Inspectoratul Școlar Județean Iași, în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie Iași, a organizat miercuri, 30 octombrie 2019, o întâlnire de lucru în vederea dezvoltării învățământului profesional din județ. La întâlnire au fost prezenți 70 de operatori economici, directorii tuturor unităților de învățământ profesional și tehnic, precum și reprezentanți ai instituțiilor și ai autorităților locale. Activitatea a avut drept scop promovarea învățământului profesional ieșean, identificarea rolului școlilor tehnice în atragerea elevilor către această formă de învățământ, definirea rolului pe care operatorii economici îl au în descoperirea și formarea potențialei forțe de muncă, dar și analiza tuturor elementelor tehnice, economice și sociale care pot conduce la un învățământ profesional de calitate în anul școlar 2020-2021.
Activitatea coordonată de către inspectorul școlar general, prof. dr. Genoveva Aurelia Farcaș și de Paul Butnariu, președintele Camerei de Comerț și Industrie, a fost o reușită a învățământului profesional și tehnic ieșean din perspectiva finalităților: implicarea mai accentuată a operatorilor economici în formarea profesională a elevilor, înregistrarea unui număr cât mai mare de solicitări de școlarizare pentru învățământul profesional dual și fundamentarea planului de școlarizare pentru învățământul profesional/dual pentru anul școlar 2020-2021.
În urma întâlnirii, operatori economici importanți, precum Delphi, au anunțat că doresc să solicite clase de învățământ dual pentru anul școlar următor. De asemenea, reprezentantul Primăriei Iași, domnul Doru Mocanu a precizat că este necesară deschiderea unor noi internate și cantine în Iași, pentru a facilita școlarizarea elevilor din mediul rural. În cadrul întâlnirii au fost prezentate și exemple de bună practică: Victor Bibire, directorul Colegiului Tehnic „Mihail Sturdza” din Iași și Adriana Martiniuc, directorul adjunct al Liceului Tehnologic Economic “Virgil Madgearu” din Iași au venit cu exemple concrete atât în privința aspectelor pozitive legate de implementarea învățământului dual, cât și în privința dificultăților cu care se confruntă.
”Ne dorim ca tinerii pe care îi pregătim să corespundă cerințelor pieței muncii atât din punct de vedere al competențelor profesionale, cât și al abilităților de viață. Operatorii economici trebuie să se implice, alături de școală, în dotarea laboratoarelor, atelierelor, în conformitate cu tehnologia nouă. Iașul poate fi o forță, trebuie să atragem cât mai mulți elevi în această formă de învățământ, să ducem o campanie susținută de informare, de consiliere a elevilor și părinților, mai ales în mediul rural. Este cunoscut faptul că la nivel internațional se vorbește despre două direcții majore în ceea ce privește modalitatea de organizare a învățării: învățarea în școală și învățarea la locul de muncă. Trebuie să înțelegem că cele două modalități nu sunt în raport de opoziție, ci de complementaritate, și tocmai din acest motiv rolul agentului economic în organizarea învățământului tehnic și profesional este deosebit de important.” a susținut inspectorul general.
”Firmele, mai mari sau mai mici, trebuie să conștientizeze faptul că învățământul profesional este modalitatea cea mai relevantă, în acord cu cerințele pieței muncii, de a ne asigura pe termen mediu și lung meseriașii de care avem nevoie și de a căror lipsă suferim acum. Trebuie ca mediul privat să se implice direct, să sădim acum pentru a avea ce culege peste 3-4 ani. Este adevărat, o parte din companii doresc o asigurare că acei copii, formați încă din școală în stagii de practică, vor rămâne efectiv în firmă și nu vor pleca atunci când termină școala. Nu există aceste garanții. Dar nici în afaceri, în general, nu există garanții, ci mai degrabă investiții și riscuri asumate. Însă dacă locul de muncă este prietenos, dacă există dotări materiale adecvate pentru a profesa corect, daca ai o echipă bună, dacă ai și o salarizare decentă, atunci tinerii care au dobândit o meserie în firma respectivă au o perspectivă reală de angajare, iar primul gând nu va mai fi să plece în străinătate, ci să se realizeze aici, acasă, alături de familie și prieteni. Este un sistem care poate funcționa pe termen lung doar dacă există implicare din ce în ce mai mare din partea firmelor, să comunice transparent cu școala și să-i accepte pe copii în sistemul de învățământ profesional dual.” a declarat Paul Butnariu, președintele Camerei de Comerț și Industrie.
“Dacă în 2018-2019 am școlarizat în sistem dual 63 de elevi, în anul școlar curent avem 146 de elevi și ne dorim ca în anul școlar următor să școlarizăm cel puțin 10 clase de învățământ profesional dual, pe alte calificări decât cele existente la acest moment, prin implicarea activă a operatorilor economici și a școlilor tehnice.” a menționat d-na Rodica Dumitru, inspector școlar pentru învățământul profesional și tehnic în cadrul I.S.J. Iași.