Actualitate

S-a decis! Tinerii sub 18 ani au acces gratuit la aceste importante instituții

Publicat: 19 mart. 2024
_____ Vizualizări 0 Comentarii
S-a decis Tinerii sub 18 ani au acces gratuit la aceste importante instituții
Senatul a adoptat tacit un proiect de lege care oferă tinerilor sub 18 ani acces gratuit la muzee

Senatul a adoptat tacit un proiect iniţiat de parlamentarii liberali, care prevede ca toţi copiii şi tinerii cu vârsta de până la 18 ani să poată beneficia de gratuitate la intrarea în muzee şi la colecţiile publice de drept public, aflate în subordinea autorităţilor publice locale şi centrale.

Potrivit senatorului Gigel Ştirbu, iniţiator, muzeele reprezintă instituţii culturale şi educative care oferă oportunităţi excelente pentru învăţare, iar accesul gratuit la muzee ar încuraja tinerii să exploreze lumea artei, istoriei, ştiinţei şi culturii, experienţă ce poate stimula curiozitatea şi învăţarea continuă, scrie Agerpres.

Senatul a adoptat tacit un proiect de lege care oferă tinerilor sub 18 ani acces gratuit la muzee

Un alt motiv pentru care tinerii ar trebui să aibă gratuitate în aceste instituţii de cultură este că muzeele sunt păstrătoare ale culturii şi patrimoniului naţional şi global.

Tinerii ar trebui să aibă acces la aceste resurse pentru a înţelege şi aprecia moştenirea culturală a societăţii lor şi a altor culturi, precizează Ştirbu.

„Accesul gratuit la muzee poate ajuta la reducerea inegalităţii sociale. Tinerii din familii cu resurse financiare limitate nu ar trebui să fie excluşi de la experienţe culturale şi educative importante din cauza costurilor. Muzeele pot promova integrarea socială şi diversitatea culturală. Prin oferirea de gratuitate tinerilor, se pot atrage persoane din diverse grupuri demografice, ceea ce poate contribui la promovarea unui mediu mai inclusiv şi deschis. De asemenea, muzeele pot servi ca locuri pentru discuţii şi dezbateri pe teme culturale, istorice sau sociale. Prin facilitarea accesului tinerilor la aceste instituţii, se poate promova implicarea civică şi conştientizarea problemelor actuale”, se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ.

Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea Legii muzeelor şi a colecţiilor publice 311/2003 va fi supusă dezbaterii şi votului în plenul Camerei Deputaţilor, for decizional în acest caz.

Un tablou a fost expus cu susul în jos timp de 75 de ani

O pictură a artistului olandez abstract Piet Mondrian a fost afișată cu susul în jos în diferite muzee în ultimii 75 de ani, a descoperit un istoric de artă, care a avertizat că opera de artă s-ar putea dezintegra acum dacă ar fi pusă în poziția corectă, transmite The Guardian.

Pictura din 1941, o grilă de culori întrețesate – roșu, galben, negru și albastru – sub formă de bandă adezivă, intitulată „New York City I”, a fost prima dată expusă la Muzeul de artă modernă din New York (MoMA) în 1945, însă a rămas în colecția de artă a statului federal german Renania de Nord-Westfalia, în Düsseldorf, începând cu anul 1980.

Modul în care pictura momentan este expusă arată liniile multicolore care îngroașă partea de jos, sugerând o versiune extrem de simplificată a liniei orizontului. Însă, atunci când curatorul Susanne Meyer-Büser a început să cerceteze noua expoziție a muzeului despre artistul olandez de avantgardă la începutul acestui an, ea a realizat că tabloul ar trebui să fie invers.

„Grila îngroșată ar trebui să fie sus, precum un cer închis la culoare”, a spus Meyer-Büser. „Odată ce am arătat acest lucru altor curatori, am realizat că este foarte evident. Sunt 100% sigură că tabloul este invers”. Motivele care sugerează că a fost expus incorect sunt multiple. Pictura în ulei cu un nume similar și de aceeași mărime, „New York City”, care este expusă în Paris la Centrul Pompidou, are liniile îngroșate sus.

O fotografie a studioului lui Mondrian, făcută la câteva zile după moartea artistului și publicată în revista americană Town and Country în iunie 1944, arată de asemenea aceeași pictură ce stă pe un șevalet, însă invers.

Meyer-Büser a spus că probabil Mondrian a lucrat începând stratificarea complicată cu o linie chiar în vârful ramei iar apoi a mers în jos, ceea ce ar explica de ce o parte dintre liniile galbene se opresc la câțiva milimetri de capătul de jos.

„A fost o greșeală când cineva a înlăturat lucrarea din cutie? A fost cineva neglijent atunci când lucrarea era în tranzit?”, a spus curatorul. „E imposibil de spus”.

Parte din problemă este că, spre deosebire de majoritatea lucrărilor timpurii ale lui Mondrian, „New York City I” nu are semnătura artistului, posibil din cauză că nu a considerat-o terminată.

În ciuda tuturor dovezilor care arată că lucrarea este în prezent afișată cu susul în jos, lucrarea va fi expusă la fel cum a fost în ultimii 75 de ani în noua expoziție Mondrian Evolution care se deschide sâmbătă în Düsseldorf.

„Banda adezivă este deja foarte slăbită și de-abia rămâne prinsă”, a spus Meyer-Büser. „Dacă ai întoarce-o invers, gravitația ar trage-o în altă direcție. Iar acum este parte a poveștii lucrării”.

Adauga un comentariu