CFR Călători atrage atenția asupra faptului că nivelul actual de compensare este insuficient, iar veniturile estimate pentru 2025 sunt serios diminuate, ceea ce ar putea afecta grav funcționarea transportului feroviar de pasageri.
Compania națională care asigură transportul public pe calea ferată avertizează că, în lipsa unei finanțări adecvate, ar putea ajunge într-o situație critică, cu riscul real de a nu-și mai putea susține plățile și de a fi nevoită să sisteze circulația trenurilor de călători.
Trenurile CFR ar putea să nu mai circule deloc în România!
CFR Călători avertizează public că riscă să intre în colaps financiar în 2025, din cauza subfinanțării serviciilor publice și a reducerii veniturilor prognozate pentru anul viitor. Compania transmite că, în lipsa unei compensații cel puțin egale cu cea din 2024, sistemul feroviar ar putea ajunge într-un blocaj cu efecte grave asupra transportului de pasageri.
Într-un comunicat oficial, reprezentanții CFR Călători se plâng că nu vor putea funcționa în condiții decente dacă nivelul compensației bugetare va fi redus, mai ales că întârzie livrarea celor 12 rame de tren promise prin contractul încheiat cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Compania acuză și modificările legislative recente – în special cele privind facilitățile pentru studenți – care au redus drastic veniturile din bilete.
Toate aceste explicații vin însă de la o companie cronic subperformantă, al cărei management este, de ani buni, paralizat de politizare și incompetență. CFR Călători vorbește despre colaps, dar evită să spună că directoarele și directorii care populează structura de conducere încasează lunar salarii generoase, fără ca eficiența sau performanța să se vadă în serviciile oferite călătorilor. Trenuri întârziate, garnituri vechi, condiții mizerabile pentru pasageri – și totuși, conducerea își încasează liniștită indemnizațiile, în timp ce dă vina exclusiv pe buget și pe lipsa sprijinului guvernamental.
Salarii mari pentru directorii CFR! Însă trenurile sunt mizerabile și circulă cu 50 km pe oră
Directorii CFR Călători încasează salarii mari, însă nu își pun întrebarea de ce nu multă lume mai circulă cu trenurile acestea! De ce românii au început să nu le mai placă să circule, în 2025, cu 40-50 km pe oră și să facă aproape 4 ore până în Focșani, de exemplu. Pe lângă acest lucru, trenurile arată ca după război. Mizerie multă și lucruri stricate.
Situația nu este doar una financiară, ci profund morală: cum se justifică pretențiile de creștere a compensațiilor publice atâta timp cât compania e incapabilă să ofere un serviciu decent? În loc de restructurare, înlocuirea managerilor incompetenți sau atragerea de fonduri alternative, CFR Călători merge din nou pe rețeta șantajului emoțional – „dacă nu ne dați bani, oprim trenurile.”
Este adevărat că întârzierea echipamentelor din partea statului agravează problemele, însă acestea nu pot fi scuza pentru două decenii de management defectuos. În prezent, compania spune că se află în pericol de a nu-și mai putea plăti obligațiile contractuale, ceea ce înseamnă, mai pe românește, că se apropie de incapacitatea de plată.
CFR Călători transmite un apel către autoritățile statului, încercând să le implice activ în rezolvarea dezechilibrelor financiare tot mai accentuate, pe fondul compensării insuficiente a serviciilor publice. Compania susține că scopul prezentării acestei situații nu este doar unul informativ, ci și un semnal de alarmă menit să determine intervenția instituțiilor responsabile, pentru a evita agravarea crizei.
Reprezentanții operatorului feroviar afirmă că rămân optimiști și speră ca soluțiile să fie găsite într-un timp cât mai scurt, astfel încât serviciile oferite publicului să nu se deterioreze, ci dimpotrivă, să cunoască o tendință clară de îmbunătățire. Ei subliniază că, în acest moment, în circulație se află deja primele garnituri modernizate sau achiziționate prin fonduri PNRR, ceea ce, în opinia lor, reprezintă un pas concret spre modernizare.
CFR, o companie falimentară de ani de zile cu salariați plătiți regește care a înregistrat tunuri peste tunuri financiare după revoluție. La câți bani s-au băgat în ea ca ajutoare guvernamentale, se plătea se câteva ori valoarea de piață.