Prima pagină » International » O noua taxă pentru șoferii din marile orașe: Taxa pe aglomerație
O noua taxă pentru șoferii din marile orașe: Taxa pe aglomerație

O noua taxă pentru șoferii din marile orașe: Taxa pe aglomerație

11 ian. 2025, 21:20, 5 ,
Redacția BZI în International

Autoritățile ar trebui să exploreze posibilitatea implementării unei taxe speciale pentru mașini în orașe mari precum București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași, susține un deputat român.

În calitate de deputat de Iași, un oraș care se confruntă din ce în ce mai frecvent cu probleme legate de aglomerația rutieră, doresc să aduc în atenția dumneavoastră o inițiativă recentă implementată pe plan internațional, care ar putea servi drept model pentru rezolvarea acestor dificultăți în marile orașe din România.

Traficul intens, insuficiența locurilor de parcare, timpii mari de deplasare și nivelul ridicat al poluării atmosferice afectează semnificativ calitatea vieții locuitorilor din Iași. Aceste probleme nu doar că limitează mobilitatea urbană, dar au și un impact negativ asupra dezvoltării economice și atractivității orașului pentru investiții și turism”, transmite Vasile Cîtea, deputat PSD de Iași, într-o interpelare adresată ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.

22 de dolari pe zi, în Manhattan, pentru camioane și autobuze

Cîtea prezintă ca exemplu introducerea unei taxe de decongestionare în Manhattan, New York. Începând de duminică, acolo se aplică o taxă de nouă dolari pe zi pentru vehiculele de pasageri care pătrund în Manhattan la sud de strada 60. Camioanele și autobuzele plătesc până la 21,60 de dolari pe zi, taxiurile 75 de cenți pe călătorie, iar vehiculele de ride-sharing, precum Uber și Lyft, 1,50 de dolari pe călătorie. Taxa este redusă cu 75% pentru accesul pe timp de noapte.

„Această măsură, prima de acest tip în Statele Unite, urmărește reducerea numărului de mașini care intră zilnic în Manhattan cu cel puțin 80.000, ceea ce va contribui la decongestionarea traficului în cel mai aglomerat district din țară”, explică deputatul de Iași.

Potrivit lui, fondurile generate vor fi direcționate către modernizarea și extinderea transportului public, asigurând astfel o soluție pe termen lung pentru mobilitatea urbană.

El mai dă ca exemplu Londra, care ar aplica încă din 2003 o astfel de taxă, care a avut rezultate notabile în reducerea traficului și în generarea de resurse financiare pentru transportul public.

„Având în vedere aceste exemple, consider că ar fi oportun ca și în România să fie explorată posibilitatea implementării unei taxe similare, adaptată nevoilor și specificului orașelor noastre mari, precum București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași”, mai spune deputatul român.

Acesta estimează că, în Iași, introducerea unei astfel de taxe ar putea reduce semnificativ traficul din zonele centrale, ar încuraja utilizarea transportului public sau a altor mijloace alternative de mobilitate și ar contribui la scăderea nivelului de poluare. În același timp, fondurile colectate ar putea fi utilizate pentru modernizarea rețelelor de transport în comun, precum și pentru alte proiecte de infrastructură necesare unui oraș aflat în continuă dezvoltare, argumentează Vasile Cîtea.

Acesta adaugă că o astfel de măsură ar necesita o analiză atentă și o consultare amplă cu autoritățile locale, specialiștii în mobilitate urbană și societatea civilă, pentru a ne asigura că implementarea acesteia aduce beneficii reale și că răspunde nevoilor locuitorilor.

Ministerul Transporturilor spune că nu are competențe

Cîtea l-a întrebat pe Grindeanu dacă intenționează Ministerul Transporturilor să inițieze un studiu de fezabilitate la nivel național pentru a evalua impactul economic, social și de mediu al unei astfel de măsuri, mai ales în orașe precum Iași.

Cabinetul ministrului a răspuns că o astfel de taxă nu ține de competențele Ministerului Transporturilor și l-a îndrumat pe deputatul de Iași să se adreseze Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.

În Capitală, ideea unei taxe speciale pentru mașini a fost promovată de către fostul primar general Gabriela Firea, sub numele de „vinieta Oxigen„. Aceasta nu a mai fost însă implementată, după ce opinia publică s-a arătat nemulţumită de măsură.

În 2020, primarul Clujului Emil Boc propunea ca domeniul maşinilor second – hand ultrapoluante să fie reglementat de către Guvern, şi nu de către fiecare oraş în parte, pentru că România nu este stat federal. El dădea ca exemplu în acest sens eşecul introducerii taxei Oxigen în Bucureşti.

Comentarii
  • Pasul 1: faci Spital Regional la Iasi. Va deservi judetele Moldovei.
    Pasul 2: ii pui sa plateasca taxa pe cei care vin din judetele Moldovei la Iasi, pentru investigatii/internari la Spitalul Regional Iasi.
    Pasul 3: aplici taxa tuturor soferilor care vin la Curtea de Apel Iasi si la Parchetul aferent, institutii care deservesc judetele inconjuratoare.
    Pasul 4: aplici taxa soferilor din alte judete care au cumparat o masina de la Casa Auto, si care vin la revizie sau servisare pentru ca ce sa vezi, casa auto are exclusivitate in Moldova. Exemplu: Mazda.
    Pasul 5: taxezi toti studentii universitatilor iesene, care nu sunt din Iasi si care au masini.
    Pasul 6: taxezi toti pacientii care vin la clinicile private din Iasi, din judetele limitrofe.

    Pasul 7 si cel mai important: du-te si te spanzura, Vasilica. Ai fost bun doar la dat cu pumnii. Si cam atat.
    Tu chiar crezi ca toti care vin la Iasi, vin in plimbare, asa cum mergi tu prin alte orase? Hai sictir Vasilica.

  • De ce nu declarați oraș închis, interzis celor care fac naveta către serviciu și nu au altă soluție decât mașină personală…?Fiecare deci să fie obligat să-și găsească de lucru și medic de familie în localitatea de domiciliu. URA ȘI LA GARĂ…

  • Corupția ucide!

    Câtea asta ,a văzul el ceva la tv, dar nu știe că Iașul nu are centura și alte variante de a intra/ieși din oraș. El da exemple Londra, Manhattan,dar nu poți aplica aceste taxe pt că nu ai infrastructura. Asta înafara de plimbări iasi-bucuresti nu a făcut nimic pt Iași în calitate de deputat.Concluzie Câtea =0 barat.Toti mănâncă la rahat , dar de făcut ceva, ioc.

  • În Constanța nu se percepe taxa de stațiune? Ei au voie?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
22 ianuarie 2025
22 ianuarie 2025