Guvernul României pregătește o OUG prin care se modifică și se completează Legea educației naționale nr. 1/2011. Totodată, în același act normativ se va propune și prorogarea unor termene. Sunt schimbări majore pe care ministrul Sorin Cîmpeanu le propune și le aduce în fața colegilor săi de cabinet, conform informațiilor exclusive deținute de STIRIPESURSE.RO.
Ordonanța de Urgență se află pe birourile lui Adrian Câciu și Cătălin Predoiu, intrând pe circuitul oficial de avizare, unde are nevoie de opinia Ministerului de Finante și a Ministerului Justiției. Modificările vizează bursele pentru elevi, urmând ca bani să primească și elevii de la școlile particulare. Învățământul universitar va beneficia de noi prevederi, acolo unde ARACIS va primi noi îndatoriri.
Astfel, o prevedere stipulează că ”Cuantumul minim al stimulentelor financiare pentru elevii care obțin performanțe la olimpiadele naționale este diferențiat, după cum urmează:
a) pentru premiul I – 1000 de lei;
b) pentru premiul al-II -lea – 700 de lei;
c) pentru premiul al- III-lea – 500 de lei;
d) pentru mențiuni – 300 de lei.”
Alte modificări aduse Legii Educației
O altă modificare face referire la bursa de performanță de care ”pot să beneficieze și elevii de la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar particular.”. Noutate este și prevederea că vor fi alocați ”200 de lei/zi/participant pentru finanţarea privind organizarea olimpiadelor naționale școlare”. În plus, ”Autoritățile administrației publice locale pot acorda din bugetele proprii, premii pentru elevii care au obținut performanțe deosebite la olimpiade naționale și internaționale și la concursuri și competiții naționale și internaționale .”
O altă modificare a Legii Educației atinge articolul 139, unde va fi operată modificarea care stipulează că:
”- cu frecvenţă, caracterizată prin activităţi de învăţământ şi/sau de cercetare programate pe durata întregii zile, specifice fiecărui ciclu de studii universitare, aproximativ uniform distribuite săptămânal/zilnic pe parcursul semestrului şi presupunând întâlnirea studenţilor cu cadrele didactice şi de cercetare în spaţiul universitar. Unele activități de învățământ și/sau de cercetare din cadrul formei de învățământ cu frecvență se pot desfășura prin intermediul resurselor electronice, informatice şi de comunicaţii specifice sincrone prevăzute în standardele de calitate elaborate și aprobate de ARACIS. ”
– Activitățile de evaluare continuă și sumativă de tip examen, în cazul formei de organizare cu frecvență, frecvență redusă și la distanță a programelor de studii universitare de licență și masterat, se realizează în condițiile întâlnirii nemijlocite în spațiul universitar.
– ARACIS elaborează standarde de calitate cu privire la modul de desfășurare a activităților de predare, învăţare, cercetare, aplicaţii practice şi evaluare, diferențiat pentru formele de organizare prevăzute la alin. (1), și în raport de domeniile și ciclurile de studii prevăzute la art. 137 alin. (4) din Legea 1/2011.
– Standardele de calitate prevăzute la alin. (3) se elaborează, de către ARACIS, în termen de maximum 90 de zile, de la intrarea în vigoare a prezentei OUG. Pe baza aplicării standardelor de calitate, instituțiile de învățământ superior au dreptul de a organiza programe de studii în condițiile prevăzute la alin. (1), urmând ca ARACIS să verifice respectarea acestora în cadrul procedurilor de evaluare externă a calității desfășurate în condițiile art. 31 alin (2) și (3), respectiv, după caz, art. 33 alin. (3) din OUG 75/20015, cu modificările și completările ulterioare. ”
Ce mai prevede noua OUG care urmează să fie adoptată
Noutățile pe care OUG ce urmează a fi adoptată de către miniștri prevede și că ”La învăţământul cu frecvenţă, durata specifică a studiilor universitare de licenţă este de 3 – 4 ani, după caz, şi corespunde unui număr de minimum 60 de credite de studii transferabile pentru un an de studii. Durata studiilor de licenţă pentru învăţământul universitar din domeniile: artele spectacolului, ştiinţe inginereşti, ştiinţe juridice şi teologie pastorală este de 4 ani, iar din domeniul ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică este de 3 sau 4 ani, în funcţie de arma sau serviciul şi specialitatea militară.”
