Conform Codului Muncii, salariații au dreptul la zile libere plătite în cazul decesului în familie. Aceste zile libere se oferă în funcție de ceea ce se specifică în contractul colectiv de muncă sau în regulamentul intern al angajatorului.
În Codul Muncii apar zile libere plătite pentru angajații care au un deces în familie
În cazul decesului unui membru de familie, angajații din România au dreptul la zile libere plătite. Acestea sunt stabilite prin lege și pot varia în funcție de gradul de rudenie cu persoana decedată. Un alt beneficiu destinat să sprijine persoanele care trebuie să suporte cheltuielile de înmormântare este ajutorul de deces acordat în cazul decesului unei persoane asigurate sau pensionar.
De asemenea, dacă persoana decedată nu era asigurată sau pensionară, soțul supraviețuitor, copilul părintele sau oricare persoană fizică/juridică care dovedește cu acte suportarea costului înmormântării, poate depune cerere pentru ajutor de deces.
În 2025, cuantumul ajutorului de deces este de 8620 lei în cazul decesului unui asigurat sau pensionar și de 4310 lei în cazul decesului unui membru de familie neasigurat. Dacă decesul survine după împlinirea vârstei de 18 ani ajutorul se acordă dacă tânărul era în continuarea studiilor, dar nu a depășit 26 de ani conform Casei Naționale de Pensii.
Cererea se depune la Casa teritorială de pensii alături de următoarele documente: certificatul de deces (original și copie), actul de identitate al solicitantului (original și copie), documente justificative privind relația de rudenie sau calitatea de tutore (dacă este cazul), dovada cheltuielilor de înmormântare (facturi, chitanțe), adeverință de la angajatorul decedatului sau alte documente care să ateste calitatea sa de asigurat, dacă este cazul.
Ajutorul de deces se plătește, de obicei, în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii. Plata se face de către casa teritorială de pensii competentă, în raza căreia își are domiciliul persoana decedată sau, după caz asiguratul/pensionarul care solicită ajutorul.
Despăgubiri în cazul decesului la locul de muncă
Dacă decesul a survenit la locul de muncă, indiferent dacă este cauzat de un accident de muncă sau o boală profesională, se pot acorda despăgubiri. Aceste despăgubiri se acordă unei singure persoane care poate fi soțul supraviețuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moștenitorul sau persoana care a suportat cheltuielil de înmormântare. Cuantumul despăgubirii este echivalent cu 4 salarii medii brute.
În cazul decesului unui membru de familie, zilele libere sunt acordate separat de concediul de odihnă și sunt menite să permită angajatului să participe la pregătirile funerare și să gestioneze situația. Astfel, se acordă 3 zile libere plătite pentru decesul soțului/soției, copilului, părintelui sau socrilor și o zi liberă plătită pentru decesul bunicilor, respectiv al fraților.
Pentru a beneficia de aceste zile libere, salariatul trebuie să anunțe angajatorul despre eveniment și să prezinte documente justificative, cum ar fi certificatul de deces. Este important să verificați contractul colectiv de muncă aplicabil sau regulamentul intern al angajatorului pentru a vedea dacă există prevederi specifice privind numărul de zile libere acordate în caz de deces sau alte beneficii.
Conform Codului Muncii, angajații au dreptul la zile libere plătite în cazul decesului unei rude apropiate. Aceștia beneficiază de aceste zile pentru a putea face pregătirile necesare pentru înmormântăre, dar și pentru participarea la aceasta.