Guvernul României analizează un nou mecanism pentru stimularea achiziției de mașini electrice, inspirat din modelul francez de „leasing social”. Ideea a apărut după ce Programul Rabla a intrat într-un impas, din cauza neclarităților și a disputelor dintre Ministerul Mediului și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.
Românii ar putea închiria mașini electrice cu doar 100 de euro pe lună, printr-un program similar Franței
Conceptul prevede ca persoanele cu venituri reduse să poată folosi un automobil electric printr-un contract de leasing operațional subvenționat de stat, cu posibilitatea de a-l cumpăra la finalul perioadei de leasing. Practic, nu va fi o achiziție imediată, ci o închiriere pe termen mai lung, la o rată lunară redusă. Ținta Guvernului este ca această rată să ajungă la aproximativ 100 de euro lunar, pentru familiile eligibile, însă programul va include și condiții stricte privind venitul maxim al solicitantului și prețul mașinii.
Fondurile europene ar putea acoperi subvenția, dar firmele de leasing și producătorii auto ar trebui să aplice și ele reduceri pentru a ajunge la rata dorită. În prezent, se discută ca venitul maxim al unei familii eligibile să fie în jur de 1.000 de euro lunar, adică 12.000 de euro anual, ceea ce ar exclude mulți români care au nevoie de o mașină, conform profit.ro.
Programul ia în calcul atât vehicule noi, cât și electrice second-hand, inclusiv importate din alte țări, ceea ce ar putea genera tensiuni în piața auto românească, care încearcă să limiteze importul de mașini rulate. Totodată, piața de leasing operațional pentru persoane fizice este puțin dezvoltată în România, fiind folosită mai mult de companii, ceea ce ridică întrebări privind eficiența programului.
Modelul francez folosit drept exemplu impune câteva reguli: contractul trebuie să fie de minimum trei ani, rata lunară nu trebuie să depășească 200 de euro, iar mașina nu poate costa mai mult de 47.000 de euro, TVA inclus. De asemenea, programul este condiționat de emisiile de CO2, ceea ce exclude implicit mașinile produse în China, precum Dacia Spring, din cauza sursei de energie folosite la fabricație.
Guvernul estimează că subvenția totală per mașină nu va depăși 7.000 de euro. La finalul contractului, beneficiarul va putea alege între returnarea automobilului sau achiziția acestuia la valoarea reziduală stabilită în contract.
Implementarea programului este planificată pentru 2026 sau 2027, iar autoritățile caută încă formula optimă pentru criteriile de eligibilitate, suma exactă a subvenției și mecanismul de colaborare cu firmele de leasing și dealerii auto.