România urmează să introducă o nouă regulă menită să simplifice experiența pasagerilor aerieni și să elimine costurile ascunse legate de bagajele de mână.
Conform unui proiect aflat în dezbatere, fiecare pasager va avea dreptul să transporte la bord un bagaj de mână cu dimensiunile standard de 55 cm x 40 cm x 20 cm și o greutate maximă de 10 kilograme, iar acest bagaj va fi inclus obligatoriu în prețul standard al biletului de avion, fără taxe suplimentare.
Bagajul de mână, inclus obligatoriu în prețul biletului de avion
Inițiativa vine ca răspuns la diversitatea regulilor aplicate de companiile aeriene în ultimii ani, care a generat confuzie printre pasageri, taxe neașteptate și dificultăți în compararea prețurilor biletelor. Astfel, noua măsură urmărește să aducă transparență și predictibilitate în procesul de cumpărare a biletelor de avion, prin impunerea unui standard clar și unitar privind bagajul de mână.
În fundamentarea acestui demers, proiectul face referire la o decizie importantă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), care a stabilit că bagajele de mână sunt un element indispensabil al transportului aerian, cu condiția să îndeplinească anumite criterii rezonabile de dimensiune și greutate. Curtea a subliniat că transportatorii nu pot percepe taxe suplimentare pentru bagajele de mână conforme și că libertatea lor tarifară nu se extinde asupra acestor bagaje.
Proiectul românesc prevede ca toate companiile aeriene să accepte un bagaj de mână standardizat, care să fie inclus în tariful de bază al biletului, în conformitate cu recomandările Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA) și cu practicile celor mai importante companii aeriene din lume. Totodată, companiile vor putea oferi, contra cost, opțiuni suplimentare pentru bagajele ce depășesc dimensiunile sau greutatea impuse.
De asemenea, s-a mai implementat o nouă lege pentru călătoriile cu avionul cu privire la polițele de asigurare în aviație.
Încălcarea prevederilor, sancționată sever
Pentru a proteja drepturile pasagerilor, operatorii aerieni vor avea obligația de a afișa clar și vizibil, pe toate platformele de vânzare, informații complete privind regulile aplicabile bagajelor de mână. De asemenea, nicio companie nu va avea dreptul să refuze îmbarcarea unui bagaj care respectă aceste standarde.
În cazul încălcării acestor prevederi, proiectul introduce sancțiuni consistente. Operatorii care nu respectă regulile pot fi amendați cu sume cuprinse între 50.000 și 100.000 de lei. În funcție de gravitatea și frecvența abaterilor, Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) poate aplica sancțiuni suplimentare, printre care:
-
Obligația de a rambursa pasagerilor sumele percepute ilegal pentru bagajele de mână conforme;
-
Suspendarea temporară, pe o perioadă de 3 până la 12 luni, a dreptului operatorului de a percepe taxe suplimentare pentru bagajul de mână;
-
Suspendarea operării zborurilor comerciale pe rutele interne sau internaționale operate din România, pe o perioadă de până la 6 luni.
Astfel, această inițiativă legislativă are potențialul de a aduce o schimbare majoră în modul în care pasagerii români își planifică călătoriile aeriene, garantând transparență și reducând costurile neașteptate generate de politicile diferite ale companiilor aeriene. Totodată, măsura se aliniază cu practicile europene și internaționale, oferind un cadru clar și unitar pentru transportul bagajelor de mână în aviația comercială.