Conducătorii de motociclete și mopede vor fi exceptați de la obligația de a avea triunghiuri reflectorizante, trusă de prim-ajutor și extinctor, conform unei modificări legislative promulgate marți de președintele Klaus Iohannis. În prezent, Codul Rutier nu face distincție între vehicule și îi obligă pe toți șoferii să aibă două triunghiuri reflectorizante, o trusă medicală și extinctor.
Nerespectarea acestei obligații înseamnă amendă de până la 825 de lei.
Legea a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis
Conform Administrației prezidențiale, Iohannis a promulgat legea pentru modificarea art. 8 din OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Aceasta prevede că şoferii de mopede şi motociclete vor fi scutiţi de obligaţia de a deţine triunghiuri reflectorizante, trusă de prim-ajutor şi extinctor.
Care este modificarea legislativă:
„Pentru a fi conduse pe drumurile publice, autovehiculele, cu excepţia celor din categoriile AM, A1, A2 şi A, tractoarele agricole sau forestiere şi tramvaiele trebuie să fie dotate cu trusă medicală de prim-ajutor, două triunghiuri reflectorizante şi un stingător de incendiu, omologate”.
Ce înseamnă fiecare categorie exceptată:
Categoria AM: scuter / moped, cu două, trei sau patru roți, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 25 km/h, dar nu depășește 45 km/h.
Categoria A: motociclete cu sau fără ataș și tricicluri cu motor cu putere de peste 15 kW.
Categoria A1: motociclete cu capacitatea cilindrică maximă de 125cmc, cu puterea maximă de 11 kW și cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg.
Categoria A2: motociclete cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate ce nu depășește 0,2 kW/kg și care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale.
Camera Deputaţilor a adoptat legea în 11 martie, în calitate de for decizional.
În prezent, Codul Rutier (OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice) nu face distincție între vehicule și îi obligă pe toți conducătorii să dețină două triunghiuri reflectorizante, o trusă medicală și extinctor.
Inițiatorul proiectului de lege, senatorul USR Cristi Berea, și-a argumentat propunerea prin faptul că triunghiurile reflectorizante, trusa de prim-ajutor și extinctorul „nu doar că nu pot înlătura riscurile și complicațiile unui accident, dar le pot pune viața în pericol” conducătorilor de motociclete și mopede.
Mopedele și motocicletele sunt, însă, vehicule de mici dimensiuni, cu spații limitate pentru compartimentare, astfel că șoferii sunt nevoiți, pentru a fi dotați cu toate obiectele specificate, să atașeze spații suplimentare, care pot dezechilibra și pot duce la accidente. Varianta ghiozdanului care să fie purtat în spate nu este nici ea mai fericită, dacă ne gândim că, în cazul unui accident, indiferent de gravitate, șoferul este catapultat de pe vehicul cu tot cu extinctorul din spatele lui și celelalte obiecte contondente, a argumentat senatorul.