Un grup de 17 elevi entuziaști de la Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” a desfășurat un stagiu de practică pedagogică în grădinița “Scuola Santa Giovanna Antida” , din pitoreasca Italie, în orașul Vercelli. Această experiență imersivă a oferit viitorilor educatori oportunități valoroase de a explora și implementa strategii inovatoare în domenii cheie ale educației preșcolare. Stagiul s-a desfășurat în cadrul Acreditării cod nr. 2020-1-RO01-KA120-VET-000095281 și a proiectului Erasmus + nr. 2024-1-RO01-KA121-VET-000196244. Elevii au fost coordonați de doamnele profesoare Irina Cosovanu și Geanina Merticaru.
Stagiul Erasmus de formare profesională în grădinițe din Italia
Obiectivul central al stagiului a fost promovarea incluziunii autentice, asigurând participarea activă și valorizarea fiecărui copil, indiferent de particularitățile sale. Elevii au observat și aplicat metode de diferențiere a activităților, creând un mediu de învățare primitor și adaptat nevoilor individuale.
Un alt pilon important al stagiului l-a constituit digitalizarea. Viitorii educatori au explorat modalități creative de a integra instrumente digitale în activitățile ludice și educative, stimulând astfel familiarizarea timpurie a copiilor cu tehnologia într-un mod pedagogic relevant.
Educația pentru mediu a fost, de asemenea, o prioritate. Elevii au conceput și implementat activități practice menite să cultive respectul pentru natură și să sensibilizeze copiii cu privire la importanța protejării mediului înconjurător, prin explorări senzoriale și jocuri în aer liber.
Multilingvismul a reprezentat un alt aspect esențial al stagiului. În contextul italian, elevii au observat strategii de introducere timpurie a unei limbi străine și au reflectat asupra importanței expunerii copiilor la diversitatea lingvistică și culturală.
Această experiență internațională a fost extrem de benefică pentru dezvoltarea profesională a viitorilor educatori, oferindu-le o perspectivă comparativă asupra sistemului educațional preșcolar și încurajându-i să adopte practici pedagogice moderne și eficiente. Stagiul din Italia a reprezentat un pas semnificativ în formarea unor profesioniști competenți și deschiși la inovație în domeniul educației timpurii.
“Mobilitatea Erasmus a însemnat pentru mine o nouă aventură – prima dată într-o altă țară, prima călătorie cu avionul, toate aceste momente unice într-o singură experiență de neuitat. Stagiul la grădiniță a transformat zilele în lecții de răbdare, bucurie și descoperire. Mă întorc cu inima plină, un bagaj de amintiri și noi metode învățate, pe care sunt nerăbdătoare să le împărtășesc colegilor și cadrelor didactice de acasă”, a spus Paula, clasa a X-a A.
„Experiența Erasmus n-a fost doar o plecare într-un alt loc, ci o întoarcere spre mine însămi, prin ochii altora. A fost un fel de alfabet nou, nu doar în limbi străine, ci în moduri de a gândi, a simți și a învăța. Am descoperit că „străin” nu înseamnă „departe”, ci „neexplorat”. Că lecțiile adevărate nu se țin doar în clase, ci se strecoară în zâmbete, în tăceri, în felul în care cineva iți oferă un loc la masă sau îți explică o tradiție veche, cu ochii luminoși”, a menționat Iasmina, clasa a X-a B.
„În cadrul acreditării VET, în acest an, 41 de elevi vor beneficia de stagii de formare profesională de două săptămâni în Franța și Italia, o oportunitate extraordinară pentru elevii Colegiului Pedagogic, formare care completează, în mod armonios, pregătirea lor realizată în școală cu experiențe practice relevante în contexte culturale diverse”, a afirmat directorul Lăcrămioara Iordăchescu”.