Prima pagină » Actualitate » Se deschid benzile de autobuz pentru șoferii cu minimum 4 pasageri! Ce prevede noul proiect
Se deschid benzile de autobuz pentru șoferii cu minimum 4 pasageri! Ce prevede noul proiect

Se deschid benzile de autobuz pentru șoferii cu minimum 4 pasageri! Ce prevede noul proiect

09 oct. 2025, 10:58,
Redacția BZI în Actualitate

Un nou proiect depus la Secretariatul Primăriei Capitalei propune o măsură menită să reducă aglomerația din traficul bucureștean și, totodată, să încurajeze transportul alternativ: mașinile care transportă minimum patru persoane (șofer + 3 pasageri) ar putea avea acces pe benzile speciale dedicate transportului în comun. A

ceastă inițiativă, inspirată de modelul HOV („High-Occupancy Vehicle”) aplicat în mai multe orașe mari din lume, ar putea aduce multiple beneficii, dacă va fi pusă în aplicare corect.

Mașinile cu minimum 4 persoane ar putea circula pe benzile dedicate transportului public în București

Scopul principal al propunerii este încurajarea carpooling-ului – practica prin care mai multe persoane folosesc împreună aceeași mașină pentru a ajunge la destinație. Concret, autoturismele care transportă cel puțin patru persoane ar urma să aibă voie să circule pe benzile de autobuz, ceea ce le-ar permite să evite ambuteiajele și să ajungă mai rapid la destinație, mai ales în orele de vârf.

Dan Cristian Popescu, consilier municipal PSD, a explicat că ideea are două argumente importante: în primul rând, datele arată că benzile dedicate sunt neutilizate mai bine de 50% din timp, ceea ce le face disponibile pentru optimizare. În al doilea rând, majoritatea mașinilor din traficul din București au un singur ocupant – șoferul, ceea ce contribuie masiv la aglomerație și poluare.

Prin urmare, proiectul își propune să aducă un avantaj concret pentru cei care aleg să călătorească împreună, reducând astfel numărul total de mașini de pe șosele. Un trafic mai aerisit înseamnă nu doar un timp mai scurt petrecut la volan, ci și un impact pozitiv asupra calității aerului și a nivelului de stres al șoferilor.

Tot în cadrul proiectului este inclusă și o restricție pentru taxiurile goale: acestea nu vor mai avea voie să circule pe benzile dedicate dacă nu transportă pasageri. Argumentul este simplu – în lipsa clientului, taxiul nu îndeplinește funcția de transport public, ci funcționează ca orice alt autoturism privat. Măsura ar putea contribui la fluidizarea acestor benzi în intervalele aglomerate și la creșterea eficienței lor.

Starea actuală a benzilor dedicate din București

În acest moment, Capitala are aproximativ 23 de kilometri de benzi dedicate pentru transportul public. Acestea sunt distribuite pe doar 17 bulevarde și străzi, majoritatea în zona centrală. Printre cele mai cunoscute se numără benzile de pe:

  • Bulevardul Unirii – 4 km

  • Bulevardele Regina Elisabeta și Kogălniceanu – 3 km

  • Bulevardul Dacia – 1,2 km

  • Bulevardele Magheru și Nicolae Bălcescu – pe segmentul dintre Piața Universității și Piața Romană

Cu toate acestea, în ciuda reglementărilor, aceste benzi sunt adesea utilizate abuziv de șoferi care le folosesc fără drept, mai ales în orele de vârf, când traficul devine infernal.

Conceptul de benzi pentru vehicule cu ocupanți multipli (HOV lanes) nu este nou – este folosit cu succes în orașe precum Los Angeles, Toronto, Madrid sau Singapore. Acolo, benzile HOV contribuie la reducerea aglomerației și încurajarea mobilității durabile, fiind parte a unei strategii mai largi de combatere a traficului și poluării.

Dacă va fi implementat eficient, proiectul ar putea reprezenta un pas important spre modernizarea traficului bucureștean și adoptarea unor practici urbane europene. Condiția esențială este însă respectarea regulilor și o supraveghere riguroasă din partea autorităților, pentru a evita abuzurile.

De asemenea, succesul inițiativei va depinde și de disponibilitatea oamenilor de a-și schimba comportamentul – de a-și planifica deplasările împreună și de a folosi inteligent resursele de mobilitate urbană.

Pe termen lung, acest tip de măsuri ar putea face parte dintr-un sistem integrat de mobilitate urbană, în care transportul public, bicicletele, mersul pe jos și carpooling-ul funcționează împreună pentru a reduce presiunea asupra infrastructurii rutiere.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
20 decembrie 2025
20 decembrie 2025