Serviciul Județean de Ambulanță (SAJ) Iași se confruntă cu o situație foarte gravă, parcul auto fiind extrem de învechit. Multe dintre cele 82 de mașini au depășit deja termenul de casare, motiv pentru care nu mai pot trece de Inspecția Tehnică Periodică (ITP) și nu mai pot fi utilizate, deoarece ar deveni un pericol pe roți.
Situație gravă la SAJ Iași! Multe dintre autospeciale ar trebui să ajungă la casat
La finalul anului 2023, flota Serviciului Județean de Ambulanță Iași număra 82 de ambulanțe, 6 dintre aceste sunt propuse pentru casare. De asemenea, 48 sunt mai vechi de 6 ani, iar 39 au parcurs mai mult de 400.000 de kilometri. În anul 2023, Serviciul Județean de Ambulanță Iași a fost dotat cu 5 ambulanțe noi, de tip A, care pot fi utilizate doar la transportul pacienților.
„În luna decembrie 2023, în flota SAJ Iași figurau 82 de ambulanțe, din care 6 erau propuse pentru casare, efectiv nu mai puteam obține ITP-ul pentru acestea, aveau peste 800 de mii de kilometri parcurși. Scăzând cele 6 ambulanțe propuse spre casare, mai rămânem cu 76 de mașini. Există două norme de casare, anume ambulanțele mai vechi de 6 ani, unde avem 48 de ambulanțe, ceea ce reprezintă 58 la sută din totalul flotei. Dacă discutăm de kilometri, se ține cont și de condiția ambulanțelor, deoarece unele sunt mai menajate. Avem 39 de ambulanțe cu peste 400 de mii de kilometri, ceea ce reprezintă un procent de 47,6 la sută din total flotă. Ambulanțierii nu se tem să plece în misiuni din cauza stării autospecialelor, dar nu ne asumăm noi riscuri, deoarece, fără ITP, dintr-un salvator ajungi un pericol public. Anul trecut am primit 5 ambulanțe de tip A”, a declarat ing. Daniel Hrițcu, director tehnic SAJ Iași.
Dr. Marlena Crihan: „Am avea nevoie de cel puțin 80 de ambulanțe noi”
Serviciul Județean de Ambulanță Iași are mare nevoie de ambulanțe noi. La Iași nu mai există mașini de rezervă, astfel că cele existente lucrează non-stop, deși normal ar fi să aibă o tură, 12 ore, iar o tură să rămână în parcul auto, pentru a fi remediate defecțiunile sesizate, iar durata de viață a autospecialelor ar crește.
„Am avea nevoie de cel puțin 80 de ambulanțe noi, de tip B și C, pentru a le înlocui pe cele care n-ar mai trebui utilizate. Cele mai utile și cele mai utilizate sunt cele de tip C și B, deoarece acestea asigură asistență medicală de urgență, ele sunt dotate corespunzător, au aparatură medicală, dar sunt necesare și ambulanțele de tip A, deoarece în ultima perioadă avem foarte multe solicitări de transport. Dacă, în trecut, o mașină nu lucra pe toate cele 4 ture, ci doar pe 3 sau 2, acum nu ne mai permitem acest lucru, nu mai avem ambulanțe de rezervă, aproape toate mașinile lucrează non-stop, ele nu au timp să fie revizuite, sunt suprasolicitate”, a explicat dr. Marlena Crihan, director medical SAJ Iași.
SAJ Iași a adus ambulanțe din Galați și Olt
De două săptămâni, SAJ Iași a obținut autorizație de la Registrul Auto Român (RAR), astfel încât anumite defecțiuni se pot repara în cadrul service-ului propriu. Se economisește timp prețios, deoarece o ambulanță poate fi reparată în cel mult 3 zile.
„Din 15 februarie 2024, noi suntem agreați RAR pentru efectuarea de reparații. Am obținut o autorizație, astfel încât anumite reparații le putem efectua în regie proprie, nu mai este nevoie să ne deplasăm cu mașina la service, asta înseamnă o foarte mare economie de timp și de bani, în același timp. Defecțiunile la ambulanțele din cadrul SAJ Iași apar din cauza rulajului mare. O ambulanță din cadrul sediului central parcurge lunar în jur de 6-7 mii de kilometri, iar cele din cadrul substațiilor ajung lunar și la 10 mii de kilometri parcurși”, a declarat ing. Daniel Hrițcu.
Pentru a face față situației, SAJ Iași a luat mai multe ambulanțe din alte județe, care ar fi trebuit să ajungă la casare. Acestea au fost reparate în cadrul service-lui SAJ Iași.
„În toamna anului trecut am mai adus ambulanțe vechi de la Galați. Acolo erau propuse pentru casare. În februarie 2024, am mai luat și din Olt. Pe ei i-ar fi costat prea mult să le ducă în service, dar noi, având autorizație RAR, le putem repara și le putem utiliza”, a explicat ing. Daniel Hrițcu.
Treaba e asa: medicii din judetele limitrofe trimit toti bolnavii la Iasi, ca ei nu opereaza mai mult decat un furuncul. Odata cu bolnavii, vin si ambulantele. Bolnavul ramane in chirie la Iasi, iar ambulanta ramane in pastrare la SAJ.
Suntem castigati pe toate planurile: ne merg afacerile cu chiria, ramanem si cu ambulante moca.
De fapt, in atelierul ala autorizat si RAR in prezent se repara masini particulare.
Toata lumea stie asta, inclusiv conducerea SAJ in frunte cu managerul, de vreme ce participa la impartirea foloaselor obtinute.
Mecanicii de la SAJ se ocupa 90% din timp doar de masinile particulare, reparate pe resursele statului.
Cand au de strans 2 suruburi la o ambulanta, mecanicii fac scandal, pentru ca pierd din timpul cand pot face ciubuc personal.
De fapt, ambulantele se repara pe bani grei in service-urile firmelor cu care SAJ are contract de reparatii auto. Si de acolo se ia capac.
Ban cu ban se aduna in buzunarele mecanicilor, sefului de atelier, directorului tehnic si conducerii SAJ, toata lumea e multumita, bolnavii mai putin, dar ei nu conteaza.
E nevoie de o finanțare nerambursabilă acolo! Trebuie actualizat și dotat conform standardelor actuale acest SAJ.
Confunzi cu vechea sleahta de la Bivolari! Sau te-a dintosul branzar cu balabusta lui sclava ce se da bolnava, sa te bagi in seama ca oile pe care le-a avut!?
Corvareala mare acolo la SAJ Iași
Dar doamnele din…..triaj…..când trec la teren ca le au crescut curu prea mare,sau de ce nu fac măcar 6 luni pe an ,teren? Dar nu pe A….
Neculau? Toma ? Molocia? Ilie?Barlescu?Nechifor? Dima? Sa mai vadă și ele cum e la teren apoi ordine din pod! Sau salar de operator,ca nu e prea corect sa I a la fel ca noi cele care caram și urcam 4 etaje de mai multe ori pe zi! Se impute treaba! Trebuie sa se afle și la capitala ,trebuie o reorganizare! Madam Marlene mai lasă garda jos ca nu ești pe moșia din Galați!