentru diferență, este o taxă percepută de la toți utilizatorii de energie electrică, destinată să finanțeze costurile necesare implementării și funcționării mecanismului de sprijin pentru curent, generată prin tehnologii cu emisii reduse de carbon și surse regenerabile.
Chiar ma intrebam ce e cu notificarea eon ref.reinnoirea contractului…Cand vreodata m au anuntat ei despre asta? Foarte bine, sa-i verifice, altfel fac ce vor…si ne rupe la preturi.