Prima pagină » National » Ministerul Educației face notele secrete. Profesorii nu mai au voie să spună cine e premiant
Ministerul Educației face notele secrete. Profesorii nu mai au voie să spună cine e premiant

Ministerul Educației face notele secrete. Profesorii nu mai au voie să spună cine e premiant

15 oct. 2025, 17:40, 2 ,
Redacția BZI în National

Ministerul Educației a emis un nou ordin care schimbă radical modul în care profesorii pot discuta despre rezultatele elevilor. Potrivit documentului, cadrele didactice nu mai au voie să comenteze public notele, punctajele sau calificativele copiilor, nici măcar în ședințele cu părinții. Practic, rezultatele elevilor devin informații strict confidențiale, accesibile doar profesorului, elevului și părintelui direct implicat.

Oficial, măsura este menită să protejeze elevii de stres, etichetări și comparații care le-ar putea afecta stima de sine. În realitate, spun profesorii, Ministerul a decis să elimine complet competiția vizibilă între copii, în numele „protecției emoționale”.

„Se merge prea departe. Înțeleg ideea de a nu-i umili pe cei cu rezultate mai slabe, dar dacă tot ascundem adevărul, cum îi mai motivăm să progreseze?”, comentează un cadru didactic citat de ProTV.

Psihologii: comparațiile nu dispar, doar devin invizibile

După ce notele de la Evaluarea Națională și Bacalaureat au fost anonimizate, acum vine rândul testărilor de la clasele mici să fie ținute sub cheie. Ordinul prevede clar că rezultatele elevilor (fie ele note sau calificative) nu pot fi discutate public în nicio formă.

Mulți părinți spun că decizia e una „bună pentru sufletul copiilor”. „Nu vreau ca al meu copil să se simtă mai puțin valoros doar pentru că altul a luat o notă mai mare”, spune o mamă. Alții, însă, cred că e o exagerare: „Cum să crească motivația dacă nu știe unde se află față de ceilalți?”

Paradoxal, deși în public părinții susțin ideea „fără comparații”, în privat mulți cer profesorilor să le spună, totuși, cum se poziționează copilul lor în clasă.

Specialiștii avertizează că interdicția nu va face decât să mute competiția în umbră.

„Chiar dacă profesorii nu spun direct cine a luat cea mai mare notă, copiii simt și observă diferențele. Comparațiile implicite vor exista mereu”, explică psihologul Simona Hainagiu.

Unii directori de școală cred că s-a ajuns la o formă de „protecție exagerată”:

„Dacă nu mai vorbim deloc despre rezultate, cum îi mai învățăm ce înseamnă ambiția, munca, modestia?”

De la „Gigel poate, tu de ce nu?” la „Să nu-l supărăm pe Gigel”

Ministerul susține că regula reflectă o „evoluție a mentalităților”. Dacă odinioară comparațiile erau considerate motivaționale, acum sunt privite ca o formă de agresiune emoțională.

Dar profesorii avertizează că, în lipsa competiției, școala riscă să-și piardă scopul.

„Elevii nu mai simt presiunea să se autodepășească, pentru că sistemul le spune că e ok să fii oricum”, spune un dascăl.

În timp ce Evaluarea Națională rămâne primul test real al performanței, până acolo elevii sunt crescuți într-un climat steril, unde rezultatele se ascund și mediocritatea se confundă cu echilibrul.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
14 noiembrie 2025
14 noiembrie 2025