Rezultatele repartizării pentru admitere pe locuri speciale au fost publicate joi, 17 iulie. Zeci de elevi au fost admiși în unități de învățământ de elită, într-o sesiune separată de admiterea generală, cu medii ce variază de la 9,42, la 2,17
Procesul de selecție dedicat elevilor care beneficiază de condiții speciale de admitere a adus, și în acest an, rezultate variate și repartiții în licee de renume sau profil tehnologic. Repartizarea s-a făcut automatizat, într-o sesiune diferită de admiterea obișnuită.
La Iași, admiterea elevilor pe locuri speciale s-a încheiat
În județul Iași, admiterea pe locurile speciale destinate candidaților romi și celor cu cerințe educaționale speciale (CES) s-a desfășurat într-o sesiune distinctă, anterioară repartizării generale. Conform datelor publicate de Inspectoratul Școlar Județean, în acest an au fost admiși 134 de candidați romi și 41 de candidați cu cerințe educaționale speciale, în baza unui proces informatizat care a avut la bază media de admitere și opțiunile completate în fișele individuale.
Pentru elevii romi cea mai mare medie de admitere în sesiunea specială a fost 9,42, obținută de un candidat repartizat la Colegiul Național Iași. La polul opus, cea mai mică medie de admitere în această categorie a fost 2,75. Candidatul a fost repartizat la Liceul Tehnologic „Petru Rareș” din Târgu Frumos.
În ceea ce privește candidații cu cerințe educaționale speciale, cea mai mare medie a fost 9,30, cu care un elev a fost admis la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Cea mai mică medie înregistrată în rândul elevilor CES a fost 2,17, candidatul fiind admis la Liceul Teoretic „Bogdan Vodă” din Hălăucești.
Procesul de admitere pe aceste locuri a avut loc conform Calendarului oficial pentru anul școlar 2025-2026 și a presupus înscrierea, verificarea datelor, validarea fișelor și, în final, repartizarea automată în funcție de medie și opțiuni.
Cum funcționează admiterea specială. Condiții și pași obligatorii
Repartizarea candidaților din cele două categorii (romi și CES) s-a făcut computerizat, într-o sesiune separată de admiterea generală, în baza unei metodologii clare, stabilite la nivel național.
Pentru a putea participa pe locurile speciale alocate elevilor romi, aceștia au fost obligați să depună o recomandare scrisă care să ateste apartenența la etnia romă, eliberată de o organizație legal constituită. Înscrierile s-au făcut între 14 și 15 iulie, prin completarea fișei de opțiuni, asistată de dirigintele clasei a VIII-a.
În paralel, elevii cu cerințe educaționale speciale au trebuit să prezinte un certificat de orientare școlară și profesională, valabil pentru anul școlar următor, emis de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE). Documentul este singurul acceptat în acest context și a fost depus până la 20 iunie, conform prevederilor legale în vigoare.
Locurile alocate acestor elevi nu afectează numărul inițial de locuri repartizate pe clasă, ci se adaugă suplimentar, în limita a 1-2 locuri per clasă, în funcție de capacitatea fiecărei unități școlare și de avizul Comisiei Naționale de Admitere.
Elevii care au fost repartizați prin această sesiune specială, dar care doresc să renunțe la locul ocupat, pot face acest lucru între 19 și 22 iulie, solicitând o nouă fișă de înscriere pentru a participa la etapa generală de admitere. Această opțiune este valabilă și pentru elevii nerepartizați în sesiunea din 17 iulie.
Admiterea pe locurile speciale continuă să fie o oportunitate esențială pentru zeci de elevi din județul Iași, care, în ciuda dificultăților, își doresc un viitor educațional mai bun.