Deși cifrele arată o ușoară îmbunătățire față de anii precedenți, fenomenul abandonului școlar continuă să reprezinte o problemă majoră în județul Iași. Cei mai mulți elevi care renunță la școală provin din mediul rural, iar băieții sunt, în continuare, categoria cea mai vulnerabilă
Abandonul școlar rămâne una dintre cele mai grave probleme ale sistemului de învățământ din județul Iași, afectând în special elevii din mediul rural. Conform celui mai recent raport al Inspectoratului Școlar Județean Iași pentru anul școlar 2024-2025, s-a constatat o ușoară scădere a numărului de cazuri față de anii precedenți, însă discrepanțele între mediul urban și rural se mențin considerabile. Situația este alarmantă în rândul elevilor de gimnaziu și primar, în timp ce liceele par mai puțin afectate de fenomen.
Abandonul școlar în județul Iași: scădere ușoară a cazurilor, dar diferențele dintre mediul rural și urban persistă
Potrivit datelor ISJ Iași, în anul școlar 2024-2025, 325 de elevi au abandonat școala, comparativ cu cei 337 din anul precedent. Dintre aceștia, 263 provin din mediul rural, iar 62 din mediul urban, ceea ce confirmă că localitățile din comunele județului continuă să fie cele mai expuse fenomenului.
Cele mai multe cazuri se înregistrează în învățământul gimnazial, unde 197 de elevi au renunțat la cursuri, urmat de ciclul primar, cu 109 elevi. În schimb, nu s-au raportat cazuri de abandon la nivel liceal (clasele IX-X), iar în învățământul profesional situația s-a îmbunătățit considerabil, cu doar 19 cazuri față de cele 66 din anul anterior.
În mediul rural, numărul copiilor care părăsesc școala rămâne ridicat, 263 de cazuri, față de 62 în urban, iar diferența dintre cele două medii a crescut ușor față de anul precedent. Fenomenul este influențat de factori precum sărăcia, lipsa sprijinului familial, condițiile economice precare și distanța mare dintre domiciliu și unitatea de învățământ.
Băieții, mai predispuși la abandon decât fetele
Raportul ISJ arată o diferență semnificativă între fete și băieți în ceea ce privește părăsirea timpurie a școlii. Băieții continuă să reprezinte majoritatea elevilor care renunță la educație, înregistrând 67 de cazuri la nivel primar și 126 la nivel gimnazial, față de 42 și 71 în cazul fetelor.
Cauzele care duc la abandon sunt complexe și, în multe cazuri, interconectate: plecarea părinților la muncă în străinătate, situația materială precară, nivelul redus de educație al părinților, dar și lipsa motivației școlare. De asemenea, elevii care provin din comunități vulnerabile sunt expuși unui risc crescut de abandon.
Pe de altă parte, datele arată și o ușoară îmbunătățire a disciplinei. Numărul elevilor cu note scăzute la purtare din cauza absențelor a scăzut față de anii anteriori. În 2024-2025, doar 1,95% dintre elevi au primit note sub 7 la purtare, un procent mai mic decât cel din 2023-2024 (2,19%) și apropiat de cel din urmă cu doi ani (1,88%).
Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Iași consideră că aceste rezultate se datorează implicării mai active a școlilor în combaterea fenomenului prin programe de consiliere, activități extracurriculare și colaborarea cu părinții. În special, Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) a avut un rol esențial în susținerea elevilor aflați în situații de risc.
Deși numărul cazurilor de abandon școlar este în scădere, fenomenul rămâne o problemă de actualitate pentru învățământul ieșean. Mediul rural continuă să fie cel mai vulnerabil, iar băieții sunt cei mai predispuși să părăsească școala. Autoritățile educaționale insistă că doar prin colaborare între școală, familie și comunitate se poate menține trendul descendent al abandonului școlar și se pot oferi șanse reale tuturor copiilor din județul Iași.