Românii se pregătesc pentru noi costuri la drum, într-un context în care prețurile cresc peste tot, iar guvernul pare să transforme plata taxelor într-o adevărată presiune permanentă. Rovinieta și sistemul de taxare electronică TollRo vor fi modificate începând cu 1 iulie 2026, deși inițial se dorea aplicarea lor de la 1 ianuarie.
Autoritățile invocă întârzieri în implementarea sistemului electronic, considerat „complex”, dar românii rămân privați de claritate și sunt bombardați cu taxe care le afectează direct bugetul.
Rovinieta și TollRo 2026! Taxe mai mari pentru șoferi și transportatori
Legea 226/2023 separă vehiculele în două mari categorii: autoturisme și vehicule ușoare, care vor plăti rovinieta, și vehicule grele, care vor fi taxate prin TollRo, cu tarife diferențiate în funcție de distanță, tipul vehiculului și emisiile poluante. Noua legislație permite șoferilor să achite rovinieta pentru ziua în curs până la ora 00.00 a zilei următoare, iar controlul va fi realizat direct de polițiști, inspectori ISCTR sau personal CNAIR, care vor putea aplica sancțiuni pe loc.
Până la aplicarea noilor tarife, rămân valabile următoarele prețuri:
-
Categoria A – Autoturisme: 1 zi – 3,5 euro, 10 zile – 6 euro, 30 zile – 9,5 euro, 60 zile – 15 euro, 12 luni – 50 euro
-
Categoria B – Vehicule marfă 0–3,5 t: 1 zi – 10 euro, 10 zile – 13,5 euro, 30 zile – 21,5 euro, 60 zile – 34 euro, 12 luni – 114 euro
-
Categoria C – Marfă 3,5–7,5 t: 1 zi – 7,5 euro, 7 zile – 19 euro, 30 zile – 38 euro, 12 luni – 380 euro
-
Categoria D – Marfă 7,5–12 t: 1 zi – 13 euro, 7 zile – 33 euro, 30 zile – 66,5 euro, 12 luni – 665 euro
-
Categoria E – Marfă ≥12 t, max. 3 axe: 1 zi – 17 euro, 7 zile – 42,5 euro, 30 zile – 85,5 euro, 12 luni – 855 euro
-
Categoria F – Marfă ≥12 t, minimum 4 axe: 1 zi – 28,5 euro, 7 zile – 71 euro, 30 zile – 142,5 euro, 12 luni – 1.425 euro
-
Categoria G – Transport persoane 9–23 locuri: 1 zi – 7,5 euro, 7 zile – 19 euro, 30 zile – 38 euro, 12 luni – 380 euro
-
Categoria H – Transport persoane peste 23 locuri: 1 zi – 13 euro, 7 zile – 33 euro, 30 zile – 66,5 euro, 12 luni – 665 euro
Ministerul Transporturilor a publicat deja un proiect pentru stabilirea tarifelor TollRo, aflat încă în dezbatere publică. Noile reguli vizează, teoretic, corectarea taxării și eficientizarea colectării, dar realitatea este că românii vor simți imediat impactul financiar: transportatorii vor majora prețurile bunurilor și serviciilor, iar șoferii de autoturisme vor plăti mai mult pentru același drum.
Această situație arată, încă o dată, cum guvernul transformă plata taxelor într-o presiune constantă, fără ca infrastructura sau serviciile publice să se îmbunătățească vizibil. În timp ce românii se confruntă cu scumpiri în lanț – energie, alimente, carburanți – sistemul de taxare devine mai complicat și mai costisitor. Digitalizarea și controalele electronice, în loc să fie un beneficiu, se traduc într-o suprataxare a celor care circulă regulat pe drumurile naționale.
În concluzie, 2026 va aduce pentru șoferi și transportatori o creștere a cheltuielilor, iar guvernul rămâne perceput ca principalul responsabil pentru presiunea fiscală tot mai mare, fără măsuri reale de sprijin pentru cetățeni sau infrastructură. Tarifele actuale, deja ridicate, vor fi doar începutul unei serii de costuri care vor încărca bugetul românilor, pe fondul unei legislații complicate și al unui sistem de taxare greu de înțeles.
Bine ca moneda nationala e LEUL, dar avem preturi in euro!