Pornind de la ideea unui proiect de succes al Facultății de Pshihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității ”Al. I.Cuza” din Iași, Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași a implementat, în perioada noiembrie 2022 – martie 2023, proiectul educațional ”Discover S.T.E.A.M.”, ca abordare curriculară aplicativă, bazată pe învățarea integrativă a tuturor disciplinelor științifice.
Proiectul educațional ”Discover S.T.E.A.M.” s-a desfășurat bi-săptămânal, la clasele primare I A și a II-a B, în spațiul Colegiului Național de Artă ”Octav Băncilă”, sub coordonarea doamnei Conf. Univ. Dr. Gianina-Ana MASSARI, stud. Diana-Elena MATACHE, de la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației (UAIC), și prof. înv. primar Doina SCUTARU și prof. înv. primar Dorina MARIN – consilier educativ, cadre didactice la Colegiul Național de Artă ”Octav Băncilă”.
Finalitatea acestui proiect a constat în optimizarea învățării și a comportamentelor sociale ale elevilor din clasele primare, cu accent pe dezvoltarea competențelor specifice S.T.E.A.M. prin promovarea și utilizarea de metode de predare bazate pe învățarea prin explorare, investigare și anchetă, prin implicarea elevilor într-un mod activ, dar și prezentarea și promovarea de modele de carieră în domeniu, astfel încât elevii să regăsească exemple de urmat, să fie stimulați în a deveni inovatori, cercetători și lideri.
Prin intermediul activităților desfășurate, micii școlari au descoperit misterele lumii preistorice, au călătorit prin intermediul ochelarilor VR în cosmos, au învățat despre ADN și molecule, curent electric, orientare în spațiu, reacții chimice, telecomunicații, artă 3D, propagarea luminii și iluzii optice. Fiecare temă a presupus adresarea de întrebări, formularea de idei, ipoteze și efectuarea unor experimente practice, dezvoltând astfel creativitatea, imaginația, spiritul de echipă și inventivitatea elevilor. Entuziasmul și interesul către studiul disciplinelor S.T.E.A.M. a condus apoi la crearea de noi experimente științifice, punerea în practică a ceea ce au descoperit, iar la final, sub forma unei expoziții interactive în fața colegilor de clasă, elevii au prezentat și transmis concluziile demersului educativ.