Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a explicat, luni seară, motivele pentru care s-a propus acordarea de burse de merit primilor 30% dintre elevii unei clase, indiferent dacă aceştia au sau nu medii mai mari de 9,5.
„Ideea este următoarea: copiii performează atunci când intră într-un soi de competiţie sănătoasă, întâi cu sine şi apoi cu cei pe care îi au în jurul lor, cu colegii lor de clasă. Ideea este nu să comparăm medii, care, de altfel, arată foarte diferit de la o şcoală la alta, ci să îi susţinem pe cei care performează cel mai bine în fiecare clasă. Asta înseamnă că va exista o competiţie, din nou, cu fair play, sănătoasă, în interiorul fiecărei clase, pentru acei primi 30% care iau bursa de merit, asta înseamnă că, în fiecare an, ei îşi vor depăşi întâi propriile limite şi apoi vor intra în un soi de competiţie unii cu ceilalţi, ceea ce împinge în sus întregul corp al elevilor din România”, a afirmat Ligia Deca, luni seară, la TVR Info.
Ea a explicat că, dacă într-o clasă există mai mult de 30% elevi care au medii mai mari de 9,5 în anul şcolar anterior, toţi aceştia vor primi bursa de merit în acest an şcolar. Ligia Deca a precizat că înainte erau şcoli în care toţi elevii primeau bursă de merit şi şcoli în care niciun elev nu primea bursă de merit.
Ministrul Educaţiei le răspunde celor care susţin că programa şcolară e prea încărcată
Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, răspunde celor care afirmă că programa şcolară pentru învăţământul preuniversitar este una foarte încărcată, ea explicând că „este vorba despre arta şi vocaţia cadrului didactic de a se adapta la colectivul de elevi pe care îl are”.
„În ceea ce priveşte încărcarea materiei, am discutat mult cu specialişti, avem o unitate de cercetare în educaţie în cadrul Ministerului, fostul Institut de ştiinţe ale educaţiei care se va reînfiinţa cu noua lege. Ei au spus aşa: programa şcolară în sine nu este încărcată, depinde de modul în care o şcoală o pune în practică şi mai depinde de un lucru: de cât de încărcat este manualul făcut în linie cu programa. Un manual poate să fie aerisit şi să respecte programa sau poate să fie foarte încărcat şi, de asemenea, să respecte programa. Aici este vorba despre arta şi vocaţia cadrului didactic de a se adapta la colectivul de elevi pe care îl are”, a afirmat ministrul Educaţiei, luni seară, la TVR Info.
Ministrul a arătat că pentru ciclurile gimnazial, primar şi educaţie timpurie este nevoie de o analiză a programei care există, iar pentru liceu, pentru care programa şcolară nu a fost revizuită de mult timp, vor exista programe, planuri cadre şi manuale noi din anul şcolar 2025-2026.