Totodată, se precizează că ” Ministerul Educaţiei, în calitate de proprietar, beneficiar şi operator al RMUR, controlează gestionarea sistemului, decide cu privire la modificările şi îmbunătăţirile care i se aduc, în urma consultării şi pe baza propunerilor înaintate de către instituţiile care utilizează sistemul informatic şi răspunde solidar pentru confidenţialitatea datelor personale înregistrate în sistem alături de celelalte instituţii care au acces la acestea, în condiţiile legii. Datele colectate în RMUR vor fi prelucrate în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi a legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor. RMUR poate fi interoperabil cu alte baze de date electronice, atât ale instituţiilor de învăţământ superior de stat şi particulare, acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu, cât şi ale instituţiilor de la nivel central. Interoperabilitatea se realizează în baza unor proceduri specifice (pentru instituţiile din sistemul de învăţământ superior), respectiv a unor protocoale între Ministerul Educaţiei şi alte ministere sau structuri naţionale de care aparţin instituţiile care gestionează celelalte baze de date de la nivel naţional.”
O altă precizare din OUG-ul consultat de STIRIPESURSE.RO oferă următoarea definiție: ”Cursuri online sincrone: cursuri la care studenții și cadrele didactice participă în același timp dar în locații separate, în general altele decât campusul universitar.”
OUG acordă atenție și elevilor ucraineni
O atenție apare o acordă Sorin Cîmpeanu în noua OUG și elevilor ucraineni. Astfel, ”Prin derogare de la prevederile art. 63 alin.(1) lit.e) din Legea educației naționale nr.1/2011, pentru anii școlari 2022-2023 și 2023-2024, cetățenii ucraineni cu statut de elev în sistemul național de învățământ românesc, au dreptul să se înscrie în clasa a- IX-a, fără susținerea evaluării naționale, pe locuri speciale, și peste numărul maxim de elevi cuprins în acea formațiune/clasă, în conformitate cu prevederile unei proceduri aprobată prin ordin al ministrului educației, în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.”, se prevede în actul aflat pe circuitul legislativ.
Totodată, se prevede că ”Prin derogare de la prevederile art. 63 alin.(1) lit.e) din Legea educației naționale nr.1/2011, absolvenții clasei a-VIII- a pot fi înscriși în clasa a –IX-a, fără susținerea evaluării naționale, și peste numărul maxim de elevi cuprins în acea formațiune/clasă, dacă au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației sau au obținut premiile I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației;
Procedura de înscriere prevăzută la alin (2) va fi aprobată prin ordin al ministrului educației, în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
Elevii cu performanțe deosebite se pot înscrie la filiera corespondentă specificului olimpiadei
Elevii cu performanțe deosebite la olimpiadele naționale sau la competițiile internaționale, prevăzuți la alin (2), vor putea fi înscriși la filiera/profilul/specializarea corespondentă specificului olimpiadei naționale/competiției internaționale. Lista privind corespondența specificului olimpiadei naționale/competiției internaționale cu filiera/profilul/specializarea la care se face înscrierea este aprobată anual prin ordin al ministrului educației.”.
”Termenele opozabile furnizorilor de educaţie din domeniul învăţământului preuniversitar, pentru a se supune procesului de evaluare externă în vederea acreditării prevăzute de art. 29 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sau menţinerii acreditării prevăzute de art. 33 alin. (3) din acelaşi act normativ, se prelungesc de drept până la șfârșitul anului școlar 2022-2023.”, se arată în OUG ce urmează a fi aprobată într-o viitoar ședință de Guvern.
dle ministru aveti in vedere nr de mandate ale rectorilor. acestea nu pot fi mai mult de doua. aceasta prevedere era si in legea actuala dar sistemul ticalosit a condus la modificarea nr de mandate. aveti rectori cu trei mandate. ei isi formeaza adevarate clanuri familiare in timpul mandatelor. acestea ocupa functiile cheie, decani, prorectori, DGA prin artificii si inginerii dubioase. dupa 30 de ani de la revolutia anticomunista aveti rectori imorali, fosti activisti ai PCR. statiunile didactice reprezinta adevarate surse de imbogatire pentru clanul rectorilor. produsele obtinute nu sunt contabilizate. aceste reprezinta surse de cadouri. proiectul trebuie supus dezbaterii publice si nu numai in institutiile de invatamant intrucat acolo domina clanurile.