Probleme pentru românii care au cărți de identitate electronice! Deși tot mai mulți români dețin buletinele digitale, multe instituții publice nu sunt pregătite să le folosească. Lipsa cititoarelor de cip face ca documentele moderne să fie inutile la ghișee. Ministerul Afacerilor Interne a transmis că achiziția echipamentelor necesare nu este responsabilitatea sa, ci a fiecărei instituții în parte. Iată ce trebuie să facă posesorii noilor buletine!
Probleme pentru românii care au cărți de identitate electronice!
Peste jumătate de milion de români dețin deja cărți de identitate electronice, dar o parte dintre instituțiile publice nu le pot utiliza din cauza lipsei echipamentelor necesare. Noua carte de identitate include date vizibile precum nume, CNP, sex, cetățenie, semnătură, data emiterii și expirării, iar cipul încorporează informații suplimentare precum adresa, amprentele, imaginea facială și certificate pentru semnătură electronică. Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a precizat că dotarea cu astfel de echipamente nu intră în atribuțiile sale, responsabilitatea revenind fiecărei instituții publice în parte. Deși informațiile precum adresa de domiciliu se află deja în format digital pe cipul noilor buletine, cetățenilor li se solicită în continuare documente tipărite, precizează romaniatv.net.
MAI subliniază că românii nu au nicio vină și că fiecare instituție centrală sau locală trebuie să își achiziționeze cititoarele de carduri și să instaleze aplicația oficială necesară pentru vizualizarea datelor de pe CEI, inclusiv domiciliul și reședința, semnarea electronică a documentelor, autentificarea în sistemele informatice ale statului.
Din martie 2025, noile buletine electronice au început să fie emise treptat la nivel național, iar până acum peste 500.000 de cetățeni le dețin. Pentru cazurile în care instituțiile nu au cititoare, MAI recomandă obținerea online a unui certificat de atestare a domiciliului, disponibil în format digital prin HUB-ul MAI.
Mai mulți bani pentru obținerea actelor de identitate
Odată cu intrarea în vigoare a modificărilor aduse cotei TVA de la 1 august, s-au schimbat și tarifele pentru eliberarea documentelor de identitate. Astfel, prețul unei cărți electronice de identitate este acum de 82 de lei, iar cartea de identitate simplă fără cip costă 37 de lei. Prin urmare, cel mai important document al românilor va costa mai mult. Cei care vor să își schimbe buletinul clasic cu unul digital trebuie să știe că vor scoate mai mulți bani din buzunare. Plata se poate face direct la sediul care se ocupă de eliberarea buletinelor, iar cererea trebuie însoțită de actele doveditoare precum certificatul de naștere, buletinul anterior, dovada adresei de domiciliu și, în cazul CEI, consimțământul pentru datele biometrice.
Documentul electronic vine cu funcționalități moderne, precum semnătura digitală și accesul facil la servicii publice digitalizate. Cartea electronică de identitate (CEI) este un document modernizat, cu date biometrice, un cip electronic și semnătură digitală calificată. Este compatibilă cu noile sisteme digitale ale administrației publice, permițând acces mai rapid și sigur la servicii precum e-guvernare, sănătate, educație sau administrație fiscală, notează capital.ro. Cei care doresc să obțină sau să își schimbe cartea de identitate pot face o programare online, dar trebuie să știe vor scoate mai mulți bani din buzunare pentru documentul personal.
Deși tot mai mulți români optează pentru cartea de identitate electronică, există insituții care nu sunt pregătite să le folosească, iar cetățenii se confruntă cu probleme. Ministerul Afacerilor Interne a transmis că fiecare instituție trebuie să achiziționeze cititoarele de buletine digitale.