Un tramvai de la CTP Iași a blocat circulația timp de aproape o oră, în zona Țesătura, după ce a avut loc un accident mai puţin obişnuit
În seara de 14 septembrie 2025, la ora 20:40, tramvaiul 128 circula pe traseul numărul 7: Canta – Țuțora. Vatmanul venea din Podu Roș și se îndrepta spre stația Țesătura.. Din păcate, pantograful vagonului s-a agățat de rețeaua fir-contact, după care a căzut într-un geam din lateralul vehiculului. Curentul electric a fost oprit pe tronsonul respectiv timp de 40 de minute.
Incident cu tramvaiul în stația Țesătura
Impactul a fost unul violent, deoarece geamul s-a spart imediat, însă niciun călător nu era în apropiere. Imediat, în spatele vagonului 128, au rămas blocate alte tramvaie. În cele din urmă, rețeaua a fost reparată, iar circulația, reluată, după 40 de minute în care a fost totul blocat. Nu este prima dată când se rupe un pantograf în mers. Acum câteva luni, pe strada Palat, a fost un incident similar.
„A fost blocată circulația mai mult de 40 de minute, nu știam ce se întâmplă. După, am aflat de la colegii din față că tramvaiul 128 este blocat în stație. Colegul nostru a dat să plece din loc, iar atunci pantograful s-a agățat în rețea și s-a rupt. Din păcate, a căzut chiar în fața tramvaiului, peste geamul vatmanului. El nu a fost rănit, însă geamul a fost spart complet; a trebuit să așteptăm scara mecanică și să fie retras vagonul, ca să ne putem relua circulația”, povestește un vatman care era în zonă în momentul respectiv.
Ceilalți vatmani atrag atenția asupra faptului că liniile de tramvai și rețeaua fir-contact au probleme uriașe în anumite locuri. Astfel, pot apărea accidente care pot pune în pericol angajații sau chiar călătorii.
„Este a nu știu câta oară când se rupe sau se agață un tramvai, asta doar în ultimele câteva luni. Noi atragem atenția conducerii că sunt probleme la infrastructură, în special în anumite puncte, dar nu se face nimic, iar dacă se face, este superficial. În multe locuri, rețeaua de fir-contact este înnădită. Astfel, trebuie să fii extrem de atent. Dacă ai puțin balans la vagon, din cauza liniei, imediat poate să agațe pantograful”, a precizat un alt vatman de la CTP Iași.
Vatmanii de la CTP Iași își mențin identitatea anonimă, deoarece se tem că vor avea de suferit pentru informațiile divulgate. În trecut, unor angajați le-a fost tăiat din salariu pentru că au discutat cu presa diferite probleme.
Vagonul a fost retras din circulație
Reprezentanții companiei au precizat că vagonul a fost retras și va fi ulterior reparat. Având în vedere numărul tramvaielor defecte și că, în depou, meseriașii nu au spațiu de manevră, va dura ceva până ce vagonul 128 va reveni pe traseu.
„Din fericire, nu au existat persoane rănite. Vagonul a fost retras din circulație; este, în prezent, evaluat și va intra în proces de reparație”, a precizat Carmen Ghercă, purtătorul de cuvânt al CTP Iași.
Tramvaiul a fost tractat din stația Țesătura, însă nu va mai putea fi folosit pentru ceva timp de acum.
Vin jidani și „repară” tot!
Asta de bine ce sunt întreținute! Dar ce la CTP sunt probleme? Nuu, fac digitalizare,și-au făcut mascota! Zilnic pica vechiturile de la stradă, dar mai nou și din cele noi au început sa cada piese.Vagoane de 2,5mil euro,da? Penibili!
Incidentul din stația Țesătura nu este doar un accident izolat, ci simptomul unei neglijențe sistemice în cadrul Companiei de Transport Public Iași. Ruptura pantografului tramvaiului 128, urmată de spargerea geamului din fața vatmanului (parbrizul), este rezultatul direct al unei infrastructuri învechite, prost întreținute și ignorate de conducerea Ctp Iași. Rețeaua fir-contact este înnădită, instabilă și predispusă la accidente. Liniile de tramvai sunt deformate, provocând balans periculos al vagoanelor. Verificările și reviziile sunt superficiale. Achizițiile de piese noi sunt insuficiente și făcute doar „pe hârtie”, iar reparațiile se desfășoară în condiții improprii, cu personal limitat și spațiu restrâns în depou. Atitudinea conducerii Ctp Iași: o tăcere vinovată. Este revoltător că directorul general Cristian Stoica evită constant să dea declarații, lăsând purtătoarea de cuvânt, Carmen Ghercă, să ofere răspunsuri sterile și lipsite de asumare. Deși ea pare să fi preluat rolul de „voce oficială”, discursul său este plat, repetitiv și lipsit de substanță, ignorând dimensiunea reală a pericolului. „Din fericire, nu au existat persoane rănite” – o frază care, deși factuală, minimalizează gravitatea incidentului și nu oferă nicio garanție că astfel de evenimente nu se vor repeta. Ctp Iași se află într-un colaps funcțional mascat, unde siguranța angajaților și a călătorilor este pusă în pericol zilnic. Lipsa de transparență, refuzul de a investi serios în infrastructură și tăcerea conducerii Ctp Iași sunt semnele unei administrații incompetente și iresponsabile. Dacă nu se iau măsuri urgente, următorul incident ar putea avea consecințe tragice.
În primul rând, doresc să subliniez că, din fericire, nu au existat victime, însă acest fapt nu trebuie să ne liniștească, ci să ne mobilizeze. Siguranța angajaților CTP Iași și a călătorilor trebuie să fie prioritatea absolută a administrației locale și a conducerii companiei de transport.
Am cerut conducerii CTP Iași un raport complet și transparent privind cauzele acestui incident, precum și măsurile imediate luate pentru remedierea defecțiunii. De asemenea, am dispus o verificare urgentă a întregii rețele de fir-contact și a stării pantografelor aflate în circulație. Nu voi tolera intervenții superficiale sau reparații făcute doar pentru a bifa proceduri.
Este inadmisibil ca angajații să se teamă să vorbească despre problemele reale din teren. Încurajez toți vatmanii și lucrătorii CTP Iași să semnaleze orice deficiență, fără teama de represalii. Voi crea un cadru de comunicare internă protejată, în care vocea celor din teren să fie ascultată și respectată.
În ceea ce privește conducerea CTP Iași, am luat act de faptul că în ultima perioadă purtătorul de cuvânt a devenit principala sursă de informații publice, în timp ce directorul general Cristian Stoica evită să își asume responsabilitatea. Această atitudine nu este compatibilă cu funcția pe care o ocupă. Voi analiza cu seriozitate modul în care este gestionată comunicarea și transparența în cadrul companiei de transport.
Iașul merită un transport public modern, sigur și eficient. Voi accelera procesul de investiții în infrastructură, voi revizui planurile de achiziție de piese și voi solicita sprijin guvernamental pentru modernizarea urgentă a rețelei de tramvai.
Acest incident nu va fi trecut cu vederea. Este momentul să punem capăt improvizațiilor și să construim un sistem de transport demn de un oraș european.
Mihai Chirica
Primarul Municipiului Iași
Tramvaiele salveaza planeta. Nu va mai plangeti si folositi tramvaiul in loc de masina personala. Cel putin asa ne indeamna neomarxistii si liberalul Bostan.
Daca se afla o decapotabila in locul in care a cazut pantograful?