Titlurile zilei

Măsură fără precedent luată de furnizorii de utilități. Plățile au fost blocate. Iată ce se decide în privința amânării facturilor

Publicat: 26 mart. 2020
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Măsură fără precedent luată de furnizorii de utilități. Plățile au fost blocate. Iată ce se decide în privința amânării facturilor

Proiectul legislativ prin care se solicită amânarea plăților facturilor la utilități timp de trei luni este văzut ca o speranță de populația și agenții economici care încearcă cu disperare să facă economii în perioada de criză. Operatorii de utilități, mai ales cei mai importanți furnizori de energie, precum apă sau electricitate, sunt puși însă într-o situație critică. Scăderea bruscă a consumului prin pierderea marilor clienți, precum producătorii industriali și societățile comerciale dublată de amânarea încasărilor ar putea veni peste aceștia ca o lovitură în moalele capului. La nivelul operatorilor de apă este făcut un demers în așa fel încât operatorii de energie să fie excluși din lista furnizorilor de utilități cărora ar urma să le fie anulate încasările de la clienți

Printr-un proiect politic legislativ, discutat intens, se dorește amânarea plății facturilor la utilități pe o perioadă de trei luni. Această inițiativă politică a stârnit multe discuții. Populația izolată în case și agenții economici paralizați speră că nu vor fi obligați să plătească facturile așa cum obișnuiau înainte de perioada de criză și că li se vor oferi o serie de facilități. În tot acest timp, furnizorii de utilități, mai ales cei mai importanți de energie, precum apă sau electricitate, au pierdut deja mare parte din clienții importanți, iar amânarea încasărilor ar fi o mare lovitură financiară.

„Cred că toți suntem de acord cu faptul că avem nevoie de energie pentru a lupta în această perioadă de criză. Apa și energia electrică spre exemplu sunt condiții obligatorii, este ca și cum nu ai plăti salariile angajaților de la ISU sau personalului din sistemul medical, ar fi ridicol în astfel de situații. În perioada acesta, toată lumea vorbește de continuitate, eu pot rezista o lună sau două fără încasări, dar mi-ar fi foarte greu să-mi revin din punct de vedere financiar. Compania ApaVital are la rândul ei de achitat facturi către alți furnizori și așa mai departe, care nu pot fi întârziate foarte mult. Am oprit deja multe cheltuieli care pot fi considerate «aiurea», dar nu poți rezista fără chimicale și fără reactivi, sunt lucruri esențiale în situația asta de criză”, a explicat Mihai Doruș, director general ApaVital Iași.

Se cer măsuri politice excepționale

Pentru a evita orice risc legat de blocarea sistemului energetic, la nivelul ApaVital și a celorlalți 47 de operatori de servicii apă-canalizare din România este demarată o inițiațivă prin care operatorii cei mai importanți de utilități, așa cum sunt cei de apă-canalizare, să fie excluși din eventuala listă propusă de Guvern pentru amânarea plății facturilor.

„Astăzi dimineață (25 martie 2020- n.r.) am organizat o teleconferință cu toți cei 47 de operatori din țară. Cei mai mulți dintre ei, adică toți cei din categoria operatorilor mici și mijlocii, s-au plâns că au deja probleme și nu ar rezista nici măcar două săptămâni fără încasări. Facturile plătite de clienți sunt singurele surse de venit pentru noi. Din acest motiv facem o propunere legislativă prin care să fim excluși din categoria celor care ar urma să le fie amânate încasarea facturilor”, a mai explicat Mihai Doruș.

Consumul de apă a scăzut, marii consumatori au părăsit orașul

Dacă în mod normal, la nivelul municipiului Iași și a celorlalți consumatori din județ, inclusiv aglomerarea urbană Pașcani, se înregistra un consum constant de peste 90 mii mc de apă zilnic, acesta a scăzut simțitor în perioada în care multe companii au fost închise, iar populația s-a închis în case.

„Există o diferență de consum în această perioadă. Am înregistrat o scădere a volumului total de apă consumat. Dacă în mod normal aveam undeva la 92-94 mii de mc, zilele trecute am avut o scădere la 84-86 mii mc de apă consumați zilnic. Clienții mari au plecat, sunt câteva zeci de mii de studenți care au părăsit orașul, food-court-urile s-au închis, ei reprezentau o categorie importantă de clienți pentru ApaVital, și brusc nu mai există.

Când omul stă acasă, nu putem spune că consumă mai multa apă, tot un duș face, la baie tot de atâtea ori merge, tot atâta mâncare gătește, nu există o diferență semnificativă în ceea ce privește consumatorul casnic. Ei bine, această sădere de consum care se reflectă în mod direct în încasări o putem suporta, dar în cazul amânării facturilor, ne-ar fi foarte greu să rezistăm din punct de vedere financiar chiar și pe termen scurt”, a precizat Mihai Doruș, directorul general al ApaVital Iași.

Virusul COVID-19 nu a fost detectat în apa potabilă, până acum

ApaVital este poate cea mai mare companie publică de la nivelul județului Iași, deservind un număr total de 475.427 persoane. Cu peste 1.300 de angajați, compania are o cifră anuală de afaceri de peste 150 milioane lei, majoritatea încasărilor venind exclusiv de la consumatorii casnici și agenții economici.
Virusul COVID-19 nu a fost detectat în apa potabilă, cel puțin până acum. Metodele convenționale de tratare a apei, care includ dezinfectarea cu oxidanți precum clorul, sunt eficiente pentru inactivarea COVID-19, după cum au precizat oficialii ApaVital. Direcțiile de Sănătate Publică din județele Iași și Neamț, care realizează monitorizarea de control a apei potabile, recomandă populației să continue să folosească și să bea apă de la robinet ca de obicei. În această perioadă sunt sistate toate închiderile de apă programate, comerciale sau de exploatare a sistemelor de alimentare cu apă potabilă.

Adauga un comentariu