Local

Starea de alertă nu trebuie să afecteze starea de echilibru în relaţiile de muncă

Publicat: 28 aug. 2020
Inspectoratul Teritorial de Muncă Iaşi

Unul din cinci angajatori din judeţul Iaşi a beneficiat pe perioada stării de alertă de măsuri de sprijin pentru plata indemnizaţiilor de şomaj tehnic, pentru salariaţii ale căror contracte individuale de muncă au fost suspendate în contextul economic şi social generat de pandemia cu coronavirusul SARS-CoV-2.

Una dintre formele muncii nedeclarate este aceea în care salariatul este prezent la muncă, deşi contractul individual de muncă este suspendat. De asemenea, una dintre cele mai frecvente nereguli în domeniul relaţiilor de muncă este întârzierea sau neplata drepturilor băneşti cuvenite salariaţilor.

Pentru asigurarea unui echilibru în relaţiile de muncă, atât în mediul concurenţial în care operează agenţii economici, cât şi în materia drepturilor minimale de care trebuie să beneficieze salariaţii, în perioada 29 iunie – 25 august 2020 Inspecţia Muncii a organizat la nivel naţional Campanie Naţională privind verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile legale referitoare la suspendarea şi executarea contractelor individuale de muncă.

În cadrul acestei campanii, inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Iaşi au verificat 280 unităţi selectate pe baza analizei de risc al neconformării, bazată pe procentul şi dinamica contractelor suspendate, gradul de afectare diferit al domeniilor de activitate şi situaţiile excepţionale care se evidenţiază în raport cu categoria din care fac parte angajatorii. Vizitele de inspecţie s-au desfăşurat atât în municipii şi oraşe cât şi în mediul rural al judeţului Iaşi, inclusiv după-amiaza, pe timpul nopţii, sau la sfârşit de săptămână.

Au fost depistaţi 6 angajatori care utilizau munca nedeclarată, dintre care 5 au primit la muncă 9 persoane fără contract de muncă şi unul a primit la muncă un salariat al cărui contract individual de muncă era suspendat pentru şomaj tehnic. Au fost constatate şi alte deficienţe, cele mai frecvente fiind evidenţierea incorectă a orelor de muncă prestate de salariaţi, nerespectarea regimului sărbătorilor legale, netransmiterea în termen a datelor în registrul general de evidenţă a salariaţilor, inclusiv a celor referitoare la suspendarea contractelor de muncă, neplata drepturilor salariale şi a indemnizaţiilor, precum şi neacordarea concediului de odihnă. Au fost dispuse 536 măsuri obligatorii de remediere a deficienţelor constatate şi au fost aplicate 105 sancţiuni contravenţionale totalizând 255.500 lei.

În prezent, procentul contractelor individuale de muncă suspendate a revenit la procentul obişnuit de 3-4%, în condiţiile în care în intervalul 15 martie – 1 iulie a atins şi valori de 18%.

„Inspectoratului Teritorial de Muncă Iaşi va continua să informeze, să îndrume şi să verifice situaţiile de suspendare a contractelor individuale de muncă, pentru a menţine echilibrul în relaţiile de muncă, în beneficiul salariaţilor şi angajatorilor din judeţul Iaşi.”

Unul din cinci angajatori din judeţul Iaşi a beneficiat pe perioada stării de alertă de măsuri de sprijin pentru plata indemnizaţiilor de şomaj tehnic, pentru salariaţii ale căror contracte individuale de muncă au fost suspendate în contextul economic şi social generat de pandemia cu coronavirusul SARS-CoV-2.

Una dintre formele muncii nedeclarate este aceea în care salariatul este prezent la muncă, deşi contractul individual de muncă este suspendat. De asemenea, una dintre cele mai frecvente nereguli în domeniul relaţiilor de muncă este întârzierea sau neplata drepturilor băneşti cuvenite salariaţilor.

Pentru asigurarea unui echilibru în relaţiile de muncă, atât în mediul concurenţial în care operează agenţii economici, cât şi în materia drepturilor minimale de care trebuie să beneficieze salariaţii, în perioada 29 iunie – 25 august 2020 Inspecţia Muncii a organizat la nivel naţional Campanie Naţională privind verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile legale referitoare la suspendarea şi executarea contractelor individuale de muncă.

În cadrul acestei campanii, inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Iaşi au verificat 280 unităţi selectate pe baza analizei de risc al neconformării, bazată pe procentul şi dinamica contractelor suspendate, gradul de afectare diferit al domeniilor de activitate şi situaţiile excepţionale care se evidenţiază în raport cu categoria din care fac parte angajatorii. Vizitele de inspecţie s-au desfăşurat atât în municipii şi oraşe cât şi în mediul rural al judeţului Iaşi, inclusiv după-amiaza, pe timpul nopţii, sau la sfârşit de săptămână.

Au fost depistaţi 6 angajatori care utilizau munca nedeclarată, dintre care 5 au primit la muncă 9 persoane fără contract de muncă şi unul a primit la muncă un salariat al cărui contract individual de muncă era suspendat pentru şomaj tehnic. Au fost constatate şi alte deficienţe, cele mai frecvente fiind evidenţierea incorectă a orelor de muncă prestate de salariaţi, nerespectarea regimului sărbătorilor legale, netransmiterea în termen a datelor în registrul general de evidenţă a salariaţilor, inclusiv a celor referitoare la suspendarea contractelor de muncă, neplata drepturilor salariale şi a indemnizaţiilor, precum şi neacordarea concediului de odihnă. Au fost dispuse 536 măsuri obligatorii de remediere a deficienţelor constatate şi au fost aplicate 105 sancţiuni contravenţionale totalizând 255.500 lei.

În prezent, procentul contractelor individuale de muncă suspendate a revenit la procentul obişnuit de 3-4%, în condiţiile în care în intervalul 15 martie – 1 iulie a atins şi valori de 18%.

„Inspectoratului Teritorial de Muncă Iaşi va continua să informeze, să îndrume şi să verifice situaţiile de suspendare a contractelor individuale de muncă, pentru a menţine echilibrul în relaţiile de muncă, în beneficiul salariaţilor şi angajatorilor din judeţul Iaşi”, Inspector şef, Costel Grojdea, Inspectoratul Teritorial de Muncă Iaşi.





Adauga un comentariu