În urma aprobării tacite de către Senat a modificării legislației rutiere care permite conducerea motocicletelor mici cu permis categoria B, deputatul ieșean Silviu Macovei vede această măsură ca o posibilitate a reducerii poluării și aglomerației din Iași!
Deputatul ieșean este de părere că această inițiativă trebuia implementată mai demult, mai ales că în ultimii ani Iașul (și nu doar acesta) a devenit un coșmar al circulației rutiere. „Creșterea din ultimii ani a veniturilor românilor a condus la dezvoltarea extraordinară a pieței auto în sensul în care foarte mulți români care nu își puteau permite o mașină au acum posibilitatea de își îndeplini visul. Însă, aceasta vine și cu supra-aglomerarea traficului rutier, mai ales în marile orașe ale țării. Evident, creșterea numărului de vehicule a atras după sine și o accentuare dramatică a fenomenului poluării mai ales în privința prafului, noxelor și a particulelor în suspensie. Cel puțin la Iași, situația este dramatică!” afirmă Silviu Macovei.
Propunerea de modificare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, care acum se va afla pe masa deputaților, prevede posibilitatea șoferilor să conducă și motociclete, în baza permisului de categoria B. Silviu Macovei clarifică detaliile afirmând că „nu este vorba, evident, de eliminarea obligativității categoriei A a permisului de conducere, ci doar despre utilizarea unor motociclete cu capacitate cilindrică și putere foarte reduse, mai precis în categoria așa numitelor scutere”.
Avantajele acestei măsuri sunt ușor de intuit, afirmă parlamentarul ieșean, fiindcă „dimensiunile reduse ale scuterelor fac traficul mai facil, iar problema parcărilor supra-aglomerate își găsește soluție în posibilitatea scuterului de a fi parcat cu ușurință pe un metru pătrat. Mai mult, însă, efectele folosirii scuterelor, mai ales în mediul urban aglomerat, consider a fi benefice și în privința poluării atmosferice. Consumul redus de carburant înseamnă și poluare mai puțină. Apoi, suprafața celor două pneuri ale scuterului produce incomparabil mult mai puține pulberi toxice decât cele patru pneuri ale unui autoturism”.
Silviu Macovei amintește că această soluție este cvasi-generalizată în marile orașe europene: „Este de notorietate faptul că în orașe precum Bruxelles sau Berlin, inclusiv angajații marilor corporații folosesc scuterele pentru a se deplasa în cartierele financiare. Iar aceste mijloace de transport urban sunt folosite aproape pe tot parcursul anului. De aceea voi vota această modificare cu foarte multă încredere!”
Deoarece statisticile arată că majoritatea accidentelor grave care implică conducători de vehicule pe două roți din categoria mopedelor sunt cei cu vârsta între 18 și 20 de ani, inițiatorii acestui proiect de modificare au prevăzut și o serie de condiții pentru a preveni o exacerbare a numărului de accidente rutiere. Mai concret, vor putea conduce motociclete cu cilindre maximă de125 cm3, cu puterea maximă de 11kW și cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1kW/kg doar posesorii de permise categoria B care au împlinit vârsta de 24 de ani și care au o experiență în conducere de cel puțin doi ani. Vă reamintesc, conform Codului Rutier actual, permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile pentru triciclurile cu motor având o putere de peste 15kW, cu condiția ca deținătorii permiselor să aibă vârsta de 21 de ani împliniți.