Criza determinată de răspândirea virusului COVID-19 ne influenţează esenţial. Ne aduce în suflet sentimente pe care graba lucrului sau fuga după bani ne-au făcut să le uităm: grijă pentru cei dragi, dar şi compasiunea pentru cei care lucrează pentru noi, în timp ce noi, cei mai mulţi, trebuie să stăm acasă. Astfel de oameni sunt pretutindeni în jurul nostru. Îi regăsim în familiile noastre, printre cunoştinţele noastre. Poate nu dădeam mulţi bani pe ei, poate meseria lor nu ne impunea un mare respect. Iaşul este centru universitar, cultural, medical. Personalităţile nu lipsesc, oamenii îşi construiesc cariere academice, antreprenoriale, politice. În mijlocul atâtor destine mari, postaşul care îţi aduce corespondenţa, factura sau mandatul poate cu uşurinţă trece neobservat. Un lucrător, acolo…Dar a venit această pandemie şi brusc ne-am dat seama că suntem dependenţi de asemenea lucrători: asistenţi, infirmieri, gunoieri, jandarmi, gestionari, şi nu în ultimul rând postaşi.
Muncesc din greu, trecând peste lipsurile reţelei
În aceste zile postaşii, semenii noştri, deşi îi înconjoară neajunsurile şi lipsurile, vor să demonstreze ataşamentul faţă de Poşta Română, fata de încrederea clienţilor şi ne arăta valoarea umană deosebită pe care o reprezintă salariaţii săi. Muncesc din greu, trecând peste lipsurile reţelei, peste micile neînţelegeri care apar tot din “nu-i”, peste criza . Vine Pastele şi ei trebuie să achite toate categoriile de drepturi sociale: pensii, alocaţii, venitul minim garantat, ajutorul de şomaj, pensiile speciale, ajutorul de stat pentru familiile monoparentale, indemnizaţiile de handicap şi multe altele. Achita, adică se deplasează la casele beneficiarilor.
Au fost instruiți să păstreze distanța de 2 metri față de clienţi, distribuirea realizându-se la ușă sau poartă. Roagă clienții să utilizeze instrumentele proprii de scris. În principiu, lucrurile sunt clare. Fiecare cartier își cunoaște poștașul. De regulă, cariera unui factor poștal se întinde pe zeci de ani și pe zeci de perechi de încălțări pentru că, în medie, într-un an, un poștaș tocește în jur de patru perechi de adidași, pantofi sau ghete.
„Asta este meseria, nu putem sta toți acasă”
Aşa a spus Costel Iftimie, liderul de sindicat al postaşilor de la Iaşi, el însuşi postaş vechi şi respectat de colegi: „În aceste zile grele, postaşul e poate singurul care mai intra în casele pensionarilor. Pe orice fel de vreme, noi trebuie să fim pe teren. Am fost pe ploaie, pe zăpadă, pe ger, cu gentoaiele pe umeri, cu plicuri, cu ziare, facturi, înscrisuri, tot felul de documente. Sau cu alocații, pensii și orice alt fel de prestații sociale. Acum mergem şi pe vreme de boală. Nimeni nu se plânge….esenţial. Voci se mai ridica, dar în general conducere, sindicate, diriginţi, casieri, factori şi oficianţi, toţi trag din greu într-un singur sens. Să terminăm treaba, să ne-o facem cum trebuie, să aibă oamenii cu ce să-şi cumpere cele necesare pentru sărbători, să ne luăm salariile, acestea sunt problemele noastre esenţiale. Am primit echipament de protecţie, măşti, mănuşi , chiar şi viziere dintr-o donaţie a unui om cu suflet. Am mai cumpărat şi noi, şi doamna diriginta . Salariile nu sunt mari, nevoile sunt multe, speram să nu se adeverească zvonul că dup ace terminăm de achitat am putea intra şi noi în şomaj tehnic.”
Poșta Română Iaşi îşi respectă clienţii
La Iaşi s-au făcut eforturi deosebite de către conducere şi sindicate pentru protecția clienților și salariaților în contextul epidemiologic actual.Începând cu data de 17 martie, până în data de 1 aprilie 2020, programul de lucru al oficiilor poștale urbane va fi în intervalul orar 10.00 – 18.00. Toate subunitățile poștale au fost dotate cu săpun, dezinfectanți de mâini și suprafețe, măști și mănuși, stocurile necesare urmând să fie reîmprospătate periodic, iar salariații au fost instruiți cu privire la modalitatea de utilizare a acestora și aplicarea măsurilor de prevenire a răspândirii virusului COVID-19. Dezinfectantul de mâini a fost pus și la dispoziția clienților companiei, în toate oficiile poștale, iar suprafețele de lucru se igienizează cu dezinfectant de suprafețe, o dată la 2 ore sau la nevoie.
Oficianţii din ghişee fac apel la clienți să folosească metoda de plată cu cardul bancar, de câte ori au posibilitatea, în oficiile poștale dotate cu POS-uri pentru a evita manevrarea bancnotelor.
Măsuri restrictive
Totodată, pentru a evita aglomerarea subunităților poștale, în incinta acestora se va permite accesul concomitent al unui număr limitat de persoane. Astfel, în interiorul unei subunității poștale nu trebuie să se afle mai mult de două persoane la ghișeu, în timp ce restul clienților sunt rugați să aștepte în afara oficiului poștal. De asemenea, potrivit măsurilor de prevenire și limitare a eventualei răspândiri a virusului COVID-19 transmise de către Ministerul Sănătății, distanța dintre persoane trebuie limitată la 2 metri.
Poşta Română oferă posibilitatea clienților autoizolați/izolați, să primească informații despre modul de operare al companiei, privind furnizarea prestațiilor sociale/trimiterilor poștale, prin CALL CENTER la telefon 021.9393. De asemenea, la adresa www.posta-romana.ro se actualizează constant informațiile cu privire la orarul de funcționare al subunităților poștale, precum și alte informații de interes pentru clienți.
Mai mult decât atât, s-au instalat panouri de protecţie din plexiglas pentru toate oficiile urbane, urmând a se trimite şi în rural. Le-a procurat sindicatul şi le-a confecţionat staff-ul Oficiului Judeţean de Poştă Iaşi. Sunt deosebit de utile în oficii, protejând clienţii şi oficianţii deopotrivă.
Factorul poștal, ajutorul de care oricine are nevoie
La ţară, ca şi la oraş, tot omul sfinţeşte locul. Factorii poştali au devenit ajutoare de nepreţuit în această perioadă de instituire a stării de urgenţă. Multora le cumpără și câte o pâine, şi câte un medicament, mai ales celor care sunt vârstnici și se deplasează greu, altora le plătesc facturile și așa poștașul este parte din familie și omul de încredere de lângă ei. Să fie o meserie banală? Poate așa pare la prima vedere și de la distanță, pentru că lucrurile devin cu adevărat importante când factorii poștali încep să povestească despre meseria lor. Să fii mesager, chiar și al companiilor ce asigură utilitățile, să fii omul care aduce banii, să fii psiholog, să fii de ajutor, să fii prieten- sunt lucruri mari, iar factorii poștali sunt câte un pic de toate. Ca atare, le mulțumim pentru kilometrii pe care îi parcurg zilnic pentru noi. Ei chiar sunt în linia întâi, indiferent de vreme, de pandemie sau de salariu.