Actualitate

Românii ar putea să nu mai aibă viață privată dacă proiectul de lege inițiat de Guvernul Cîțu va fi adoptat! Autoritățile ar putea să aibă acces la comunicațiile criptate de pe Whatsapp, Messenger, Skype sau Telegram

Publicat: 10 dec. 2021
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Românii ar putea să nu mai aibă viață privată dacă proiectul de lege inițiat de Guvernul Cîțu va fi adoptat Autoritățile ar putea să aibă acces la comunicațiile criptate de pe Whatsapp Messenger Skype sau Telegram
Autoritățile ar putea să aibă acces la comunicațiile criptate de pe Whatsapp, Messenger, Skype sau Telegram

Un proiect de lege controversat ar putea aduce o lovitură cumplită intimităţii şi vieții private a românilor. Vorbim despre faptul că Guvernul Cîțu a adoptat un proiect de lege, cu doar 3 zile înainte de a fi demis de Parlament, în care se prevede faptul că autorităţile ar putea să aibă acces la comunicațiile criptate de pe Whatsapp, Messenger, Skype sau Telegram.

Vă aducem aminte faptul că rețelele enumerate mai sus au o criptare care nu le permite autorităţilor să aibă acces la conversaţiile sau convorbirile utilizatorilor.

 

Guvernul Cîțu a adoptat un proiect de lege care le-ar da acces autorităţilor acces la comunicațiile criptate de pe Whatsapp, Messenger, Skype sau Telegram

Conform datelor existente, cu doar 3 zile înainte de a fi demis în Parlament, Guvernul condus la acea dată de Florin Cîțu a adoptat un proiect de lege extrem de controversat care le-ar oferi acces nelimitat autorităţilor la comunicațiile criptate de pe Whatsapp, Messenger, Skype sau Telegram.
Proiectul de lege pentru transpunerea directivei UE 2018/1972, iar proiectul a fost în dezbatere incă din octombrie 2020. Totuşi, înainte de a fi demis, Guvernul Cîțu a introdus un articol în proiectul de lege

​ „Deși directiva trebuia transpusă până pe 21 decembrie 2020, a zăcut undeva prin Guvern aproape un an până când a plecat USR din coaliție. Apoi, cu doar 3 zile înainte să fie demis (coincidență sau nu?!?), Guvernul Câțu îl adoptă dintr-o dată în ultima ședință de guvern. Pe urmă intră în circuitul parlamentar, iar la Camera Deputaților trece ca prin brânză și este adoptat pe 7 decembrie 2021.
Doar ca între varianta din dezbatere publică și cea adoptată de guvern apare o nouă adăugire în motivație numită „Schimbări legislative relevante pentru domeniul securităţii naţionale” (sic!), două definiții (scrise evident de persoane care nu au lucrat în domeniu, după formulările absolut improprii) și art 10^2 inserat într-o zonă care n-are nimic de a face cu subiectul celorlalte 299 de pagini”, scrie juristul Bogdan Manolea, potrivit hotnews.ro

 

Ce articol a fost introdus în proiectul de lege adoptat de Guvernul Cîțu

Articolul introdus face referire la permiterea interceptărilor în mod legal a comunicațiilor dar şi acordarea accesului la conţinutul conversaţiilor din reţelele mai sus amintite. O altă prevedere este aceea că autorităţile pot acces date de identificare a terților dar şi să aibă acces la modalităţile de plată şi istoricul accesărilor. Concret, românii nu vor mai avea intimitate, iar acest lucru duce automat la o creștere a influentelor serviciilor de informaţii române şi nu numai:

Ce prevede Art. 10^2:

„(1) Furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP şi furnizorii de servicii de comunicaţii interpersonale care nu se bazează pe numere au obligaţia să sprijine organele de aplicare a legii şi organele cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale, în limitele competenţelor acestora, pentru punerea în executare a metodelor de supraveghere tehnică ori a actelor de autorizare dispuse în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 51/1991 privind securitatea naţională, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv:

a) să permită interceptarea legală a comunicaţiilor, inclusiv să suporte costurile aferente;
b) să acorde accesul la conţinutul comunicaţiilor criptate tranzitate în reţelele proprii;
c) să furnizeze informaţiile reţinute sau stocate referitoare la date de trafic, date de identificare a abonaţilor sau clienţilor, modalităţi de plată şi istoricul accesărilor cu momentele de timp aferente;
d) să permită, în cazul furnizorilor de servicii de găzduire electronică cu resurse IP, accesul la propriile sisteme informatice, în vederea copierii sau extragerii datelor existente.

(2) Obligaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) – c) se aplică în mod corespunzător şi furnizorilor de reţele sau servicii de comunicaţii electronice.”

Ce spun specialiştii despre articolul introdus în proiectul de lege de către Guvernul Cîțu

Juristul Bogdan Manolea explică ce înseamnă termenii care se regăsesc în proiectul de lege. Așadar, unii termeni sunt declaraţi neconstituţionali şi poate duce la un abuz al instituţiilor de forță:

Juristul explică apoi câțiva termeni:
– „Furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP” – sunt de fapt aceiași cu furnizorii de găzduire web (de fapt, deja reglementați în legea 365/2002), care oferă serviciile „pe teritoriul României” conform definiției nou inventate din art 4 alineatul (1), noul punct 9^5.
„Serviciu de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere” – este ce se numea acum câțiva ani „mesagerie instatanee sau mesaje chat” și practic intra în categoria asta Skype, WhatsApp, Facebook Messanger, Signal, Wire, Telegram sau pentru cei mai nostalgici Yahoo Messanger, AIM, ICQ sau chiar IRC. (..) Atenție, aceștia nu sunt doar cei care oferă serviciile „ pe teritoriul României”. (cuvânt cheie- indiciu: „tranzitat”)
„Organele cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale”- este aceeași terminologie vagă deja declarată neconstituțională în 2008 (și alte decizii). Oricum nimeni nu este în stare să facă lista lor, cu atât mai mult cu privire la atribuțiile exacte, legea din 1991 find la fel de vagă și astăzi.”

Nici libertatea presei nu va mai exista dacă un al proiect de lege va trece de Parlament

Pe lângă această măsură vă aducem aminte faptul că libertatea presei este pusă în pericol mai ales din cauza unui proiect de lege care prevede faptul că CNA ar putea avea autoritate şi în spaţiul virtual. Așadar, acest lucru a fost explicat de jurnalistul Sorin Roșca Stănescu care a tras un semnal de alarmă în acest sens:

Atenţie maximă pentru românii care mai au cât de cât instict de conservare. În parlament se coace o lege prin care audiovizualul, CNA-ul, care şi aşa în loc să încurajeze libertatea presei a devenit un jandarm al presei, să poată controla, sancţiona şi desfiinţa şi alte forme prin care se transmit informaţiile decât televiziunile şi posturile de radio. Deci, cenzua poate deveni totală dacă opinia publică nu se apără, dacă opinia publică nu îi apără pe dulăii puterii, care sunt jurnaliştii, atunci se duce totul de râpă, nu se mai afla nimic adevărat. explica jurnalistul Sorin Roșca Stănescu.

 

Măsurile vin în contextul în care în ultimii ani în spaţiul public au apărut informaţii cu adevărat năucitoare legate de faptul că serviciile de informaţii române au ascultat, ilegal, milioane de români dar şi că și-au infiltrat oameni în cele mai importante instituţii media. Mai multe persoane au explicat că interceptările au costat statul român sute de miliarde de lei.

Adauga un comentariu