Prima pagină » Actualitate » Publicitatea PNL plătită din banii a trei publicații

Publicitatea PNL plătită din banii a trei publicații

03 nov. 2019, 21:30,
în Actualitate

G4Media.ro, agenția de știri News.ro și săptămânalul Newsweek au cheltuit cumulat peste 25.000 de lei ( peste 5000 de euro) pentru a crește vizibilitatea conținutului editorial despre PNL, prin postări Facebook sponsorizate din bani proprii.

Vorbim, în toate cele trei cazuri, de știri rezultate din conferințe de presă, preluări din presa internațională sau declarații publice, nu despre exclusivități sau materiale de autor.

În știrile despre PNL sponsorizate în ultima lună și jumătate din fonduri proprii sunt citați președintele Klaus Iohannis, liderul PNL Ludovic Orban, precum și liberali nominalizați pentru o funcție de ministru în guvernul propus de PNL după căderea, prin moțiune de cenzură, a guvernului Dăncilă.

Aceleași informații au fost difuzate și de către alte publicații sau de către televiziunile de știri. Prin publicitatea făcută pe propriile conturi de Facebook, cele trei publicații au amplificat artificial vizibilitatea respectivelor știri.

Politologul Cristian Hrițuc spune că una din explicații ar putea fi că PNL încearcă să ajungă la un public mai degrabă înclinat să voteze USR-PLUS, pe care l-a neglijat până acum.

G4Media a sponsorizat, între 20 și 24 septembrie, un calup de 5 materiale, toate referitoare la PNL. Niciuna din postările sponsorizate nu a fost marcată drept conținut politic.

Trei dintre articolele sponsorizate fac referire la declarații ale președintelui Klaus Iohannis, iar alte două îl au în centru pe Ludovic Orban. În total, potrivit datelor publice pe Facebook, G4Media a cheltuit din fonduri proprii 4.540 de lei (mai puțin de 1000 de euro) în patru zile pentru a promova aceste știri. Sunt singurele materiale care apar în biblioteca de postări publicitare a paginii de Facebook G4Media.

„A fost vorba de un contract cu PNL, pe care noi l-am întrerupt după câteva zile, pentru că ne-am dat seama că nu era bine, noi nu câștigam aproape nimic, era vorba de o sumă derizorie, și crea o mare confuzie în rândul publicului.

Pentru că nu era foarte clar cine sponsorizează aceste materiale. Și din punctul meu de vedere, nu e okay. Așa că am întrerupt”, a explicat Dan Tăpălagă pentru PressOne. El a mai arătat că, în astfel de cazuri, partidele încearcă să se folosească de credibilitatea unor publicații pentru a-și amplifica mesajele în rândul publicului acestora.

Pe de altă parte, Tăpălagă a arătat că Facebook înghite o mare parte din fondurile de publicitate care, altă dată, ar fi revenit presei – și e complicat pentru publicațiile tradiționale să-și monetizeze audiența.

Newsweek România a început și ea să sponsorizeze, din 23 octombrie, știri referitoare la PNL. E vorba de peste 20 de materiale care fac referire la declarații ale liderului PNL Ludovic Orban și la membrii nominalizați în guvernul PNL, dar și la europarlamentari precum Siegfried Mureșan, care este prezentat, într-o postare, cu expresia „De regiune superior (față de Rovana Plumb sau Dan Nica)”.

Rovana Plumb și Dan Nica fuseseră anterior propunerile PSD pentru funcția de comisar european

Materialul sponsorizat de Newsweek este o preluare din săptămânalul german Der Spiegel, care îl prezenta pe Siegfried Mureșan ca fiind cea mai bună opțiune a României pentru funcția de comisar european.

În afara conținutului despre PNL, pentru care a plătit peste 5.000 de lei (peste 1000 de euro), Newsweek și-a sponsorizat din luna septembrie încoace și o serie de emisiuni de autor, conținut redacțional.

Răzvan Chiruță, redactor șef Newsweek, a declarat pentru PressOne că publicația pe care o conduce are un contract semnat cu PNL, prin care este stipulată sponsorizarea unor știri referitoare la acțiunile partidului.

„Avem un contract semnat cu PNL pe perioada campaniei electorale, și el presupune să sponsorizăm anumite materiale despre ei. Nu ne-am gândit să le marcăm drept publicitate pentru că ele sunt știri de interes pe care noi le-am fi dat oricum, sunt reale și scrise după toate normele jurnalistice”, a declarat Chiruță pentru PressOne.

El a mai menționat că publicația sa marchează, pe site, toate articolele publicitare despre orice partid politic.

