Dorina Vatavu și Claudiu Gavril și-au deschis în anul 2018 o afacere bazată pe personalizări de tot felul de produse. Ei sunt mătușă și nepot, și au deschise două standuri în Centrul Comercial Egros, unde au căni, tablouri, sticle de vin, lumânări de botez, dar și altele.
Mătușa se ocupă de promovarea afacerii, iar nepotul de producție
Claudiu Gavril a terminat Facultatea de Agronomie, dar nu s-a axat pe acest domeniu. A început dintr-o joacă, realizând produsele acasă, începând din 2017, iar apoi, în 2018, a fost deschisă legal afacerea.
„A început totul ca o joacă. Eram în timpul facultății, am studiat Agronomia, nu m-am dus pe domeniul acesta, dar împreună cu mătușa mea am deschis această afacere. Ni s-a părut interesantă această idee de business de personalizări, este ceva creativ. Acum sunt foarte mulți care fac asta, atunci, în 2017, erau doar firme mai mari care făceau asta, dar, în rest, mai mici, cred că erau maxim 10. Noi am început de acasă și am stat aproximativ un an, după care ne-am dat seama că avem nevoie de un punct de lucru fizic, mai mult pentru ridicarea comenzilor online”, a spus Claudiu Gavril.
Mătușa lui, Dorina Vatavu, a fost plecată o lungă perioadă de timp în Italia, iar la întoarcerea în România a vrut să încerce acest domeniu al personalizărilor.
„Mătușa mea a fost plecată în Italia, a lucrat acolo 15-20 de ani. Fix în perioada în care ea se întorcea, se gândea ce o să facă în țară. Ea a văzut din Italia partea aceasta de personalizări și s-a mai interesat în țară cum este piața. Ea m-a întrebat dacă nu aș vrea să facem împreună, pentru că ea este pe partea de promovare pe internet, iar eu să mă ocup de partea de producție. Ea mai face handmade, eu, strict, pe calculator, acte, producție”, a mai spus Claudiu Gavril.
Adelina Gavrilescu este o tânără din Iași care lucrează în același domeniu al cadourilor personalizate.
Cele mai personalizate obiecte sunt cănile, tablourile și tricourile
În standurile celor doi ieșeni se găsesc o multitudine de produse care pot fi personalizate. Când a început acest business, Claudiu nu știa că va urma să investească destul de mult în aparaturi. Deși a început cu o investiție mică de 2.000 de euro, a continuat să achiziționeze aparaturi pentru fiecare serviciu.
„Cred că cel mai mult se folosesc pozele clienților, strict poze. Cum este la căni; majoritatea vor poză și un mesaj amuzant de urare. Pe partea de persoane fizice, cel mai bine merge pe partea de poze, iar la persoane juridice, clar, logoul firmei, tricouri, agende, căni pentru reclamă, pentru vizibilitate. Tricourile, cănile și tablourile pe pânză merg foarte bine. La început a fost o investiție de maxim 2.000 de euro, dar fiind pe această nișă, am văzut că trebuie să cumperi mult, pentru fiecare serviciu câte o aparatură. După aia, au început costurile. Ușor, am început să ne luăm aparaturi mai performante, cum ar fi unul de 14.000 de euro, pe care poți printa tablouri pe pânză, tapet, bannere; pentru tricouri, imagini; autocolant, mai multe. Vindem pentru florării buline de lipit, cu logoul firmei”, a mai spus Claudiu Gavril.
Prețul standard la un tricou de calitate este de 20-25 de lei, iar personalizarea costă aproximativ 40 de lei pentru un model A4, iar în cazul firmelor, prețul este stabilit și în funcție de cantitatea care trebuie realizată.
„Am învățat să fac toate lucrurile de la zi la zi. Nu am făcut cursuri în acest sens, am zis că nu este așa greu. A fost foarte dificil când a trebuit să învăț programul cu care lucrez. Oricum, sunt peste media celor care fac asta în Iași. La început, mai erau probleme cu clienții, că poate nici eu nu știam cum să abordez subiectele cu ei. Nici eu nu știam la ce să mă aștept, dar acum, având experiență și lucrând în fiecare zi cu clienții, acum știu ce să le spun dinainte, ca să nu existe reproșuri după”, a mai spus Claudiu Gavril.
Pe viitor, cei doi vor să se axeze mai mult și pe partea produselor promoționale, să dezvolte tot felul de produse, precum agende, pixuri, tricouri, cu logoul firmelor.
„La început, făceam strict pentru persoane fizice căni, rame foto, tablouri, cupe, tricouri, iar acum, am început și pe partea de business. Am reușit, după 4 ani, să găsim niște furnizori ok. Spre exemplu, la tricourile pe care le avem, care sunt cam cele mai cumpărate de pe piață. Vrem să ne anexăm mai mult, pe viitor, pe produse promoționale. De exemplu, agende, pixuri, pliante. Nu aveam aparatura necesară să facem cărți de vizită, pentru că este foarte scumpă”, a povestit Claudiu Gavril.
Doina Vatavu și Claudiu Gavril, mătușă și nepot, și-au deschis în anul 2018 o afacere, numită Moft Personalizat, care pune la dispoziția clienților o varietate de cadouri ce pot fi personalizate.