Prima pagină » Economic Local » Ce vor tinerii de la angajatori. Specialist în resurse umane din Iași: „Generația Z, activă acum pe piața muncii, a crescut într-un climat de incertitudine, digitalizare”
Ce vor tinerii de la angajatori. Specialist în resurse umane din Iași: „Generația Z, activă acum pe piața muncii, a crescut într-un climat de incertitudine, digitalizare”

Ce vor tinerii de la angajatori. Specialist în resurse umane din Iași: „Generația Z, activă acum pe piața muncii, a crescut într-un climat de incertitudine, digitalizare”

04 iun. 2025, 02:00,
Raluca COSTIN în Economic Local

Specialiștii în resurse umane din Iași explică cum pot fi transformate diferențele între generații în ceva util, dar și ce așteptări au tinerii de la angajatori și invers. De ce nu ne mai înțelegem cu angajații tineri? Este o situație explicată de specialiștii din Iași

Specialiștii în resurse umane din Iași, despre tinerii angajați și piața muncii

Potrivit specialiștilor în resurse umane, piața muncii este în schimbare, de aceea sunt amplificate diferențele între generații.

„Lucrând alături de organizații din industrii diferite, am observat tot mai frecvent o realitate care nu mai poate fi ignorată: decalajul dintre așteptările tinerilor angajați și ceea ce oferă companiile. Nu este vorba doar despre generații, ci despre paradigme diferite: sens versus stabilitate, feedback rapid versus ierarhie, autonomie versus structură rigidă. În România, aceste diferențe sunt amplificate de o piață a muncii în schimbare rapidă și de un sistem educațional care, din păcate, nu pregătește suficient tinerii pentru ce înseamnă cu adevărat munca într-un mediu competitiv. Da, educația formală contează enorm. Însă ea este doar o parte din ecuație, este un start, este un perpetuum, nu un rezultat final.  Aș încuraja tinerii să profite activ de resurse complementare – proiecte, internshipuri, voluntariat, cursuri online – nu doar pentru a învăța tehnic, ci și pentru a înțelege cum funcționează o organizație. Din discuțiile mele cu manageri, dar și cu juniori, apare un punct nevralgic: livrabilul. Ce înseamnă, de fapt, să «livrezi» ceva valoros? Un task finalizat nu este neapărat util companiei. E nevoie de o înțelegere mai profundă a impactului real – financiar, operațional sau comercial. Le spun adesea tinerilor cu care lucrez că valoarea muncii lor se măsoară și în rezultate, nu doar în efort. De multe ori, ruptura între angajat și angajator nu vine dintr-un conflict direct, ci din așteptări nealiniate, din acel «contract psihologic» nediscutat. Tinerii vin cu dorința de a fi ascultați, ghidați, validați. Angajatorii – cu nevoia de eficiență, asumare și inițiativă. Când aceste nevoi nu sunt exprimate clar, apar frustrările de ambele părți”, explică Mădălina Apetre, specialist în resurse umane și fondator People Partners.

În Iași sunt disponibile sute de locuri de muncă vacante, în această perioadă.

Mădălina Apetre: „Tinerii vin cu așteptări flexibile, dar și cu nevoie crescută de sens, ghidaj și feedback”

Specialista explică faptul că fiecare generație a avut plusuri și minusuri în ceea ce privește piața muncii.

„Teoria generațiilor (Strauss & Howe) ne ajută să înțelegem de ce apar diferențe între colegi sau între manageri și echipe. Fiecare generație își formează valorile în funcție de contextul socio-economic în care crește. Dacă Gen X a fost marcată de tranziție și independență, Generația Z – activă acum pe piața muncii – a crescut într-un climat de incertitudine, digitalizare și migrațiune. În România, acești tineri vin cu așteptări flexibile, dar și cu nevoie crescută de sens, ghidaj și feedback. Mulți lideri îi percep drept «nepregătiți» sau «neimplicați», dar de multe ori diferențele sunt pur culturale. Cred că e responsabilitatea noastră, ca dascăli, ca angajatori, ca formatori, ca lideri, să le înțelegem și să le adresăm, nu doar să le criticăm. Din rolul meu de consultant HR am învățat că nu există o rețetă unică, dar există pași concreți: ca angajator, creează un spațiu real de integrare, învățare și feedback. Nu presupune că cineva «știe din prima». Motivația, deseori, bate competența. Competențele se dobândesc cu ușurință acolo unde există motivație, pe când motivația nu se construiește din exterior”, mai explică Mădălina Apetre.

Ce pot să facă tinerii angajați, dar și angajatorii?

„Ca tânăr profesionist, cunoaște-te, înțelege ce ai valoros de oferit și care îți sunt limitele în raport cu așteptările și nevoile angajatorului, învață să întrebi, să te adaptezi, dar și să înțelegi cum funcționează o organizație – dincolo de rolul tău. Ca specialist în HR, cred că rolul nostru este să facilităm dialogul, să aducem claritate și să construim punți – nu doar proceduri. Diferențele între generații vor exista mereu. Întrebarea este: alegem să le transformăm în sursă de conflict sau într-o oportunitate de complementaritate? Fiecare generație aduce ceva valoros. Experiența nu exclude inovația, iar entuziasmul nu neagă răbdarea. Locul de întâlnire între angajator și angajat nu e întotdeauna la mijloc, dar e întotdeauna acolo unde există deschidere și învățare reciprocă”, mai spune specialista în resurse umane.

Mădălina Apetre a discutat și despre șansele șomerilor abia concediați, de a se angaja în viitorul apropiat. Potrivit specialiștilor în resurse umane din Iași, piața muncii este în schimbare, de aceea sunt amplificate diferențele între generații, iar tinerii care își caută un loc de muncă sunt, uneori, dezavantajați de această situație.

Donație lunară
Donează lunar pentru susținerea jurnalismului de calitate

Donație singulară
Donează o singură dată pentru susținerea jurnalismului de calitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
06 decembrie 2025
06 decembrie 2025