În contextul mai larg al sărbătoririi celor 193 de ani de existență, Colegiul Național a propus elevilor și părinților activități care să evidențieze importanța stării de bine, a înțelegerii rolului pe care neliniștile, reușitele, dar și eșecurile îl au în formarea personalității, în constuirea unui sistem de valori, care să ofere posibilitatea adaptării la o societate plină de provocări, precum cea de astăzi.
Proiectul Pilula de psihologie la Colegiul Național, organizat cu susținerea unor specialiști precum psihologi, terapeuți s-a adresat fie elevilor din clasele terminale de liceu, fie părinților elevilor din școala noastră.
În seara zilei de 27 ianuarie 2020, peste 90 de elevi din clasele a XI-a și a XII-a au participat la seminarul Antrenat de Majorat susținut de către dr. Cristian Andrei. Activitatea a fost inițiată de către Asociația Joc Responsabil. Discuția a plecat de la o banală rețetă de clătite. Apoi, încet, ingredientele din rețetă au devenit condiții ce articulează contexte ce sunt interpretate ca Noroc sau Ghinion, iar terifiantul Ghinion a devenit doar o lecție de viață, o nișă de creștere a unui viitor adult echilibrat și responsabil.
Cei prezenți au înțeles că „fiecare adolescent își construiește o strategie de abordare și depășire a unor momente importante din ritualul de trecere către următoarea perioadă – examenul de bacalaureat, admiterea la facultate, intrarea în câmpul muncii. Aceste provocări pot deveni reușite sau eșecuri, iar eșecul determinat de Ghinion se poate metamorfoza într-un context favorabil învățării și dezvoltării personale”, a declarat prof. Rusu Cătălina, coordonatoarea proiectului.
Joi, 28 ianuarie a avut loc webinarul pentru părinți „Comunicarea – punte de legatură între părinți și copii”. Alexandru Moldovan, psiholog, trainer internațional ANCV, consultant și business – coach i-a familiarizat pe cei 55 de părinți participanți cu principiile comunicării nonviolente. Discuțiile au atins aspecte legate de întrebări importante în relația părinte-copil: cine este copilul nostru, cum putem să comunicăm pozitiv, fără a-l leza pe celălalt, cum să fim mai empatici, să înțelegem mai bine comportamentul copilului.
Coordonatoarea evenimentului, prof. Elena Bărbieru, a evidențiat faptul că rolul comunicării este mai mult decât simpla transmitere de informații, iar aplicând principiile comunicării nonviolente, ne putem exprima nevoile și emoțiile noastre, iar interlocutorului îi este mai ușor să ne arate empatie și colaborare. De altfel, Marshall Rosenberg, părintele comunicării nonviolente spunea „Comunicarea nonviolentă ne solicită în permanență să fim conștienți de frumusețea din interiorul nostru și al celorlalți”.