România face un pas major către modernizarea transportului feroviar. Cea mai recentă locomotivă electrică achiziționată de statul român, parte a unui contract de 150 de milioane de euro, a atins viteza de 200 km/h în cadrul testelor efectuate la Centrul de Testări Feroviare de la Făurei, potrivit Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF).
Această performanță reprezintă un moment simbolic, având în vedere că parcul actual de locomotive care tractează trenurile de pasageri are o vârstă medie de peste 45 de ani, fiind predispus la defectări frecvente și chiar la incendii.
ARF a precizat că, în condiții normale de exploatare cu pasageri, locomotiva va atinge o viteză maximă de 160 km/h și va putea tracta trenuri cu până la 16 vagoane.
România intră în era trenurilor rapide
Locomotiva testată, un model Alstom Traxx, face parte dintr-un contract de 767 milioane de lei (fără TVA), care prevede livrarea a 16 unități și asigurarea mentenanței pentru următorii 20 de ani. Toate unitățile ar trebui să fie livrate în România până în august 2026. Primul tren de pasageri tractat de aceste locomotive ar putea circula din primăvara anului viitor, deși experiența anterioară arată că pot apărea întârzieri în punerea în funcțiune a materialului rulant nou.
Locomotivele sunt fabricate în Germania, iar prototipul care a atins viteza record va fi trimis înapoi la uzina Alstom pentru ajustări înainte de începerea producției de serie.
Noile locomotive vor deservi rute importante din țară, printre care:
- Dej – Brașov – București – Constanța
- Timișoara – Arad – Brașov – București – Constanța
- Timișoara – Cluj-Napoca – Iași
- Iași / Suceava – București – Constanța
Aceste noi unități promit să reducă semnificativ timpul de călătorie și să aducă confortul și siguranța necesare pasagerilor români, marcând începutul unei noi ere pentru căile ferate din România.