National

Ce să facă profesorii, atunci când copiii refuză să poarte masca de protecție?

Publicat: 06 sept. 2020
Ce mască este potrivită pentru un copil?
Ce mască este potrivită pentru un copil?

Ce să facă profesorii, atunci când copiii refuză să poarte masca de protecție? Fiindcă momentul începerii școlii se apropie cu pași repezi, multă lume s-a gândit ce vor face profesorii dacă vor trebui să gestioneze situația în care un copil nu vrea să folosească masca. Tocmai de aceea, psihologul și psihoterapeutul Mihaela Săhlean vine în ajutor cu o serie de sfaturi pe care profesorii le pot aplica în acest caz.

„Trebuie să recunoaștem cu onestitate că presiunea pusă în momentul acesta pe profesori este foarte mare”, spune psihologul și psihoterapeutul Mihaela Săhlean.

„Și ei sunt oameni, care au tot felul de anxietăți, au dezvoltat tot felul de frici, sunt și ei părinți. Ei trebuie să dea un exemplu, într-adevăr, dar trebuie și ei să-și gestioneze mai mult decât propriile emoții: trebuie să gestioneze și clasa, trebuie să aibă și o atenție pe care până acum nu o aveau, într-o variantă mult crescută decât cea anterioară”, subliniază Mihaela Săhlean.

Ce să facă profesorii, atunci când copiii refuză să poarte masca de protecție?

Psihologul Mihaela Săhlean a arătat că sunt o multitudine de cauze care pot determina un copil să nu poarte masca la școală. Astfel că, cea mai îngrijorătoare este aceea insuflată de părinți, că virusul nu există și nu trebuie să poarte masca. De asemenea, în mintea copiilor nu trebuie sădită confuzia, ci trebuie ca informațiile care ajung la ei să fie clare.

„Foarte important pentru un copil, mai ales pentru un copil de vârstă mică sau medie, sunt mesajele care vin către el, care trebuie să fie coerente. Dacă în casă va auzi ceva și în casă altceva, acest copil va fi evident într-o stare de confuzie și nu va respecta aproape nimic sau se va orienta către grupul de vârstă, grupul de apartenență și va mai vedea el sau va respecta secvențial”, a arătat psihologul la Digi24.

Totodată, aceasta a subliniat că este extrem de important să nu le fie indusă copiilor acea panică exagerată, ci trebuie ca ei să fie motivați să respecte aceste reguli.

„Contează foarte mult echilibrul, pentru că și panica exagerată, dar și ignorarea, ambele sunt la fel de nocive. Copilul trebuie să înțeleagă clar de ce trebuie să acționeze într-un fel. Cât timp un copil nu înțelege motivația, să nu ne așteptăm să respecte ceva. Trebuie el personal să fie motivat. Iar aici și părinții, și profesorii au suficient de multe pârghii, în condițiile unui mesaj coerent”, spune Mihaela Săhlean.

Ce să facă profesorii, atunci când copiii refuză să poarte masca de protecție?

Esențial pentru un copil este să fie înțeles. Tocmai de aceea, un prim pas pe care un profesor trebuie să îl facă, în cazul în care observă că un copil nu poartă masca, este să comunice cu acesta, și nu să îl stigamtizeze în fața întregii clase. Să nu uităm de faptul că unii copii pot avea probleme de sănătate, precum astmul, care îi împiedică să respire corect atunci când poartă masca de protecție.

În cazul în care într-o clasă un copil își scoate masca și spune „nu mai pot să respir”, în acel moment, profesorul trebuie să stăpânească clasa, să spună „Rămâneți toți cu măștile”, îl cheamă pe acel copil: „Hai să vorbim puțin”. Eventual, îl scoate din clasă, vorbește puțin cu el, schimbă masca, pentru că e posibil ca ea să fie umedă, dacă copilul a vorbit sau a respirat foarte mult, vede dacă are o problemă într-adevăr – suferă de astm sau suferă de o problemă respiratorie. Începe să vorbească cât se poate de unul la unul cu el.

Nicidecum nu-l face de rușine în fața clasei, nu-l stigmatizează, nu spune „Nu faceți ca el!” și în niciun caz nu îl dă ca pe un exemplu negativ. În discuția unul la unul, este întrebat ce simte, de ce simte nevoia să facă asta și i se explică. Sentimentele față de familie, față de cei dragi, trebuie aduse în discuție – a explicat psihologul Mihaela Săhlean.





Adauga un comentariu