Cotaţia grâului a crescut luni, pe pieţele din Asia, după ce duminică o navă militară rusă a deschis focul asupra unei nave-cargo în Marea Neagră pentru a o opri pentru verificări, ceea ce a crescut tensiunile într-o zonă importantă pentru exporturile de cereale, transmite Bloomberg.
Ministerul rus al Apărării a precizat că nava Vasili Bîkov a tras tiruri de avertizare cu arme automate asupra navei „Sukru Okan” după ce căpitanul nu a răspuns la solicitarea de a se opri pentru inspecţie.
Cotaţia grâului a crescut după ce o navă rusească a deschis focul asupra unei nave-cargo în Marea Neagră
Militarii ruşi au urcat apoi la bordul navei-cargo cu ajutorul unui elicopter Ka-29, iar după încheierea inspecţiei „Sukru Okan şi-a continuat drumul către portul Izmail”, se precizează în comunicatul Ministerului rus al Apărării.
Luni, cotaţiile futures la grâu au crescut cu până la 1,2%, după care avansul s-a mai moderat la 0,3% astfel că un bushel de grâu era cotat la 6,56 dolari, după ce vineri cotaţiile au scăzut cu 1,5%.
Sâmbătă, Departamentul american al Agriculturii şi-a îmbunătăţit estimările referitoare la livrările de cereale ale Rusiei în sezonul 2023-24 până la 48 de milione de tone. Asta înseamnă că un sfert din comerţul mondial cu grâu ar urma să provină din Rusia.
Livrările de cereale din regiunea Mării Negre au început să fie puse sub semnul întrebării după expirarea unui acord în luna iulie care permitea trecerea în siguranţă a navelor care exportau cereale şi alte produse alimentare din Ucraina. Îngrijorările rămân la un nivel ridicat şi după atacurile cu dronă ale ucrainenilor asupra unui tanc petrolier rusesc în urmă cu o săptămână. Chiar şi aşa, cotaţiile la grâu au scăzut cu aproape 17% de la începutul anului pe fondul recoltelor consistente.
„Pentru a forţa nava să se oprească, au fost trase focuri de avertizare cu arme uşoare automate de la o navă de război rusească”, a spus ministerul pe Telegram.
Ismail, cel mai important port pentru produsele agricole ucrainene
Portul fluvial Ismail, din regiunea Odesa, a devenit una dintre principalele rute de ieşire pentru produsele agricole ucrainene, de când Moscova a reziliat acordul privind exporturile de cereale.
La mijlocul lunii iulie, Moscova a reziliat acordul care permitea cerealelor ucrainene să părăsească porturile din sud ale ţării încă din vara trecută, în ciuda blocadei instituite de Rusia.
Câteva zile mai târziu, pe 19 iulie, Moscova a avertizat că orice navă care călătoreşte către sau dinspre porturile ucrainene va fi considerată o ţintă potenţială. Kievul a reacţionat a doua zi spunând că acelaşi lucru se va aplica şi navelor ruseşti.
De atunci, numărul atacurilor din Marea Neagră a crescut de ambele părţi, iar armata rusă a lovit Odesa, un port important din sudul Ucrainei, precum şi porturile fluviale Izmail şi Reni, în mai multe rânduri, atacuri denunţate de Kiev ca fiind un mijloc de a-i împiedica exporturile.
Ucraina a lovit portul rusesc Novorossisk şi mai multe nave ruseşti în Marea Neagră, inclusiv un petrolier.