Administrația Federală de Aviație a publicat o cerere a Boeing pentru o excepție de la normele cheie de siguranță pentru modelul 737 MAX 7 – membrul cel mai mic al celei mai noi familii de avioane a Boeing, încă neomologat. Din august, modelele anterioare ale MAX care zboară în prezent cu pasageri în Statele Unite au trebuit să limiteze utilizarea sistemului de antighetare al motorului, după ce Boeing a descoperit un defect în sistem cu consecințe potențial catastrofale. La nivel național, compania aeriană care folosește acest model este Rynair
Defectul ar putea cauza ruperea și căderea inelului la capătul frontal al capsulei care înconjoară motorul – cunoscută sub numele de nacelă.
Într-o Direcție de Aeronavigabilitate din august, FAA a declarat că fragmentele rezultate dintr-o astfel de desprindere ar putea penetra fuzelajul, punând în pericol pasagerii așezați la ferestrele din spatele aripilor, și ar putea deteriora aripa sau coada avionului, „ceea ce ar putea duce la pierderea controlului aeronavei”.
Dennis Tajer, purtător de cuvânt al Asociației Pilotilor Alianți, sindicatul care reprezintă 15.000 de piloți ai American Airlines, a spus că defectul în sistemul de antighetare al motorului ne-a „stârnit o mare îngrijorare”.
El a declarat că procedura pilotului aprobată de FAA ca soluție interimară – îndemnând piloții să se asigure că opresc sistemul când condițiile de îngheț dispar pentru a evita supraîncălzirea care, în cinci minute, ar putea deteriora grav structura nacelei – este inadecvată dată fiind gravitatea potențialului pericol.
„Ne atrageți atenția atunci când spuneți că oamenii ar putea muri”, a spus Tajer. „Nu ne interesează să vedem exceptii și adaptări care depind de memoria umană. … Trebuie să existe o modalitate mai bună.” În petiția sa către FAA, Boeing susține că desprinderea nacelei motorului este „extrem de improbabilă” și că o excepție nu va reduce siguranța.
„737 MAX este în serviciu din 2017 și a acumulat peste 6,5 milioane de ore de zbor. În acest timp, nu au fost raportate cazuri de piese care să se desprindă de aeronave din cauza supraîncălzirii structurii inelului de intrare al nacelei motorului”, afirmă documentul depus.
Joi, Boeing a declarat printr-un comunicat că „elaborează o soluție pe termen lung care va trece prin teste amănunțite și revizuire FAA înainte de a fi introdusă în flota 737 MAX”.
Între timp, Boeing a spus că „inspecțiile sunt în curs” pentru a verifica dacă există deteriorare la nacelele de pe MAX-urile în serviciu.
Cu toate acestea, fără o excepție de la regulile actuale de siguranță, FAA nu poate aproba cele două modele MAX finale, MAX 7 și MAX 10, pentru a transporta pasageri.
În Ajunul Crăciunului, chiar înainte de termenul limită pentru contribuții publice la propusa excepție pentru MAX 7, Fundația pentru Siguranța Aviației – un grup de lobby înființat de fostul manager Boeing și dezvăluitor de informații Ed Pierson după cele două accidente mortale MAX – a depus o cerere solicitând FAA să nu certifice avionul până când Boeing nu rezolvă defectul de siguranță.
„Fundația este îngrijorată de cultura de siguranță a FAA, permitând luarea în considerare a unei propuneri de excepție … pentru certificarea unui nou model de avion cu o defecțiune catastrofală cunoscută (riscul) rezultată dintr-o greșeală simplă a echipajului de zbor”, se arată în depunerea Fundației.
Avertisment: Nu uitați să-l opriți
Analizele din industrie și investitorii Boeing au anticipat de mult certificarea MAX 7. Prețul acțiunilor companiei a crescut semnificativ spre sfârșitul anului, bazat în parte pe această așteptare. Dacă excepția este acordată, certificarea poate continua, permițând MAX 7 să înceapă să zboare cu Southwest Airlines.
Boeing ar avea până la mijlocul anului 2026 pentru a proiecta, testa și certifica o soluție permanentă pentru defectul sistemului de antighetare al motorului, care ar urma să fie instalată ulterior pe toate modelele MAX. Până atunci, ar putea fi aproape 2.000 de MAX-uri în serviciu, ceea ce înseamnă că peste 4.000 de motoare vor necesita modernizare.
Până atunci, piloții ar trebui să respecte limitarea aplicată în prezent modelelor MAX 8 și MAX 9. După ce ies din condiții geroase în aer mai uscat, trebuie să se asigure că opresc sistemul de antighetare al motorului, care încălzește interiorul barei motorului astfel încât gheața să nu se acumuleze. Dacă nu o fac, sistemul poate supraîncălzi rapid materialul compozit de carbon și poate deteriora integritatea structurală a capsulei motorului. Problema este că nu există nicio alertă sau indicație pentru echipaj că sistemul trebuie oprit. Trebuie doar să-și amintească să o facă.