Actualitate

Anunțul făcut de MAI. Ce se schimbă la certificatele de naștere și de deces

Publicat: 09 mai 2024
_____ Vizualizări 0 Comentarii
Anunțul făcut de MAI. Ce se schimbă la certificatele de naștere și de deces
Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că începând de miercuri, 8 mai 2024, cetăţenii din municipiile Cluj-Napoca, Constanţa, Slobozia, Iaşi, Deva, Sibiu, Timişoara şi judeţul Ilfov vor putea obţine certificate de naştere şi deces și în format digital, la cerere.

Iată anunțul făcut de MAI pentru toți românii. Cetăţenii din municipiile Cluj-Napoca, Constanţa, Slobozia, Iaşi, Deva, Sibiu, Timişoara şi judeţul Ilfov vor putea obține documente importante în format digital. Mulți vor să afle ce se schimbă la certificatele  de naștere și de deces.

Anunțul făcut de MAI

Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că începând de miercuri, 8 mai 2024, cetăţenii din municipiile Cluj-Napoca, Constanţa, Slobozia, Iaşi, Deva, Sibiu, Timişoara şi judeţul Ilfov vor putea obţine certificate de naştere şi deces și în format digital, la cerere.

Potrivit unui comunicat MAI, punerea în funcţiune a Sistemului Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – SIIEASC a fost iniţiată, în luna aprilie, la nivelul tuturor unităţilor administrativ-teritoriale ale judeţului Ilfov, iar ulterior a fost implementat sistemul și în celelalte județe. Punerea în funcţiune, la nivel naţional, a sistemului informatic se va realiza etapizat, urmând a se finaliza în acest an, pe 24 septembrie.

Pe lângă acest proiect în ajutorul cetățenilor, o nouă schimbare vizeaază cărțile de identitate ale românilor. Cartea de identitate va avea amprente digitale și faciale. Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis ca buletinele să aibă o amprentă facială și două amprente digitale. În România, măsura va fi implementată prin introducerea buletinului electronic până în august 2031. Curtea de Justiție a Uniunii Europene a prcizat că introducerea amprentelor digitale în cărțile de identitate face mai dificilă falsificarea documentelor și furtul de identitate. De asemenea, acest lucru facilitează cetățenilor UE exercitarea mai ușoară a dreptului lor la liberă circulație în interiorul Uniunii Europene.

Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt următoarele: datele din formatul tipărit, cu excepţia semnăturii olografe a titularului; prenumele părinţilor titularului; un certificat pentru semnătură electronică şi, după caz,certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea suntdefinite în legislaţia din domeniu; datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială şi, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.

După personalizarea şi transmiterea cărţii electronice de identitate şi a cărţii de identitate simple la autoritatea competentă să le elibereze, toate datele stocate în bazele de date de producţie se şterg imediat prin procedură automată şi ireversibilă. Cetăţenii români cu domiciliul în România aflaţi temporar în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate.

Câți bani s-au alocat pentru acest proiect

Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă este alcătuit din cinci platforme interoperabile având ca scop furnizarea de servicii digitale circumscrise înregistrării sau, după caz, atestării evenimentelor de viaţă: naştere, căsătorie, divorţ şi deces.

Valoarea proiectului a fost de 184.920.864,06 lei cu TVA, din care 155.964.263,64 lei reprezintă finanţare nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională.

Infrastructura SIIEASC integrează o platformă dedicată desfăşurării activităţii tuturor ofiţerilor de stare civilă din România, o platformă dedicată cetăţeanului, platforma instituţiilor publice partenere – prin intermediul căreia va fi asigurată interoperabilitatea cu administraţia publică, şi o componentă în care se regăseşte o arhivă electronică în care sunt stocate peste 68,5 milioane de acte de stare civilă digitizate, cuprinzând informaţii din ultimii 100 de ani, mai exact, începând cu luna ianuarie 1921, conform informațiilor de la Ministerul Afacerilor Interne.

Adauga un comentariu