În perioada 2 – 3 iulie 2025 a avut loc, la Escola Secundária José Estêvão – Aveiro – Portugalia, întâlnirea transnațională a proiectului Erasmus+ Co.De – Co-Design Learning For The School Of The Future, în care Inspectoratul Școlar Județean Iași este partener alături de instituții din Spania (Fundació Privada Trams), Italia (European Digital Learning Network ETS), Grecia (Aintek Symvouloi Epicheiriseon Efarmoges Ypsilis Technologias Ekpaidefsi Anonymi Etairia), Portugalia (Agrupamento de Escolas José Estêvão), Bulgaria (Budakov Films EOOD) și Turcia (Elazig City Department of Education). Inspectoratul Școlar Județean Iași a fost reprezentat de inspectorul școlar pentru proiecte educaționale și un inspector școlar pentru management instituțional.
Întâlnire transnațională în cadrul proiectului Erasmus+ implementat de ISJ Iași
În prima zi a întâlnirii s-au prezentat materialele noi de învățare și instrumentele electronice, modalitatea de integrare și adaptare a acestora în Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment). De asemenea, s-a elaborat o primă schiță a ghidurilor pentru utilizatori (elevi și profesori), s-a planificat instruirea formatorilor, s-au stabilit strategiile de traducere și termenele de realizare a acestora, precum și strategiile de pilotare și feedback.
În ziua a doua a întâlnirii s-au identificat strategiile de diseminare a activităților și modalitățile de asigurare a managementului proiectului.
Proiectul își propune să elaboreze strategii pentru combaterea părăsirii timpurii a școlii prin dezvoltarea unor instrumente digitale necesare aplicării învățării prin co-design, un proces care presupune valorificarea diferențelor de experiență și perspective în jurul unui fir roșu pentru a crea, prin colaborare, un produs educațional centrat pe auto-și însușiri competențe. Astfel, în sala de clasă, învățarea prin metoda co-design poate asigura interacțiuni între perspective diferite asupra unui subiect și dezvoltarea abilităților de gândire critică ale actorilor implicați, în formarea unei înțelegeri mai variate de cunoștințe și experiență și dezvoltarea abilităților de gândire critică ale actorilor implicați, în formarea unei înțelegeri mai variate de cunoștințe și experiență. Prin urmare, proiectul promovează o abordare nouă, inovatoare și multidisciplinară a actului de învățare și își concentrează atenția asupra metodelor de predare, tehnicile de evaluare și procesele de învățare, încurajând colaborarea și gândirea critică.
În acest context, proiectul are în vedere proiectarea, dezvoltarea, testarea-pilot și evaluarea unui set de instrumente în mediul online cu scopul de a sprijini școlile în elaborarea propriului plan de acțiune axat pe abordarea învățării prin co-design. În acest mod, proiectul sprijină eforturile cadrelor didactice de formare continuă necesare pentru a adopta noi perspective și metode inovative de predare și evaluare în funcție de realitățile și nevoile distinctive ale profesorilor.
Prin participarea la acest proiect, Inspectoratul Școlar Județean Iași își propune extinderea rețelei de colaborare cu profesioniști din spațiul european pentru a elabora strategii educaționale centrate pe elev și pentru creșterea calității și eficienței procesului de învățare.