Prima pagină » Economic Local » Expert în achizițiile publice: „Un sistem centralizat ar aduce mai multă transparență!“

Expert în achizițiile publice: „Un sistem centralizat ar aduce mai multă transparență!“

03 feb. 2022, 08:35,
Cezara Moraru în Economic Local

Unul dintre cei mai mari experți în achiziții publice din Iași consideră indicată o centralizare a achizițiilor, la nivelul județului Iași. Cei care doresc să participe la o licitație publică trebuie să îndeplinească mai multe criterii dar și să treacă printr-o serie de evaluări. În cazul în care un proiect este pe cale să expire, se pot obține prelungiri, sau se pot aplica sancțiuni.

SICAP reprezintă sistemul electronic de achiziții publice. Toate instituțiile și operatorii economici care doresc să realizeze o achiziție, au nevoie de un certificat valid, care se obține prin intermediul platformei.

persoana care stampileaza documente

Comisia care evaluează proiectele poate apela și la un specialist cooptat

Expert în achizițiile publice: „Achizițiile publice trebuie centralizate pe județul Iași“

Expertul în achizițiile publice consideră că ar fi ideal să existe un sistem centralizat, fapt care ar facilita și ar asigura transparența licitațiilor la nivel județean și național, însă, acest fapt nu se prevede în viitorul apropiat. Acest sistem ar mai include și economii majore, plus asigurarea calității prin gestionarea unui număr mai mic de contracte.

„Singurul impediment cu care ne-am confrunta in aceasta situație, ar fi că nici primăriile și nici primarii nu vor fi de acord cu aceasta propunere, mai mult de atât, lipsește o echipă de profesioniști care să gestioneze întregul proces de implementare și funcționare. Există, în acest sens o serie de cursuri care se desfășoară pe o durata de trei zile, ceea ce este mult prea puțin pentru a acoperi informațiile care ar trebui învățate spre a fi aplicate pentru o bună desfășurare al procesului de achiziții”, declară expertul.

imagine site official sicap

SICAP reprezintă un sistem electrionic dedicat achizițiilor publice

Ce criterii trebuie să îndeplinească cei care doresc să facă achiziții publice

Pentru a putea participa la o licitație prin care să se ajungă la o achiziție, trebuie să fie îndeplinite mai multe criterii. În primul rând sunt necesare studiile superioare din aria celor economice, juridice sau tehnice. În al doilea rând, normele de aplicare a legii 98, hotărârea 395/2016, prevăd că în vederea realizării achizițiilor publice, instituțiile – autoritatea contractantă, este obligată a înființa compartimentul intern specializat, format din minim 3 persoane, ori la multe entități, acest compartiment lipsește cu desăvârșire.

„Dacă există probleme juridice sau părți care nu și-au respectat obligațiile corespunzătoare vor obține un document constatator negativ, care le interzice dreptul la a mai aplica la licitații publice“, mai precizează expertul.

Proiectele propuse spre licitație sunt evaluate de către o comisie internă din domeniul achizițiilor publice, care uneori poate fi completată de mai mulți specialiști externi (cooptați). Experții cooptați nu au drept de vot, dar procedează spre întocmirea unor rapoarte în baza autoexpertizei. Acest raport poate facilita adoptarea unei decizii din procesul de analiză al comisiei.

seap sicap plan de achititii publice

Pentru a participa la o licitație publică sunt necesare studii superioare

Există proiecte aprobate care expiră

În unele cazuri, pot apărea întârzieri ale implementării ori realizării proiectului. Expertul ieșean atrage atenția asupra faptului că termenul maxim de prelungire și clemență este de 2 ani, după care pot surveni hotărâri care se pot finaliza cu anularea proiectului.

Autoritatea contractantă are dreptul să dispună aceste măsuri contra părții responsabile, în cazul în care o instanță judecătorească dispune culpa gravă a respectivei.

Tot prin ordonanța 98/395/2016, procesul de achiziție publică, s-a micșorat la 6 luni, de la perioada inițială de 2 ani, pentru a simplifica și fluidiza întreaga procedură, mai ales în cazul proiectelor europene.

contract rupt

În cazul neîndeplinirii condițiilor necesare, contractile pot fi anulate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`