Când vorbim despre siguranţă şi sănătate la locul de muncă, stresul şi riscurile sociale sunt două aspecte care influenţează dramatic atât sănătatea angajaţilor cât şi economia naţională. Aici intră în scenă psihoterapeuţii, care în timpul pandemiei s-au adaptat şi au început să apeleze la un consilier psihologic online astfel încât să ofere ajutor tuturor persoanelor care se regăsesc într-una dintre aceste două situaţii.
Ce spun angajaţii despre stres şi riscurile psihosociale?
Peste jumătate din angajaţii din Europa afirmă că stresul apare constant la locul de muncă şi că este una dintre cele mai comune cauze pentru zilele de lucru pierdute. Sănătatea psihică este afectată considerabil de stres, însă acesta este de foarte multe ori înţeles greşit. În momentul în care stresul este analizat la nivelul întregii organizaţii şi nu individual, se pot gestiona atât riscurile psihosociale cât şi stările de stres intens, la fel ca orice alt risc care vizează siguranţă sau sănătatea la locul de muncă.
Cum definesc specialiştii riscurile psihosociale şi care este legătura dintre ele şi stres?
Riscurile psihosociale apar din modul în care sunt concepute, organizate şi gestionate activităţile, dar şi din cauza unui mediu social construit greşit la job. Aceste aspecte pot influenţa negativ psihicul angajatului, atât la nivel social cât şi fizic, iar stresul se va instala rapid aducând cu sine epuizare, depresie şi lipsă de concentrare. Unele dintre cele mai des întâlnite condiţiile de la locul de muncă ce pot determina riscuri psihosociale sunt:
– Un volum prea mare de muncă raportat la timpul alocat;
– Indicaţii şi solicitări contradictorii şi lipsa unei poziţii clare a angajatului în companie;
– Angajaţii nu sunt implicaţi în luarea celor mai importante decizii care îi afectează şi nu pot influenţa modul în care activitatea va fi desfăşurată;
– Schimbările în cadrul organizaţiei sunt făcute greşit şi angajatul nu are siguranţa locului de muncă;
– Nu există comunicare în echipă sau între angajaţi şi conducere;
– Hărţuire sexuală sau psihologică;
– Violenţă.
S-a constatat faptul că angajaţii se simt stresaţi în momentul în care primesc solicitări mari, care le depăşeşte capacitatea de execuție şi adaptare. Angajații care se confruntă cu stări de stres prelungite pot să dezvolte în viitor probleme grave de sănătate aşa cum sunt afecţiunile cardiovasculare. De aceea, este necesar ca persoanele care experimentează frecvent aceste stări sau care se confruntă cu una sau mai multe dintre problemele anterior menţionate, să apeleze la un psiholog, care să le ofere ajutorul necesar pentru a gestiona corect orice situaţie apărută.
Cum se văd efectele negative ale stresului la nivel organizaţional?
În cadrul unei organizaţii, stresul se va vedea încă din primele zile. Unele dintre cele mai importante efecte negative ale stresului sunt:
– Performanţa angajaţilor în efectuarea taskurilor este redusă;
– Compania nu înregistrează performanţe economice corespunzătoare;
– Angajaţii lipsesc tot mai des din motive de sănătate;
– Creşte numărul de accidente pe teren;
– Pauzele au tendinţa de a deveni mai lungi;
– Creşte rata de pensionare anticipată.
Conform specialiştilor, estimările în ceea ce priveşte costul pe care o companie trebuie să îl suporte în momentul în care angajaţii sunt foarte stresaţi sunt considerabile şi la nivel naţional ajung la câteva miliarde de euro, ceea ce înseamnă că fiecare manager va trebui să se asigure că gestionează corect situaţia din companie astfel încât angajaţii să nu se confrunte cu stres excesiv.
De ce este recomandat să îţi trimiţi angajaţii la psiholog?
Cu abordarea corectă, atât stresul cât şi riscurile psihosociale de la locul de muncă pot să fie gestionate corect, indiferent de dimensiunile companiei sau de tipul de activitate. Cea mai bună variantă pentru angajatori este să analizeze toate aspectele care pot genera stres la locul de muncă şi să le elimine. În plus, pentru angajaţii care au trecut deja prin perioade de stres intens, facilitarea accesului la şedinţe de psihoterapie online este o decizie care va creşte încrederea angajaţilor în companie şi care va ajuta la depăşirea momentului şi la o revenire în forţă a celor mai buni angajaţi. În momentul în care toţi angajaţii funcţionează la randament maxim, compania va avea mult de câştigat iar costurile implicate în vizitele la psiholog se vor amortiza încă din primele săptămâni de terapie.
Autor – psiholog acreditat Tiberiu Botea, https://www.psihoterapie-tiberiubotea.ro/