Se pare că problemele pentru Autostrada „Moldovei” A7 continuă să apară. O licitaţie pentru tronsonul de lângă Buzău a fost lansată în vara anului 2021 şi nu s-a finalizat nici în prezent. După ce rezultatul licitației a fost întors de două ori în trecut, acum o nouă hotărâre în instanță retrimite ofertele la o a treia reevaluare unul din tronsoanele de autostradă incluse pe PNRR ce are termen sfârșitul anului pentru contractare și anul 2026 pentru finalizarea tuturor lucrărilor.
„Situația se complică pe AutostradaA7 Ploiești-Buzău lot 3. În 26.01.2023 Curtea de Apel București (CAB) a decis menținerea hotărârii CNSC și a admis contestația celor de la Danlin pe cei 13,9 kilometri ai A7 dintre Spătaru (Buzău Sud-Vest) și nodul cu DN2B spre Brăila (Buzău Sud-Est)”, atrage atenția Asociația Pro Infrastructura (API).
„Povestea începe ușor-ușor să semene nepermis de mult cu alte epopei din istoria CNAIR”, scrie API care face o trecere în revistă a istoricului zbuciumat al acestui lot de autostradă.
Situație complicată pe Autostrada „Moldovei” A7
În cazul de față, licitația a fost lansată în 01.06.2021, ofertele au fost depuse în 16.09.2021 și primul câștigător, Trameco, a fost desemnat în 07.03.2022. Acesta a fost contestat de 3 (trei) competitori, iar doi dintre ei au avut câștig de cauză.
După prima reevaluare, în 27.10.2022 a fost dat un nou câștigător: Nurol. Dar turcii au fost contestați de Danlin și de Tefken, iar CNSC a admis acțiunea celor de la Danlin. Așa că s-a mers la CAB, iar judecătorii au dat pe 26 ianuarie decizia definitivă: CNAIR trebuie să reevalueze ofertele Danlin și Nurol.
„Vă scutim de explicațiile complicate și vă spunem doar concluzia. Între altele, există două variante probabile: ori vedem al treilea câștigător, Danlin, și apoi contestația Nurol (aproape o certitudine în acest caz) ori se anulează licitația dacă CNAIR descalifică ambele oferte rămase în cursă. Clar este un lucru: deznodământul se amână cu luni bune, indiferent de scenariu!”, spune API.
Din cele 10 tronsoane prinse în PNRR pe A7 de la Buzău la Pașcani, 7 sunt contractate deja cu românii de la UMB. Pe cele trei tronsoane rămase necontractate de la Bacău la Pașcani – aproape 77 de km – UMB a fost dat câștigător la licitație și ar putea semna contractele dacă se rezolvă contestațiile în favoarea sa.
Pentru aceste ultime 3 loturi este așteptată o decizie a CNSC „care va veni probabil spre sfârșitul lunii februarie, după ce Danlin a depus contestații pe fiecare lot ca urmare a desemnării câștigătorului inițial (tot UMB) în 22, 23 respectiv 29 decembrie 2022. Dacă CNSC respinge acțiunea Danlin, atunci CNAIR trebuie să semneze contractele. Dacă se admite, chiar și parțial, urmează o reevaluare sau un recurs la CAB și deznodământul se prelungește (cel puțin până) spre jumătatea anului”, notează Pro Infrastructura.
Practic, în momentul de față, UMB lucrează deja pe circa 179 km din A7, iar dacă ar reuși să câștige restul de tronsoane licitate acum pe A7, UMB – companie din Bacău la origini, ar ajunge practic să lucreze pe un front neîntrerupt de peste 250 de kilometri de autostradă, toți în Moldova. Compania a fost în ultimii ani cea mai performantă din rândul constructorilor de autostrăzi, reușind mobilizări exemplare pe șantiere și chiar și inaugurări înaintea termenelor contractuale. Aici mai putem aminti că tot UMB a construit și finalizat înainte de termen singura bucată din A7 deschisă traficului în prezent: 16 km drept centură a Bacăului.
A7 nu are utilitate economica. Fluxurile economice sunt cu Vestul, nu cu Sudul. Si atunci de ce Bucurestiul prefera A7 in loc de A8? Din doua motive. Unu – pentru a-si intari controlul administrativ asupra Moldovei. Doi – pentru a nu se face A8, singura care are utilitate economica pentru Moldova.