Prima pagină » National » Prima navă încărcată cu porumb ucrainean părăsește portul Constanța
Prima navă încărcată cu porumb ucrainean părăsește portul Constanța

Prima navă încărcată cu porumb ucrainean părăsește portul Constanța

29 apr. 2022, 15:00,
în National

O navă cu peste 71.000 de tone de porumb ucrainean va pleca din portul Constanța. Este primul transport de acest tip de la declanșarea războiului din Ucraina, scrie Reuters.

Nava a fost încărcată în portul Constanța, fiind prima operațiune de acest fel de la invadarea Ucrainei de către Rusia pe 24 februarie, a declarat directorul operatorului portuar Comvex.

Prima navă încărcată cu porumb ucrainean

În condițiile în care porturile maritime ale Ucrainei sunt blocate de la începutul războiului, în urmă cu mai bine de două luni, al patrulea mare exportator de cereale din lume a fost nevoit să trimită transporturile cu trenul prin granița sa vestică sau prin micile sale porturi de pe Dunăre în România.

„Aceasta este prima navă cu porumb ucrainean care părăsește portul”, a declarat președintele Comvex, Viorel Panait, pentru Reuters.

Nava care a preluat încărcătura este Unity N, potrivit unui martor Reuters. Comvex operează terminalul de cereale cu cea mai rapidă încărcare din Europa, care poate procesa până la 70.000 de tone pe zi, precum și un terminal de manipulare a mineralelor, a precizat Panait, care este și președintele Asociației de Afaceri a Portului Constanța.

La începutul săptămânii, operatorul a finalizat încărcarea a aproximativ 35.000 de tone de minereu de fier ucrainean, iar o a doua navă este așteptată să fie încărcată în jurul datei de 15 mai, a spus el.

„Comparativ cu momentul inițial, când toată lumea căuta alternative, coridoarele de transport pentru aceste exporturi se conturează încet-încet”, a spus Panait.

Aproximativ 80.000 de tone de cereale ucrainene au fost trimise la Constanța până în prezent, iar alte 80.000 de tone au fost aprobate și sunt pe drum, a declarat marți managerul Portului Constanța. Transporturile sunt îngreunate de infrastructura care conectează portul constănțean, a mai spus Panait.

„Infrastructura din jurul portului este o problemă pentru toate activitățile economice din România … accesul lent generează costuri suplimentare în aceste industrii”, a precizat Panait.

Președintele Asociației de Afaceri a Portului Constanța a salutat planurile guvernului român de a reabilita mai multe linii de cale ferată care leagă porturile de frontierele ucrainene.

Constanța este o bombă cu ceas

Într-o altă ordine de idei, amintim că portul Constanța are în depozitele sale o cantitate dublă de nitrat față de cea din Beirut. Mai mult, acest tip de îngrășământ se află și în porturile de pe Dunăre, dar și în multe ferme. Acest azotatul de amoniu instabil, care a explodat în Beirut, provine din Georgia. O singură fabrică din Georgia produce această substanță, iar România o importă masiv.

În urma studiilor făcute pe acest tip de îngrășământ s-a descoperit că are o concentrație de azot care depășește normele europene. Practic, aceasta îl face de fapt explozibil. Potrivit informațiilor transmise de Vămă, azotatul de amoniu depozitat în Constanța este în cantitate 4.908,82 tone. Pentru întreaga cantitate urmează să se efectueze formalitățile de punere în liberă circulație. Menționăm că în Beirut explozia s-a produs din cauza unei cantități de doar 2.750 de tone.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`