Comisia pentru Examinarea Investițiilor Străine Directe (CEISD) a respins tranzacția prin care compania ungară MVM intenționa să preia furnizorul de energie E.ON, însă decizia finală urmează să fie adoptată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), conform unui comunicat transmis de Guvern.
Anterior, Ministerul Energiei avertizase că posibila achiziție ridică probleme ce țin de securitatea națională a României, unul dintre motive fiind relațiile companiei MVM cu Federația Rusă.
„În cadrul evaluării au fost analizate principalele elemente ale tranzacției, printre care profilul investitorului, impactul asupra infrastructurii critice naționale și posibilele consecințe asupra securității energetice a României. În urma concluziilor rezultate din cercetarea detaliată, CEISD a decis să înainteze către CSAT propunerea de respingere a operațiunii notificate. Subliniem că, potrivit legislației aplicabile, decizia finală aparține CSAT. În temeiul art. 9 alin. (12) din OUG nr. 46/2022, avizul emis de CSAT are caracter obligatoriu, iar termenul de emitere este de 90 de zile de la momentul sesizării”, se arată în comunicatul transmis de CEISD prin intermediul Executivului.
Achiziții importante pe piața energetică
MVM, companie strategică a Ungariei, controlată de guvernul Viktor Orbán, a derulat în ultimii ani achiziții importante pe piața energetică, inclusiv preluarea portofoliului local al E.ON din Ungaria, în 2022. Potrivit unei investigații publicate de Telex, entități din grupul MVM au derulat afaceri și cu compania controlată de Áron Orbán, fratele premierului ungar.
Într-o declarație acordată Financial Times, ministrul român al Energiei, Sebastian Burduja, a menționat că Guvernul ia în calcul blocarea tranzacției prin care MVM vrea să cumpere E.ON, argumentând că oferta este „umflată” față de valoarea reală a activelor și că există suspiciuni legate de legăturile companiei maghiare cu Rusia.
La rândul său, MVM a transmis că va colabora cu autoritățile române, însă a refuzat să comenteze detaliile unei tranzacții „în curs de desfășurare”. Compania a precizat că portofoliul său regional de achiziții de gaze este diversificat atât în ceea ce privește sursele, cât și rutele și maturitatea. În ceea ce privește gazul rusesc, furnizat de Gazprom, MVM a afirmat că acesta reprezintă „doar 40%” din portofoliul său regional, fiind livrat prin conducta ce traversează Turcia – ultima rută funcțională după încetarea, la 1 ianuarie, a acordului de tranzit dintre Gazprom și Ucraina.
Ulterior, Ministerul Energiei a sesizat oficial CEISD privind tranzacția prin care MVM urmărește să achiziționeze divizia de furnizare gaze și energie electrică a E.ON Energie România, identificând mai multe riscuri cu impact asupra securității naționale. Printre acestea:
Legături cu Federația Rusă
MVM Zrt. are relații comerciale extinse cu Gazprom și Rosatom, companii ruse aflate sub sancțiuni internaționale, ceea ce menține dependența Ungariei de gazul și tehnologia nucleară din Rusia.
În cadrul MVM Grup și al societății prin care se intenționează achiziția E.ON Energie România au fost identificate elemente de „decisive influence, shadow control, influence by economic dependence și effective control”.
Riscul cesiunii ulterioare către entități non-UE
Documentația depusă de MVM arată că structura contractuală permite transferul ulterior al acțiunilor către entități din afara Uniunii Europene, ceea ce ar putea conduce la un control indirect al unor actori economici sau politici care nu respectă standardele europene de conformitate și transparență.
Riscuri privind datele companiei și datele personale ale consumatorilor
Lipsa unor garanții solide ar putea permite accesul la datele E.ON Energie România și la datele personale ale celor peste 3 milioane de clienți români de către parteneri comerciali ai MVM din afara UE, inclusiv entități ruse.
Probleme de transparență financiară
S-au constatat declarații incomplete și proveniența incertă a fondurilor destinate achiziției, ceea ce ridică suspiciuni privind respectarea normelor europene împotriva spălării banilor și a regulilor concurențiale.
Există indicii că unele contracte comerciale ale MVM cu entități ruse au contribuit la capitalizarea indirectă a grupului cu fonduri provenite din afara UE.
Conflict cu strategiile energetice ale României
Planurile MVM privind reducerea consumului de gaze intră în contradicție cu Strategia Energetică a României și cu Programul de Guvernare 2024-2028, care promovează extinderea accesului populației la rețelele de gaze și valorificarea resurselor interne.
Precedente internaționale
Ministerul a invocat exemplul Spaniei, unde tranzacția de achiziție a producătorului de trenuri Talgo a fost blocată din cauza legăturilor MVM cu entități ruse și a influenței politice exercitate de guvernul ungar.
Ministerul Energiei consideră că această tranzacție ar putea compromite independența energetică a României și ar putea deschide calea influențelor externe ostile Uniunii Europene.