Ministerul Afacerilor Interne pregătește o schimbare majoră în modul în care sunt monitorizate drumurile din România. Ministrul Cătălin Predoiu a anunțat marți, 18 noiembrie 2025, extinderea sistemului „E-Sigur – Sistem Integrat de Monitorizare Rutieră”, o platformă digitală care va aduna în același loc toate imaginile relevante pentru siguranța rutieră: camerele instalate de autoritățile locale, echipamentele mobile ale Poliției și chiar filmările trimise de șoferi de pe camerele de bord.
Potrivit ministrului, această modernizare are ca obiectiv creșterea siguranței pe șosele și sancționarea mult mai rapidă și eficientă a șoferilor care încalcă legea. Predoiu a explicat că au fost deja semnate două proiecte de acte normative și două ordine ministeriale care stabilesc cadrul pentru această transformare.
„Am semnat astăzi două proiecte de acte normative şi două ordine ministeriale privind traficul rutier, unificarea dispeceratelor, noua concepţie de pază a Jandarmeriei Române şi violenţa domestică. Sunt decizii importante, care vor schimba radical monitorizarea traficului rutier şi sancţionarea indisciplinaţilor care pun în pericol pietonii şi participanţii la traficul rutier”, a declarat, marţi, ministrul de Interne, Cătălin Predoiu.
Extinderea sistemului „E-Sigur” se va face treptat
Procesul de integrare se va desfășura în etape. Camerele autorităților locale vor fi conectate progresiv la centrele de monitorizare și dispeceratele care deja gestionează imaginile furnizate de cele 700 de camere mobile ale Ministerului Afacerilor Interne. Ordinul MAI nr. 99/2025 stabilește baza legală pentru utilizarea acestor imagini în constatarea automată a contravențiilor.
Predoiu a subliniat că acest sistem nu este menit să creeze un mecanism de supraveghere intruziv, ci unul care protejează cetățenii și reduce numărul accidentelor.
„Din ianuarie 2025, imaginile şi informaţiile colectate de cele 700 de camere mobile de luat vederi ale Ministerului Afacerilor Interne sunt colectate digital în centre de monitorizare şi dispecerate. Prin această ordonanţă de urgenţă vom extinde colectarea imaginilor prin conectarea progresivă a tuturor camerelor de luat vederi instalate de autorităţile locale şi procesarea integrată a tuturor acestor informaţii, precum şi a celor înregistrate de camerele de bord ale participanţilor la traficul rutier. Nu, nu este vorba de «Big Brother», ci de un scut digital de protecţie şi de siguranţă, prin care cei care sunt iresponsabili în trafic sunt identificaţi, sancţionaţi sau scoşi din trafic pentru a nu mai pune pe alţii în pericol”, a mai explicat Predoiu.
În plus, sistemul va funcționa pe trei direcții: constatarea directă în teren, monitorizarea automată și procesarea sesizărilor video trimise de șoferi. Totodată, ministrul a anunțat o premieră la nivel național.
„În plus, pentru prima dată în România, propunem ca un procent din amenzile achitate voluntar să fie direcţionat către educaţia rutieră şi mentenanţa sistemelor tehnice — în acord cu bunele practici europene. Acest proiect a fost dezbătut şi cu asociaţia municipiilor, de la care am primit observaţii pe care le-am inclus, vom implica şi Poliţia Locală”, a transmis ministrul.
Sistemul va folosi inteligența artificială
Pe termen mediu, platforma va integra și instrumente de inteligență artificială, capabile să identifice automat încălcările regulilor de circulație, să recunoască vehiculele și să trimită rapid datele către poliție sau autoritățile locale.
„Sistemul E – Sigur va permite observarea imediată a încălcărilor regulilor de trafic, identificarea celor care au făcut-o şi sancţionarea lor rapidă, fără birocraţie şi pierdere de timp pentru primării şi unităţile de poliţie. Sistemul E – Sigur de Monitorizarea a Traficului Rutier al Ministerului Afacerilor Interne va face imposibilă păcălirea legii şi a autorităţilor legale”, a mai declarat Predoiu.
Prin această extindere, MAI își propune să creeze un mecanism rapid, eficient și modern de supraveghere rutieră, menit să reducă accidentele și comportamentele periculoase în trafic și să aducă România mai aproape de standardele europene de siguranță.