Producătorii auto din Statele Unite se confruntă în continuare cu presiuni financiare uriașe, în pofida promisiunilor administrației Trump de a reduce impactul tarifelor vamale. Un nou raport publicat joi, 1 mai, de grupul de consultanță Anderson Economic Group din Michigan avertizează că tarifele impuse pieselor auto importate vor majora semnificativ costurile de producție, cu sume cuprinse între 2.000 și 12.000 de dolari per vehicul, relatează Reuters.
Conform analizei, vehiculele asamblate în SUA, inclusiv modele populare precum Honda Civic, Chevrolet Malibu, Toyota Camry Hybrid și Ford Explorer, vor înregistra creșteri de preț de 2.000–3.000 de dolari, în ciuda unor ajustări recente. De exemplu, costul suplimentar pentru un Ford Explorer fabricat în Chicago, estimat anterior la 4.300 de dolari, ar urma să scadă la circa 2.400 de dolari.
Costuri suplimentare de până la 12.000 de dolari per vehicul
Situația devine însă mult mai critică pentru automobilele complet importate din Europa și Asia. SUV-uri de lux, mașini electrice și alte modele, precum Mercedes G-Wagon, Range Rover, Land Rover, unele BMW-uri sau Ford Mach-E, ar putea suporta un impact tarifar de 10.000–12.000 de dolari per unitate.
Producători importanți precum Stellantis – compania-mamă a mărcilor Jeep, Ram și Chrysler – ar putea fi afectați de tarife suplimentare între 4.000 și 8.000 de dolari pentru unele dintre modelele lor. General Motors a anunțat că estimează o lovitură financiară totală de până la 5 miliarde de dolari, dintre care 2 miliarde doar pentru vehiculele importate din Coreea de Sud.
În încercarea de a calma tensiunile din industrie, administrația Trump a oferit un termen de doi ani producătorilor auto pentru a crește ponderea componentelor fabricate pe teritoriul SUA. Astfel, până în aprilie 2026, companiile vor putea beneficia de o compensare de 3,75% din valoarea de listă a vehiculelor construite în SUA, procent care va scădea la 2,5% până în aprilie 2027.
Totuși, aceste măsuri par insuficiente în fața unei realități dure: tariful de 25% impus luna trecută asupra celor aproximativ 8 milioane de vehicule importate anual în SUA rămâne în vigoare. Inițiativa președintelui Trump, menită să încurajeze relocalizarea producției în America, amenință acum să destabilizeze rețeaua integrată de producție auto nord-americană, din care fac parte și Canada și Mexic.
Reprezentanții altor producători auto importanți nu au comentat public estimările sau impactul noilor reglementări, în ciuda presiunilor și demersurilor intense de lobby desfășurate în ultimele săptămâni.