Agenția de știri News.ro a sponsorizat, la rândul ei, începând din 21 septembrie și până astăzi, peste 30 de știri cu conținut politic. Fără excepție, acestea fac referire la Ludovic Orban, Klaus Iohannis și PNL. În total, News.ro a plătit 16.704 lei (aproximativ 3500 de euro) pentru a face conținutul referitor la PNL cât mai vizibil de pe propria pagină de Facebook.

Ce înseamnă un material sponsorizat?

În mod normal, materialele postate pe Facebook ajung, în funcție de interesul și reacțiile pe care le stârnesc, să fie văzute de un număr de utilizatori. Acest număr de utilizatori este ceea ce numim reach organic.

Pentru a crește audiența unei postări, ea poate fi sponsorizată – adică autorul acesteia plătește către Facebook o sumă de bani.

În schimbul banilor, Facebook introduce acea postare ca anunț publicitar în wall-ul unor utilizatori care nu au solicitat să vadă conținut produs de pagina respectivă.

În cazul nostru, trei publicații au plătit din fonduri proprii pentru ca știrile despre PNL, președintele Klaus Iohannis și liderii PNL să fie văzute de cât mai mulți oameni.

Potrivit unui calcul făcut de PressOne, reach-ul plătit de cele trei publicații este de minim două milioane de utilizatori.

„În mod evident, orice postare non-virală cu bani în spate va fi mai vizibilă.
Reach-ul organic al Facebook este în continuă scădere, și asta se întâmplă nu pentru că are fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, un buton cu care face asta, ci pentru că există un dezechilibru între cantitatea de conținut crescândă și numărul de utilizatori limitat.

E ca și cum ai încerca să folosești un autobuz cu 10 locuri pentru 100 de oameni. Dar, cu bani, poți să cumperi scaunul premium”, a explicat pentru PressOne Dragoș Stanca, digital media expert și fondator Upgrade 100.

El a mai arătat că, în opinia sa, acest tip de practică este la granița eticii jurnalistice.

Politologul Cristian Hrițuc vede o altă posibilitate strategică:

„Vorbim despre site-uri curate, credibile, cu un public mai elevat, care nu poate fi ușor manipulat. Și trebuie să ne uităm la acest public, este mobilizat în lupta cu PSD.

Dar este un public care se uită, mai degrabă, la acțiunile din zona USR. PNL a tăcut mult timp și a crescut tăcând.

Practic, acum, putem să spunem că PNL s-a folosit de credibilitatea acestor publicații pentru a ajunge la un public la care, altfel, nu avea acces”, a explicat Hrițuc.

Manipularea opiniei publice prin rețelele sociale, subiect global

Publicitatea politică pe rețelele sociale e deja subiect de controversă: la sfârșitul săptămânii trecute, CEO-ul Twitter a anunțat că nu mai acceptă pe platforma sa finanțarea de mesaje politice.

Decizia pune presiune pe fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, care a explicat în timpul audierilor din Congres că va continua să permită politicienilor, partidelor și altor organizații să plătească pentru a crește vizibilitatea mesajelor lor – chiar și în cazul în care e vorba de minciuni și făcături.

Raportul global privind manipularea și dezinformarea online dat publicității de cercetătorii de la Universitatea din Oxford arată că una din direcțiile operațiunilor de manipulare online în 2019 este „confecționarea consensului politic”.

Pe de altă parte, direcționarea și formarea opiniei publice este un alt vector de care au nevoie partidele politice și guvernele, se arată în documentul citat.

Una din metodele folosite este „amplificarea mesajului” – adică multiplicarea sa prin diferite metode, pentru a-i crește vizibilitatea.

Samantha Bradshaw și Phillip N. Howard arată că Facebook rămâne, la nivel global, principala rețea socială utilizată pentru manipulare. Autorii au descoperit, în documentarea studiului, că cel puțin în 56 de țări, Facebook a fost folosit ca mediu de manipulare.

Raportul mai arată că forțele politice și chiar guvernele unor țări folosesc cu precădere Facebook pentru a influența opinia publică.

„Într-un mediu de informare caracterizat de volume mari de informații și atenția și încrederea tot mai scăzute ale utilizatorilor, mijloacele și tehnicile folosite pentru propaganda computațională devin părți obișnuite – și chiar esențiale – ale campaniilor digitale și de dezbatere publică”, arată raportul citat.

PressOne a arătat de-a lungul ultimului an că partidele politice din România au folosit în mod netransparent Facebook pentru a-și amplifica mesajele.

O serie de pagini cu proprietari anonimi, despre care PressOne a dezvăluit că au legături cu PSD, au fost eliminate de către rețeaua socială.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`