Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA) a deschis sesiunea de punere a ofertelor în cadrul unei licitații pentru achiziția unui număr de 24 de autobuze electrice. Autovehiculele vor fi folosite în municipiul Iași. Comisia de evaluare va alege oferta cu prețul cel mai mic
Municipiul Iași va beneficia de transport public modern. Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA) finanțează Primăria Iași cu 54.500.000 lei, fără TVA, aproape 11,3 milioane euro pentru achiziția unui număr de 24 de autobuze electrice. Pe data de 10.11.2020 a fost lansată licitația pentru achiziția autobuzelor. La procedură s-au prezentat mai multe societăți, majoritatea din Turcia. Este vorba despre SOR Libchavy spol. s.r.o. (Cehia), Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S (Turcia), BMC Truck & Bus SA (firmă românească controlată de afaceriști de origine turcă), Temsa Ulasim Araclari San Tic AS (Turcia) și asocierea formată din Bozankaya Otomotiv Mak. Ith. Ve Ihr. A.S (Turcia) – Sileo GmbH (Germania). Ofertele financiare au intrat în etapa de evaluare. Comisia de evaluare va alege oferta cu prețul cel mai mic .
„Autobuzele electrice vor îndeplini condițiile legate de fiabilitate, securitate, confort, protecție ambientală la nivelul normelor europene actuale și vor asigura o fiabilitate ridicată, o mentenanță scăzută și o accesibilitate ușoară la agregate. Prin asigurarea funcției de diagnoză, prin fiabilitatea echipamentelor și prin calitatea materialelor utilizate la fabricarea și echiparea autobuzelor electrice nu va fi necesară revizia zilnică”, se arată în caietul de sarcini.
Autonomia autobuzelor trebuie să fie de minimum 66 de kilometri, cu sistemul de încălzire sau răcire la capacitate maximă, și încărcate cu cel puțin 25 de pasageri.
Câștigătorii contractului vor furniza și 7 stații de încărcare rapidă
Câștigătorul licitației va trebui să monteze în municipiu 7 stații de încărcare rapidă. Noile autovehicule voar avea aproximativ 10 metri lungime și vor fi adaptate la transportul public și în condiții de rampă. Consumabilele vor fi asigurate de câștigătorul licitației, pe o durată de 5 ani, sau în limita a 500.000 km. Conform proiectului, cele 24 de autobuze vor circula pe rutele 42 (Copou – Tudor Vladimirescu – Poitiers – CUG 1 ) și 52 (Piața Alexandru cel Bun – Pasaj Octav Băncilă – Copou).
„Autobuzele electrice vor avea o capacitate de transport de minimum 50 de persoane din care minimum 24 pe scaune. Caroseria va fi autoportantă de tip cheson și va avea podeaua coborâtă. Nu vor fi admise trepte pe toată suprafața disponibilă pentru călătorii în picioare. Caroseria va fi garantată la coroziune minimum 8 ani. Ea va fi prevăzută cu minimum două uși de acces, situate pe partea dreaptă a autobuzelor electrice, dintre care una dublă cu o lățime de minimum 1.200 mm și una cu o lățime de minimum 650 mm.
Ușa din față va fi folosită atât de călători, cât și de conducătorul auto, putând fi acționată în mod independent față de restul ușilor pentru călători. Suspensia va fi integral pneumatică, gestionată electronic, cu posibilitatea ajustării gărzii la sol pe o singură parte pentru accesul persoanelor care se deplasează cu căruciorul rulant (funcția de îngenunchiere-kneeling)”, se arată în caietul de sarcini.