În perioada 30 aprilie-6 mai 2022, 8 cadre didactice de la 8 școli de pe cuprinsul județului Iași au luat parte la cursul de formare „Prevenirea bullying-ului în şcoli”, care s-a desfășurat în Split, Croația. Alături de cadrele didactice din Iași, la curs, au participat și profesori din Finlanda, Estonia, Letonia, Franţa, Spania, Germania și Grecia.
Bullying-ul este un fenomen extrem de răspândit atât în școlile din România, cât și la nivel global. Acesta face referire la agresiunea fizică și verbală cu care se confruntă la anumite intervale de timp elevii. Bullying-ul presupune un dezechilibru de putere între două sau mai multe persoane. Victimele bullying-ului se pot confrunta cu probleme serioase, episoadele de violență fizică sau verbală putându-le afecta dezvoltarea normală.
Cadre didactice de la 8 școli din județul Iași au luat parte la Cursul “Prevenirea bullying-ului în şcoli”, desfășurat în Croația
În perioada 30 aprilie – 6 mai 2022, s-a desfășurat cea de-a doua mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+ KA1-Educaţie şcolară, ”Consorţiu local pentru educație de calitate-2021’’. Proiectul a fost coordonat de către Inspectoratul Școlar Județean Iași, iar scopul său principal este crearea unor echipe didactice care pot cataliza acțiuni şi dinamiza colective, pot fi creatori de viitor, cu abordări moderne în toate etapele de viaţă ale activităţilor: planificare, implementare, comunicare. În cadrul proiectul a avut loc și cursul de formare „Prevenirea bullying-ului în şcoli”, la care au luat parte 8 profesori de la Școala Gimnazială „Colonel Constantin Langa” Miroslava, Școala Gimnazială Costuleni, Școala Gimnazială Nr. 1 Costești, Școala Gimnazială Ciortești, Școala Gimnazială Strunga, Școala Profesională Brăești, Școala Profesională Mogosești (jud. Iaşi), precum și cadre didactice din Finlanda, Estonia, Letonia, Franţa, Spania, Germania și Grecia. Evenimentul a avut loc în Split, Croaţia, sub coordonarea instituției organizatoare, Maksima Teacher Training Centre (Erasmus + Courses Croatia). La finalul cursului, s-a dorit reducerea cazurilor de bullying / cyberbullying şi mobbing în şcolile cu incidenţă mare.
În vederea atingerii obiectivului propus, cadrele didactice au participat la activităţi teoretice interesante şi bine structurate, având ca teme: Profesorul secolului XXI, Individualizarea procesului educațional, Cercul vicios al bullying-ului, Bulying-ul ca parte a contextului social, Inţelegerea comportamentului uman, Prevenirea tulburărilor de comportament, Importanţa relaţiilor. Cadrele didactice au luat parte și la activități practice și workshopuri interactive şi inovative.
Profesorii trebuie să recunoscută primele semne ale bullying-ului și trebuie să-i facă pe elevi să-și accepte semenii
Totodată, participanţii s-au familiarizat cu tehnicile de meditaţie, învăţând să-şi găsească echilibrul dintre minte, trup şi suflet. Aceștia au explorat cei 4C din educaţie (comunicare, creativitate, gândire critică, colaborare), formându-şi abilităţi necesare pentru o persoană care trăiește în societatea secolului al XXI-lea. Cadrele didactice au înţeles cum să-i facă pe elevi să-și accepte semenii și cum să-i facă să nu reacționeze violent în situații limită. Totodată, cadrele didactice au învățat și despre modurile în care pot crea elevilor medii sigure de învăţarer, cum să recunoască semnele bullying-ului și cum pot gestiona situațiile limită care pot apărea. În acest sens, participanților li s-au prezentat exemple de bune practici și au învățat să folosească arta ca mijloc terapeutic.
Cele 8 cadrele didactice au vizitat și o școală profesională din Split, Dvorana Obrtne Tehničke Škole. Toate activitățile s-au desfășurat în limba engleză, cursul contribuind la dezvoltarea competenței de limbă străină a participanților. După terminarea activităților, cadrele didactice de la cele 8 școli ieșene au vizitat cele mai importante obiective turistice ale zonei, orașul Split fiind un oraș încărcat de istorie, care păstrează încă urmele Imperiului Roman, Palatul lui Diocletian, fiind singurul palat din Antichitate care este încă locuit.
În urma acestei experiențe Erasmus+KA1, cele 8 cadre didactice vor implementa noile tehnici şi strategii de prevenire /reducere a bullying-ului în şcoli, vor asigura exemple de bună practică în institiţiile şcolare proprii şi vor ajuta și alte cadrele didactice combată acest fenomen școlar extrem de grav.
Imi pare rau ca sunt pesimist, dar acest fenomen nu poate fi eliminat complet, ci doar redus, pentu ca asa este modelat de evolutie psihicul uman. Cititi „Imparatul mustelor „.
Am oitat sa ma semez, COLT ALB.