Se schimbă regulile pentru românii cărora le expiră buletinele! Persoanele interesate de obținerea noilor cărți de identitate electronice (CEI) au acum posibilitatea de a solicita eliberarea acestora chiar dacă actul de identitate deținut este încă valabil, a anunțat recent Ministerul Afacerilor Interne. Singura condiție este ca serviciul de eliberare să fie disponibil în localitatea de domiciliu, având în vedere că implementarea CEI se face gradual la nivel național. Iată documentul care trebuie depus online.
Se schimbă regulile pentru românii cărora le expiră buletinele!
Românii care doresc să obțină o carte de identitate electronică trebuie să știe că programarea este obligatorie. Solicitările pentru noile acte se face exclusiv online, prin platforma HUB Servicii MAI. Primele documente emise vor ajunge la titulari începând cu 12 mai 2025, iar termenul de soluționare este estimat la aproximativ 10 zile lucrătoare în faza de început, urmând să se scurteze ulterior. Conform MAI, „opțiunea pentru a solicita o carte electronică de identitate poate fi exprimată oricând de către titular, indiferent de termenul de valabilitate al actualului act de identitate”. Această regulă permite românilor interesați să treacă la noul format fără a aștepta expirarea buletinului tradițional. Condiția este ca serviciul de eliberare să fie disponibil în localitatea de domiciliu.
Important de știut este că prima eliberare a CEI este gratuită, finanțată din fondurile dedicate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). După epuizarea acestor fonduri, costul va fi de 67 lei. Cartea eletronică de identitate va conține informații biometrice, respectiv imaginea facială și amprentele digitale ale titularului. De asemenea, noua carte de identitate electronică va avea o dimensiune redusă, la fel ca un card bancar, va cuprinde elemente avansate de securitate și va putea fi folosit ca document de călătorie în Uniunea Europeană.
Cum își pot crea românii o identitate digitală
Românii care își creează o identitate digitală prin aplicația ROeID vor putea să se identifice și să se autentifice și în alte sisteme informatice ale statelor membre UE și vor avea acces online la platforme informatice ale instituțiilor publice din țară.
„ROeID beneficiază de cele mai avansate soluții de securitate cibernetică și asigură posibilitatea interacționării rapide cu administrația, cu un singur set de credențiale. Cetățenii au acces la toate operațiunile digitale indiferent dacă se află în țară sau străinătate, pot să plătească taxe, impozite pot solicita și obține diverse documente și beneficiază de numeroase servicii.”, a declarat Dragoș-Cristian Vlad, președintele Autorității pentru Digitalizarea României.
Aplicația RoeID va fi utilă pentru autentificarea cetățenilor în platformele primăriilor și ale altor instituții. În prezent, ROeID este interconectată cu Ghișeul.ro, PCUe, ANRE și alte platforme ale primăriilor. Pentru a-și crea identitatea digitală, românii au nevoie de un telefon smartphone Android sau iPhone, pe care să instaleze aplicația de mobil ROeID, și de cartea de identitate. Potrivit autorităților, crearea contului ROeID presupune 5 pași:
- Deschizi aplicația și introduci datele personale prin fotografierea buletinului
- Faci un selfie din aplicație
- Filmezi un clip video mișcând capul
- Filmezi în continuare cartea de identitate
- Înregistrezi un clip audio-video în care citești textul afișat de aplicație
De anul acesta, românii vor deține și cărți de identitate electronice. Persoanele interesate de obținerea noilor cărți de identitate electronice (CEI) au acum posibilitatea de a solicita eliberarea acestora chiar dacă actul de identitate deținut este încă valabil. Singura condiție este ca serviciul de eliberare a noului buletin să fie disponibil în localitatea de domiciliu.
Odata ce subscrii, NU mai poti renunta.